• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190302
+
-

تبدیل تالاب شادگان به منطقه گردشگری

رئیس‌جمهوری از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست سند توسعه تالاب بین‌المللی شادگان را با محوریت اقتصاد گردشگری و دریایی تدوین کند

گزارش
تبدیل تالاب شادگان به منطقه گردشگری

رئیس‌جمهوری و هیأت وزیران در دومین سفر به استان خوزستان پیگیر موضوعات مرتبط با محیط‌زیست و توسعه صنایع سبز همچون گردشگری شدند. سیدابراهیم رئیسی که در دور دوم سفرهای استانی به‌سر می‌برد، صبح دیروز از تالاب شادگان، یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور و البته بزرگ‌ترین تالاب ایران بازدید کرد و با سطح کیفی زندگی حاشیه‌نشینان این تالاب آشنا شد و در جریان مسائل و مشکلات تالاب بین‌المللی شادگان قرار گرفت.
 تالاب شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ایران و ترکیبی از 3تالاب شادگان، خورموسی و خورالامیه است. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰هزار هکتار است که با رودهای کارون و جراحی و همچنین جزر و مدهای خلیج‌فارس تغذیه می‌شود.این تالاب از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خور موسی می‌رسد. همچنین از جنوب درنهایت به خلیج‌فارس می‌ریزد. تالاب شادگان یکی از مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیستی کشور است که سال1354 در یونسکو به ثبت رسید و پناهگاه بین‌المللی حیات‌وحش است.

انتقاد رئیس‌جمهوری از مغفول ماندن تالاب شادگان
رئیس‌جمهوری در بازدید از تالاب شادگان از غفلت‌های صورت گرفته در نادیده گرفتن ظرفیت‌های بالای گردشگری این تالاب انتقاد کرد و از مسئولان خوزستان خواست سند توسعه تالاب شادگان را با استفاده از نیروهای بومی منطقه ظرف یک‌ماه آماده کنند.
به‌گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی همچنین در دیدار با تالاب‌نشینان شادگان و در پاسخ به مطالبات آنها مبنی بر توجه بیشتر مسئولان به این منطقه گردشگری گفت: حفظ و نگهداری و استفاده از سرمایه طبیعی تالاب شادگان در جهت رونق اقتصاد گردشگری و دریایی ساکنان این منطقه ازجمله مسائل مدنظر دولت در سفر به استان خوزستان است.
 رئیس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت طراحی راهبرد توسعه گردشگری و اقتصاد دریایی این منطقه به مسئولان استانی برای تهیه سند توسعه تالاب شادگان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بومی این منطقه فرصت یک‌ماهه داد و با تأکید بر توجه به مسائل محیط‌زیستی در تدوین سند توسعه تالاب شادگان، از مسئولان محیط‌زیست استان خوزستان خواست با متخلفان و صیادان غیرمجاز آبزیان تالاب، برخورد قاطع کنند.

مشکلات تالاب بین‌المللی شادگان
سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌‌های آلوده چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت 30واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌ فرد را از سال1372 وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی کرد. آب شور این تالاب بین‌المللی به دلیل اتصال به خورها و خلیج‌فارس برخلاف فصلی بودن ب‍خ‍ش آب ش‍ی‍ری‍ن آن‌‌، دائمی است.
وسعت تالاب شادگان در گذشته بیش از 450هزار هکتار بود که براساس گفته کارشناسان محیط‌زیستی، به‌دلیل توجه نداشتن به قوانین زیست‌محیطی و خشکسالی‌های سال‌های گذشته، مشکلاتی برای این تالاب به‌وجودآورد و آب ورودی به آن نیز کم شد. با وجود این مشکلات، بیش از 200گونه پستاندار، خزنده و پرنده در تالاب شادگان زندگی می‌‌کنند که بیشتر این گونه‌ها را پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر تشکیل می‌دهند. تالاب شادگان همچنین نقش مهمی در محیط‌زیست منطقه دارد که یک نمونه آن جذب ذرات گردوغبار و کنترل سیلاب‌‌های بالادست است.

انتقال آب به کانون ریزگردها
همزمان با دومین سفر رئیس‌جمهوری و مردان کابینه به خوزستان، طرح‌های زیست‌محیطی خوزستان با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و معاون رئیس‌جمهوری در این استان بررسی شد. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، پس از برپایی این جلسه، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به منظور افتتاح و بهره‌برداری از چندین پروژه شهرستان هندیجان شامل مزارع پرورش میگو در این شهرستان حضور یافت و به همراه رئیس‌جمهوری به بازدید تالاب شادگان رفت تا از پروژه کانال تأمین آب کانون ریزگردها در جنوب شرق اهواز نیز بازدید کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید