• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190321
+
-

سایه سیاست بر سر شوراهاست

سایه سیاست بر سر شوراهاست

سیدجعفر تشکری هاشمی-رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

تصویر و تصوری که از شورای شهر داشتم این بوده که این شورا باید برای تصمیم‌گیری همه شئون شهر باشد و از این جهت باید برای کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان، پیگیری داشته باشد و ضرورت‌های اداره شهر را تامین کند و برای آن تصمیم بگیرد و به‌عنوان بخشی از نظام قانونگذاری ایفای نقش کند اما واقعیت این است که این شوراها فقط شورای شهرداری‌ها هستند و در حوزه شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند و به‌نظر می‌رسد نیاز به بازنگری قانون شوراها وجود دارد که به‌صورت نهادهای حاکمیتی منطقه‌ای و محلی بتوانند ایفای نقش کنند.
 الان محدودیت‌ها سبب می‌شود در خیلی از موارد نتوانیم ورود کنیم و امیدوارم در بازنگری قانون شوراها و با این دیدگاه که به حکومت‌های محلی بها و اعتبار بیشتری بدهیم و پارلمان‌های محلی به‌طور واقعی بتوانند امکان تصمیم برای همه شئون زندگی شهری را داشته باشند، این تحول اتفاق بیفتد. نقص قانون مهم‌ترین دلیل عدم‌تحقق جایگاه اصلی شوراست.  باید بپذیریم وقتی تعارض در بین قوانین است این قوانین باید اصلاح شود و نمی‌توان انتظار داشت با میان‌داری و ریش‌سفیدی مسائل حل شود. قانون‌اساسی صراحت دارد ولی در قوانین جاری این تضاد را می‌بینیم که دستگاه‌ها در سلسله مراتب وزارتخانه‌های خود تصمیم می‌گیرند و عملا جز شهرداری، شوراها در بخش دیگری قادر به تصمیم‌گیری نیستند.  
تصور بنده با شناختی که از شهرداری و شورا و از گذشته داشتم این بوده که می‌توان کارهای بزرگی انجام داد اما متأسفانه سایه سیاست برسر شوراهاست و از سیاست‌زدگی رنج می‌برند. امیدوارم روزی برسد که شوراها به دور از سیاست‌زدگی و به‌عنوان نهاد اجتماعی بتوانند مسائل مردم را پیگیری کنند و براساس تمایلات سیاسی تصمیم نگیرند و بر پایه نیاز شهروندان مسائل شکل بگیرد و شوراها تصمیم بگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید