• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190260
+
-

پشت‌صحنه پروژه مسمومیت‌ها در مدارس

وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای تبیینی درباره حوادث رخ‌داده اخیر در مدارس کشور اعلام کرد. براساس بررسی‌های انجام شده، «مواد سمی» در هیچ‌یک از مدارس کشور پخش نشده است اما «عوامل غیرسمی» که موجب ایجاد هراس شده‌اند، به‌صورت سهوی یا تعمدی در برخی از محیط‌های گزارش‌شده استعمال شده است.

علل و عوامل کشف شده
براساس بیانیه وزارت اطلاعات، درمجموع در ایجاد یا القای بدحالی در آموزشگاه‌های مختلف کشور ۵دسته از عوامل کشف شدند:
بمبک بدبو: این عامل که در بازار و به‌ویژه در سکوهای خرید و فروش اینترنتی به فراوانی وجود داشته است، پس از استعمال در محیط‌ها موجب پراکندن بوی نامطبوعی می‌شود و معمولاً برای شوخی و تفریح‌های ناسالم و نامتعارف مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.
از دیگر موارد تعمدی، بهره‌برداری از افشانه‌های اشک‌آور، گاز فلفل و نظایر آن در محیط‌های آموزشی به قصد شیطنت، بازیگوشی، دیگرآزاری و تعطیل کردن کلاس‌ها بوده است.
در موارد متعددی وجود یک عاملِ بودار در محیط یا اطراف آن موجب ایجاد هراس شده است.
در تعدادی از موارد مکشوفه، وجود اهداف ضدامنیتی و ضدمردمی احراز شده است.

جمع‌بندی
نتیجه‌ نهایی تحقیقات پیرامون موارد مجهول به این شرح است:
مواد سمی در هیچ‌یک از مدارس کشور پخش نشده، اما عوامل غیرسمی که موجب ایجاد هراس شده‌اند، به‌طور سهوی یا تعمدی در برخی از محیط‌های گزارش‌شده استعمال شده است.
درخصوص عوامل انسانی، افراد متعددی که متهم به کاربست مواد فوق‌الذکر بودند شناسایی، احضار یا بازداشت شدند و به تناسب تخلفات یا جرایم خود، مورد تذکر، تشکیل سابقه یا معرفی به مرجع محترم قضایی قرار گرفتند.
قطعاً شبکه‌ انتشار مواد مسموم‌کننده در کشور، وجود نداشته اما شبکه‌های متعدد در فضای مجازی به تعداد قابل توجهی ردیابی و شناسایی شدند.
نقش عاملِ‌ هراسِ جمعی در بسیاری از وقایع موردنظر، انکارناپذیر است.
ایفای نقش دشمن در دامن‌زدن به غائله، کاملاً محرز و انکارناپذیر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید