• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190222
+
-

خوزستان، «تشنه_عمل»

دومین سفر رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم به خوزستان علاوه بر مصوبه‌هایی در حوزه اشتغال، آب و فاضلاب و بهداشت و درمان با یک کارزار اینترنتی نیز همراه بود

‌گزارش
خوزستان، «تشنه_عمل»

گروه ایرانشهر

خوزستان با داشتن عناوینی چون قطب کشاورزی، پایتخت اقتصادی و پایتخت نفتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در میان استان‌های کشور دارد و شاید همین ظرفیت‌ها در کنار مشکلات بزرگی چون آب و فاضلاب و ریزگرد بود که این استان‌ را مقصد نخستین سفر رئیس‌جمهوری در آغاز دولت در تابستان 1400  کرد. خوزستان حالا با گذشت کمتر از دو سال، بار دیگر میزبان سیدابراهیم رئیسی و 11وزیر و 5معاون او بود تا بار دیگر اولویت‌های استان یعنی اشتغال، آب و فاضلاب، بهداشت و درمان و محیط‌زیست برای دریافت بودجه و مصوبه روی میز مذاکره بیاید. به گزارش همشهری، رئیسی و هیأت همراه او صبح پنجشنبه (7اردیبهشت) از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شدند و عصر دیروز (جمعه، 8 اردیبهشت) بعد از سفری2روزه در شورای اداری استان حضور یافتند.این سفر با یک کارزار اینترنتی درباره مطالبات مردم خوزستان نیز همراه بود.

   تلاش‌هایی برای اشتغال‌زایی  
اولین اولویت خوزستان در برنامه‌ریزی‌ها اشتغال است. گروه ایرانشهر روزنامه همشهری پیش از این در گزارش‌های متعدد به این موضوع پرداخته بود که با توجه به توسعه نامتوازن و نامتعادل استان، آمار بیکاری آن بالاتر از متوسط کشوری و ۲۵ درصد و در برخی شهرها حتی تا ۴۵ درصد هم است.
حالا نماینده اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید که این مسئله در سفر دوم رئیس‌جمهوری بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. آنطور که سیدکریم حسینی، توضیح می‌دهد خواسته مسئولان و نمایندگان از رئیس‌جمهوری فعال کردن ظرفیت‌های غیرفعال و راکد بوده که شامل حوزه‌های نفت، محصولات پایین‌دست پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، فاز دوم طرح احیای اراضی کشاورزی موسوی به طرح رهبری با ظرفیت 250هزار هکتار، ایجاد صنایع جدید و فعال کردن ظرفیت‌های راکد کارخانه‌های استان می‌شود. به‌گفته او، رئیس‌جمهوری در این‌باره قول مساعد داده و قرار است همه این موارد در مصوبه‌های سفر بگنجد. کلنگ‌زنی پروژه فولادسازی شرکت فولاد اکسین خوزستان و افتتاح پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس در همین راستا صورت گرفته است. رئیس‌جمهوری در این سفر گفت مسئله اشتغال در خوزستان از اولویت‌های استان است و استاندار و مدیران باید تمام تلاش خود را برای ایجاد اشتغال فراهم کنند. رئیسی همچنین تأکید کرد: مدیران باید تلاش کنند بومی‌گزینی داشته باشند. سهمیه اشتغال در خوزستان مورد توجه است؛ ۶۰ هزار اشتغالی که سهمیه ‌ استان است با تسهیلاتی که انجام می‌شود، دنبال خواهد شد.

   آب و فاضلاب و اعتبار نفتی  
آب و فاضلاب گرچه در خبرها نمود بیشتری از بیکاری دارد، اما در پیگیری‌ها به‌عنوان دومین اولویت خوزستان مطرح می‌شود. پیش از این هم با توجه به سقوط و مرگ 2 کودک در کانال‌های حفاری شده فاضلاب اهواز، مجدد در صدر اخبار قرار گرفته بود. حالا نماینده اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد پیگیری‌ها در سفر رئیس‌جمهوری متمرکز بر 3 طرح آبرسانی غدیر، کوثر و فدک به شهرها و روستاهای استان و اختصاص اعتبار و تسریع پروژه فاضلاب به‌ویژه در اهواز بوده است. حسینی با بیان اینکه سه طرح آبرسانی در برخی شهرستان‌ها آغاز یا تکمیل نشده است، می‌گوید: از رئیس‌جمهوری، آغاز و تکمیل طرح‌ها را خواستیم که قرار شد این موارد در مصوبه‌ها بیاید. او درباره شبکه فاضلاب هم توضیح می‌دهد که این طرح از آغاز دولت سیزدهم تا‌کنون 30درصد پیشرفت داشته و تقریبا 50درصد کار پیش رفته و رئیس‌جمهوری قول داده است که تسریع در پرداخت اعتبار به‌عنوان مصوبه سفر بگنجد و همچنین تجهیزات لازم برای تکمیل شبکه‌های فاضلاب خوزستان به‌ویژه اهواز و کارون اختصاص یابد. به‌گفته حسینی، بخشی از اعتبار نفت هم که قرار بود به این پروژه اختصاص یابد پرداخت خواهد شد.
در همین راستا، در سفر رئیس‌جمهوری عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای استان در قالب طرح جهاد آبرسانی و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه اضطراری آب آشامیدنی شوشتر با ظرفیت تامین ۲۵ هزار مترمکعب آغاز شد. رئیس‌جمهوری همچنین از پروژه فاضلاب اهواز و کارون بازدید کرد و در جریان میزان پیشرفت و آخرین وضعیت روند احداث آن قرار گرفت.
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هم از پیشنهاد تصویب هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی فاضلاب شهرستان کارون برای قرار گرفتن در مصوبات سفر دوم استانی به خوزستان خبر داده است. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در این سفر از طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز بازدید و بر تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه تأکید کرد و از انتقال آب سد کارون3 با هدف رفع کم‌آبی منطقه به مناطق شمال شرق استان خبر داد.

مکث
لازم باشد ۷۰ بار به خوزستان سفر می‌کنم

 رئیس‌جمهوری در سفر به خوزستان گفت: برای رفع مشکلات استان اگر نیاز باشد، ۷۰ بار به خوزستان سفر می‌کنم وتا مشکلات مردم استان و جوانان و نیز آب و برق و فاضلاب حل نشود من نمی‌توانم آرام بگیرم.
سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: ‌امروز همه کشور و مسئولان باید نسبت به این استان ادای دین کنیم. خوزستان در 8 سال دفاع‌مقدس ایستادگی را نشان داد. در خوزستان خداوند ظرفیت‌های بسیاری قرار داده که از مهم‌ترین ظرفیت‌ها، نیروی جوان، کارآمد و اثرگذار است که می‌توانند نقش آفرین باشند.
رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام در استان مثل فاضلاب اهواز و پروژه‌های آبرسانی و برق‌رسانی اولویت ماست و بنا داریم در بودجه و اعتبارات، این طرح‌ها را دراولویت قرار دهیم تا دغدغه مردم را در این بخش‌ها حل کنیم.

سرفصل دومین سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان
   افتتاح خط تولید کاغذ مقوا از ضایعات در شرکت کارتن محمد دزفول
   جشن احیای ۱۶۰ کارگاه تعطیل شده با 6هزار اشتغال
   اختصاص 27هزار میلیارد ریال برای آموزش و پرورش
   پرداخت نخستین مطالبه گندم‌کاران
   بررسی مشکلات آموزشی دانشگاه شهید چمران
   بهره‌برداری از واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه
   واگذاری زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
   آغاز عملیات ساخت ۹ هزار واحد مسکونی
   افتتاح دفتر شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی در علوم پزشکی دزفول
   آغاز عملیات اجرایی طرح ریخته‌گری شرکت فولاد اکسین
   آغاز عملیات اجرایی ۹۵ طرح توزیع برق در اهواز
   بهره‌برداری از ۸۷ هزار میلیارد ریال پروژه برق منطقه‌ای
   افتتاح ۷۰ کیلومتر از مسیر دوخطه ریلی اهواز- اندیمشک
   افتتاح مجتمع ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو در هندیجان
   راه‌اندازی نخستین لیدار گرد و خاک هواشناسی کشور
   افتتاح پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس
   پیشنهاد تصویب هزار میلیارد ریال برای ساماندهی فاضلاب کارون
   بهره‌برداری طرح تولید ماهی خاویاری در گتوند
   بهره‌برداری ۷۰ طرح ورزشی
    بهره‌برداری طرح‌های بهداشت و درمان
   تأکید بر تسریع پروژه آب و فاضلاب اهواز

   افتتاح طرح‌های بهداشت و درمان   
اولویت سوم خوزستان در سفر رئیس‌جمهوری بهداشت و درمان بود، این استان در همه سال‌های گذشته از نظر سرانه‌های درمانی با کمبود مواجه بود، ‌طوری که این مشکل به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی شروع کرونا و کمبود تخت‌های بیمارستانی نمود پیدا کرد. در سفر دوم رئیس‌جمهوری به خوزستان‌ طرح‌هایی در این‌باره به بهره‌برداری رسید یا اعتبار دریافت کرد. بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی سه طرح درمانی در اهواز و کارون، بهره‌برداری مرکز درمان ناباروری نجوا و بخش بیماران خارجی بیمارستان طالقانی آبادان، بهره‌برداری از 7پروژه درمانی در بهبهان، بهره‌برداری از توسعه۲ بخش جدید در بیمارستان شهید معرفی‌زاده شادگان و طرح ساختمان جایگزین بیمارستان گلستان اهواز بخشی از پروژه‌های مربوط به حوزه بهداشت و درمان در این سفر بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید