• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190303
+
-

مسافر کابل حقابه هامون را می‌گیرد؟

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهوری قرار است طی 2هفته آینده به کابل سفر کند تا با طالبان بر سر گرفتن حقابه هامون از رودخانه هیرمند مذاکره کند؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد بیشتر نمایشی باشد. پیگیری موضوع حقابه‌های مرزی به وزارت خارجه کشورمان سپرده شده و حالا چندین سال است که دیپلمات‌های ایرانی برای گرفتن حقابه هامون با دولت قبل و حالا گروه طالبان در افغانستان برای حل این مشکل مذاکره می‌کنند.
دولت اشرف غنی از تمام تعهدات مرزی بر سر تامین حقابه هامون از محل رودخانه هیرمند سر باز زد. آن زمان مسئول مذاکره برای تامین حقابه هامون با دولت افغانستان، علی عراقچی، دستیار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت بود، اما مذاکرات او به نتیجه نرسید تا آنکه اشرف غنی افغانستان را تقدیم طالبان کرد و گریخت و هامون همچنان برای سیستانی‌ها در جنوب‌شرق ایران خشک ماند و گردوغبار مداوم آن با هر وزش باد به چشم ساکنان سیستان و بلوچستان نشست. سیستانی‌های بسیاری به‌دلیل خشکیدگی هامون خانه و کاشانه را رها کردند و به استان‌های شمالی ایران پناه بردند.
سرنوشت هامون حالا در دستان طالبان است و دیپلمات‌های ایرانی هنوز در گرفتن حقابه هامون از رودخانه هیرمند افغانستان از طالبان ناتوان مانده‌اند. موضوع این است که طالبان هم همچون دولت‌های گذشته افغانستان زیر بار دادن حقابه هامون از هیرمند نمی‌رود و جریان آب از سد کمالخانی را منحرف می‌کند تا آب به ایران نرسد و هامون خشک‌تر از گذشته سیستانی‌های بیشتری را از زادگاه خود براند.
حالا علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهوری دست به‌کار تامین حقابه هامون از افغانستان شده است. او می‌خواهد طی 2هفته آینده با یک هیأت راهی کابل، پایتخت افغانستان شود تا شاید در دیدار با حاکمان طالبانی افغانستان بتواند اندکی بستر خشکیده هامون را در این مذاکرات ‌تر کند.
او گفته است: در حال رایزنی با هیأت حاکمه افغانستان هستیم تا در یکی، دو هفته آینده همراه با هیأتی به این کشور رفته و موضوع حقابه را پیگیری کنیم و در نخستین فرصت در رأس هیأتی به افغانستان می‌روم.پیش‌تر کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفته بود که نوید رها شدن آب نزدیک است. به اعلام او، سد ساخته شده در افغانستان که مقابل آبرسانی به ایران ایستاده است در دوره اشغالگری آمریکا در این منطقه ساخته و موجب انحراف آب شده است تا در 2کشور ایران و افغانستان ایجاد چالش کند، اما با اقداماتی که در چند‌ماه اخیر بین 2کشور صورت گرفته، نوید می‌دهیم که سال‌جاری آب در هیرمند رها شود؛ چون یکی از ملاک‌های اصلی تعامل جمهوری اسلامی ایران با طالبان براساس میزان پایبندی آنها به معاهدات و تامین حقابه هامون از رودخانه هیرمند است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید