• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190315
+
-

نظارت شورا بر تمامی امور شهر

نظارت شورا بر تمامی امور شهر

سیدجعفر شربیانی- عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران

جایگاه شوراها را باید در 2موضوع بررسی کرد؛ اول نسبت به ابتدا و شروع شوراها که از اصول اصلی انقلاب اسلامی بودند و در قانون اساسی هم به موضوع شوراها تأکید شده است. در مقایسه با این برهه زمانی نهاد شورا پیشرفت خوبی داشته و جایگاه قابل توجهی در اداره موضوعات مدیریت شهری به‌ویژه در کلانشهری چون تهران، پیدا کرده است. دوم در مقایسه با جایگاه اصلی و اساسی مبتنی بر قانون اساسی و آنچه باید باشد، پیشرفتی نداشته و جا برای کار خیلی زیاد است؛ حتی در مقایسه با کشورهایی که تجربه موفقی در حوزه شورا دارند، شاهد هستیم که شوراها در کشور هنوز جایگاه واقعی خودشان را در اداره شهرها و مدیریت شهری نیافته‌اند. به هر حال امیدواریم با تلاش مجلس شورای اسلامی طرح مدیریت یکپارچه شهری محقق شود؛ چراکه در نهایت منجر به این خواهد شد که همه امور در اداره یک شهر با دیدگاه‌ها و سیاست شوراها اداره شود و شوراها در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.
این روزها تعبیری که از شوراها می‌شود این است که شوراها بیشتر شورای شهرداری هستند تا شورای شهر؛ یعنی فقط به موضوعات شهری نظارت دارند؛ درحالی‌که نباید اینگونه باشد و شوراها باید به هر آنچه در یک شهر اتفاق می‌افتد، نظارت داشته باشند و موضوعات را مدیریت کنند و البته که این ظرفیت در شوراها به‌ویژه شورای شهر تهران وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که چه در راستای جمهوریت نظام و چه در راستای اسلامیت نظام، شورا نمادی از نقش‌آفرینی مردم و حضور واقعی شهروندان در اداره امور جامعه است؛ ازاین‌رو امیدواریم جایگاه واقعی این نهاد با تلاش همه کسانی که به این موضوع اعتقاد دارند تثبیت شود. البته ضعف‌هایی هم بوده و هست که این ضعف‌ها مربوط به ساختار نیست و به قوانین و افراد برمی‌گردد که باید با نظارت بیشتر حل و فصل شود و آسیب‌های این نهاد مردمی به حداقل برسد. براساس تجربه‌ای که از عضویت در شورایاری داشتم پس از حضور در شورای شهر تهران، متوجه ظرفیت‌های بی‌بدیل و خیلی خوب شورا شدم.
واقعیت امر این است که یک عضو شورا با همین چارچوب و حوزه اختیارات می‌تواند در فرایند ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اثر‌گذار حقیقی باشد. شخصا سعی کردم در حوزه نظارت و سیاستگذاری نهایت تلاشم را انجام دهم تا اثر‌گذاری داشته باشم و بدون تعارف عنوان می‌کنم که در شورای ششم باید از همه فرصت‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده کنیم؛ چراکه در زمان انتخابات شعارهایی به مردم داده و آنها را امیدوار کردیم و به همین دلیل شهروندان باید در زندگی خود اثر آنچه در حوزه‌های حمل‌ونقل، عمران، خدمات شهری، فضای سبز و... اتفاق می‌افتد، ببینند و لمس کنند و قطعا در سال جدید شورا در راستای همین رویکرد حرکت خواهد کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید