• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190224
+
-

خسارت سیل به 11روستای بجنورد

گزارش روز
خسارت سیل به 11روستای بجنورد

خراسان‌شمالی پنجشنبه‌شب (7اردیبهشت) شاهد بارندگی در  5شهرستان گرمه، مانه‌وسملقان، جاجرم، شیروان و بجنورد بود‌‎؛ بارانی که منجر به خسارت به‌ویژه در بخش کشاورزی و راه شد.
به گزارش همشهری، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌شمالی، خسارت بارندگی را در شهرستان‌های استان این‎طور اعلام می‎کند: بارش تگرگ در جاجرم و دهستان تکمران در شیروان سبب خسارت به کشاورزان، در روستای کشک‌آباد شهرستان مانه‌وسملقان، خسارت به زمین‌های کشاورزی گندم و پنبه، خانه‌ها، دامداری‌ها و انبارها، در روستای ‌الله‌وردی‌خان بجنورد و در روستای گریوان آب‎گرفتگی منازل، قطع برق در روستاهای پاقلعه، طراقی‌کرد و بازخانه شهرستان شیروان و برخی روستاهای دره‌زو شامل روستاهای زو، تفتازان، کاکلی، قپز و آق‌قلعه شد.
غلامرضا شفیق همچنین توضیح می‌دهد که پنجشنبه‌شب جاده آشخانه- جنگل گلستان به‌علت بارندگی و ریزش کوه برای نیم ساعت مسدود و با تلاش راهداران بازگشایی شد.

آب‌گرفتگی ۴۰۰واحد مسکونی در بجنورد
همچنین محمد صحراگرد، مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد خبر می‌دهد که بارندگی‌ رگباری شامگاه پنجشنبه موجب آب‌گرفتگی 400منزل مسکونی در نقاط حاشیه‌ای مرکز خراسان‌شمالی شده است.
به‌گفته مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد، مشکل آب‌گرفتگی منازل منطقه حاشیه‌ای محمدعلی پهلوان به‌قدری بود که ۲۰درصد از منازل مسکونی این منطقه دچار نفوذ آب شدند و آب‌گرفتگی در حدود ۳۰۰منزل مسکونی اتفاق افتاد که مأموران آتش‌نشانی برای کمک به خانواده‌ها در محل حضور یافتند.
مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد ادامه می‌دهد: همچنین ۱۰۰منزل مسکونی نیز در روستای‌ الله‌وردی‌خان بجنورد دچار آب‎گرفتگی شدند که با کمک آتش‌نشانان و اهالی منطقه، اقدامات لازم و همچنین تخلیه آب انجام گرفت.
صحراگرد با بیان اینکه مشکل آب‌گرفتگی در هسته مرکزی شهر کم بود، می‌گوید: در حاشیه شهر علاوه بر منازل، شمار بسیار زیادی از واحدهای تجاری دچار آب‌گرفتگی شدند.
بارندگی به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای ازجمله جوادیه، باقرخان و صندل‌آباد سبب نفوذ و ورود رواناب به منازل شده بود و به‌طور کلی نیز مناطق جنوب شهر بیشتر با آب‌گرفتگی مواجه بودند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌شمالی نیز توضیح می‌دهد در استان خراسان‌شمالی،  سیل به شهرستان‌های بجنورد، شیروان و آشخانه و 11روستا خساراتی وارد کرده است.
به‌گفته ابولفضل محبان، 36نفر که در خودروهای خود گرفتار شده بودند رهاسازی شده و به مناطق امن منتقل شدند.
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان خراسان‌شمالی در نخستین لحظات وقوع سیلاب امدادرسانی را آغاز کرد، می‌گوید: محلات جوادالائمه(ع)‌ الله‌وردی‌خان و محمدعلی پهلوان بجنورد 3نقطه اصلی وقوع سیلاب در شهر بجنورد بودند که جمعیت هلال احمر با اعزام ۱۹تیم به استعداد ۶۴نفر از نجات‌گران و امدادگران با استفاده از ۱۸موتور پمپ نسبت به تخلیه آب از ۱۰۱منزل مسکونی اقدام کردند.
محبان می‌افزاید: همچنین تیم‌های امداد و نجات و تیم واکنش‌سریع نیز با اعزام به مناطقی که دچار سیلاب شده بودند، ۴۱نفر را از سیلاب نجات داده و به مناطق امن منتقل کردند.
به‌گفته وی، تجهیز یکی از سالن‌های ورزشی به چادر و اقلام اسکان اضطراری برای اسکان خانواده‌های آسیب‌دیده از دیگر اقدامات صورت‌پذیرفته بود.

آب‌گرفتگی و دردسر شهروندان
یکی از اهالی کلاته محمدعلی پهلوان درباره مشکلات آب‌گرفتگی پیش‌آمده در این استان به ایرنا گفته است که مشکل آب‌گرفتگی معابر این منطقه مربوط به امروز نیست بلکه سال‌هاست وجود دارد.
به‌گفته علی باغچقی، با شروع بارش از پنجشنبه‌شب در مدت 2۰دقیقه تمامی کوچه‌ها و معابر این منطقه لبریز از آب شد و امکان هیچ ترددی وجود نداشت.
او با بیان اینکه بسیاری از منازل به‌دلیل آب‌گرفتگی دچار خسارت شدند، می‌گوید: این مشکل تکراری سال‌هاست گریبان ما را می‌گیرد و کسی هم به فکر حل آن نیست.
یکی دیگر از شهروندان هم می‌گوید: این آب‌گرفتگی‌ها مربوط به یک‌ محله نیست بلکه تقریبا تمامی این محدوده که حدود 7هزار نفر جمعیت دارد با این مشکل مواجه‌اند.
کریم جهانی می‌افزاید: در این شرایط گاهی اوقات دعا می‌کنیم باران نبارد تا با این مشکلات مواجه نشویم.

تصویب طرح جامع هدایت آب‌های سطحی
معاون فنی و امور زیربنایی شهرداری بجنورد می‌گوید: طرح جامع هدایت آب‌های سطحی، پس از مطالعات دقیق و اصلاحات مکرر و طی مراحل مختلف ازجمله تأیید وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها، در جلسه کمیته فنی شهرداری بجنورد تصویب شد.
رضا پارساپور می‌افزاید: ساخت جوی و جدول در سطح شهر بجنورد از این پس برمبنای طرح جامع مصوب شده ‌ خواهد شد که نتیجه آن بهره‌مندی از سیستم ساماندهی دفع آب‌های سطحی در همه معابر با رعایت اصول فنی به‌روز شده خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید