• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190131
+
-

ستاره‌ای متولد شد

شکست تحقیرآمیز رئال مقابل منچسترسیتی کوچک معنادار بود

ستاره‌ای متولد شد

وینیسیوس در این بازی یک گل و یک پاس‌گل داشت و میشل، سرمربی حریف درباره او گفت که بهترین بازیکن دنیا در مصاف‌های تک‌به‌تک است ولی او باز هم کارت زرد گرفت. وینی این فصل 14کارت زرد گرفته که ۱۳کارت در لالیگا بوده. دلیلش این است که لالیگایی‌ها با استفاده از خشونت بازیکنان مستقیم و جوسازی هواداران روی اعصاب او راه می‌روند. وقتی بازیکن برزیلی حمایتی از سوی داور نمی‌بیند، گاهی خودش اقدام به تنبیه بازیکن حریف می‌کند یا آنقدر به داور معترض می‌شود تا کارت بگیرد. وینیسیوس درصورت دریافت کارت زرد مقابل آلمریا که شنبه آینده برگزار می‌شود، دیدار مقابل سوسیداد را از دست خواهد داد.
وینی این فصل از آمار خودش در فصل پیش پیشی گرفت. فصل قبل 22گل و 16پاس‌گل ثبت کرده بود و حالا تا اینجای فصل 22گل و 17پاس‌گل دارد.
او باز هم در این بازی مورد توهین نژادپرستانه هواداران حریف قرار گرفت. وینی در اعتراض به این رفتار به توییتی که نوشته بود: «وینیسیوس جونیور روی زمین افتاده بود و بازیکن خیرونا با توپ به او شوت زد. وینی اعتراض کرد و به او کارت زرد نشان دادند و به حریفش هیچی» ایموجی خنده نشان داد.

شبی که رئال مادرید در ورزشگاه استادی مونتیلیوی تحقیر شد، غیر از حقارت شکست 4بر‌2 مقابل تیم سوم کاتالونیا یعنی خیرونا، حاوی یک نکته مهم دیگر هم بود. رئال در آستانه دیدار حساس مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل تیم منچسترسیتی با تیمی بازی کرد که مالک آن مالکان اماراتی باشگاه انگلیسی شهر منچستر هستند. در واقع این پیش‌درآمدی برای آن بازی بزرگ بود. باشگاه زیرمجموعه منچسترسیتی بلایی سر مادریدی‌ها آورد که شاید از عهده باشگاه مادر هم برنیاید.
گروه سیتی فوتبال City Football Group یا به اختصار CFG  یک هلدینگ است با تمرکز روی فعالیت فوتبالی. این گروه متعلق به شرکت «گروه ابوظبی یونایتد» است که زیرنظر شیخ منصور بن زاید آل نهیان اداره می‌شود. سرمایه‌گذاران چینی نظیر گروه سیتیک نیز از دیگر سهامداران این پروژه‌اند. غیر از منچسترسیتی، باشگاه‌های دیگری نیز تحت مالکیت این گروه قرار دارند؛ در کشورهایی نظیر آمریکا (نیویورک‌سیتی)، اسپانیا (خیرونا)، اروگوئه (مونته‌ویدئو سیتی)، استرالیا (ملبورن سیتی)، هندوستان (بمبئی سیتی)، ژاپن (یوکوهاما مارینوس)، فرانسه (تروا) و چین (سیچوان جیونیو). شیخ منصور علاوه بر مالکیت این باشگاه‌ها و هلدینگ، نایب‌رئیس مجلس وزیران امارات متحده عربی است. ثروت خانوادگی این شاهزاده بیش از یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.
با وجود این،‌ گفته می‌شود منچسترسیتی فیرپلی مالی را رعایت نمی‌کند و از خارج فوتبال پول به باشگاه تزریق می‌کند، اما گروه فوتبال‌سیتی که مالک آن و چند باشگاه دیگر است و عمده فعالیت خود را صرف فوتبال کرده، بیش از یک میلیارد پوند گردش مالی دارد. این گروه قصد دارد در سایر کشورها ازجمله سنگاپور، ایتالیا و... نیز فعالیت خود را گسترش بدهد.
و اما باشگاه خیرونا که تلفظ صحیح کاتالونیایی این باشگاه ژیرونا‌ست، 44.3درصد از سهام باشگاه خیرونا در اختیار گروه سیتی و 35درصد متعلق به یک سرمایه‌دار بولیویایی به نام مارسلو کلور است. این باشگاه 92سال سابقه دارد. باشگاه سوم ایالت کاتالونیا بیش از بارسلونا سیاسی است و بیشتر به‌خاطر ارتباطی که با گروه ملی‌گرای کاتالونیا دارد، شناخته می‌شود. برای همین پیروزی 4بر2 مقابل باشگاه سلطنتی مادرید خوشحالی‌ آنها را دوچندان کرده است. آنها بازی رفت را هم در سانتیاگو برنابئو نباختند و البته به لطف اشتباهات داوری یک‌-یک مساوی کردند.
آنها نخستین‌بار پس از 83سال قدمت در فوتبال اسپانیا در فصل 17-2016 به لالیگا صعود کردند و در همه مدتی که در لالیگا بودند، رئال را اذیت کردند. فصل پیش رئال شانس آورد که خیرونا در سگوندا دیویژن یا دسته‌دوم حضور داشت. با این حال با صعودشان در پلی‌آف باز هم پیه‌شان به تن رئال خورد. رئال‌مادرید کمترین درصد پیروزی در تاریخ لالیگا را مقابل خیرونا ثبت کرده؛ 6بازی، 2برد، یک‌ مساوی، 3باخت، 33درصد برد.

   قاتل آرژانتینی
خیرونا با اینکه 13شوت ازجمله 5ضربه به چهارچوب دروازه رئال داشت، فقط 28درصد مالک توپ و میدان بود و در برابر 707پاس تیم میهمان، فقط 276پاس بین بازیکنان این تیم ردوبدل شد. اما نتیجه کاملا عادلانه بود. آنچلوتی شانس آورد که سرمربی حریف دقیقه‌70 والنتین کاستیانوس را از زمین بیرون کشید تا زننده هر 4گل مسابقه فرصت دیگری برای زخم‌زدن به تیمش نداشته باشد.
کاستیانوس فصل پیش با همین تیم آقای گل لیگ دسته‌دوم اسپانیا شد. این مهاجم آرژانتینی با 4گلی که به رئال‌مادرید زد و پوکر کرد، خاطره رابرت لواندوفسکی را مقابل رئال‌مادرید تکرار کرد. لواندوفسکی سال‌2013 در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در لباس دورتموند موفق شده بود 4گل به رئال بزند و آن اتفاق هم در چنین روزهایی رقم خورده بود. حالا کاستیانوس پس از 10سال تبدیل به بازیکن دیگری شد که به رئال‌مادرید 4گل زده است. او به فهرست 10بازیکنی که توانسته‌اند در یک بازی 4بار دروازه رئال‌مادرید را باز کنند، پیوست؛ خوسپ سامیتیر از بارسلونا سال‌۱۹۲۶، کارلوس بستیت سال‌۱۹۲۹، مارتین وانتولرا از بارسلونا سال‌۱۹۳۵، مارتینس کاتالا از اوویدو سال‌۱۹۴۰، امیلین از اوویدو سال‌۱۹۴۴، استبان اِچِوریا از اوویدو سال‌۱۹۴۷، ایولوخیو مارتینس از بارسلونا سال‌۱۹۵۷، دیگو میلیتو از ساراگوسا سال‌۲۰۰۶، رابرت لواندوفسکی از دورتموند سال‌۲۰۱۳ و والنتین کاستیانوس از خیرونا سال‌۲۰۲۳.
این مهاجم آرژانتینی به گل‌ها و عملکرد فوق‌العاده‌اش واکنشی فروتنانه داشت و گفت: «برای من زدن تنها یک‌گل به رئال‌مادرید آرزوی بزرگی بود و فکر نمی‌کردم که بتوانم هت‌تریک کنم یا 4گل بزنم. رئال‌مادرید جمعی از بهترین بازیکنان دنیا را دارد.» شاید او با این اظهارات توانسته باشد دل هواداران رئال را به‌دست آورد. باشگاه مادریدی به جایگزینی مطمئن برای کریم بنزما که این روزها زیاد مصدوم می‌شود، نیاز دارد. ارزش کاستیانوس در بازار حدود 10 الی 12میلیون یورو است اما با عملکردی که مقابل رئال داشت، بعید است با این رقم واگذار شود. اگر نام رئال‌مادرید در میان باشد، شاید قیمتش به بالای 50میلیون هم برسد.
والنتین کاستیانوس ملقب به «تاتی» 24ساله است. او به‌صورت قرضی از باشگاه آمریکایی نیویورک‌سیتی که متعلق به گروه فوتبال‌سیتی است، راهی خیرونا شده. بعید است او دوباره به آمریکا برگردد، چرا‌که آینده روشنی برایش در باشگاه‌های بزرگ‌تر تصور می‌شود. با اینکه تاتی در شهر مندوسای آرژانتین به دنیا آمده و فوتبالش را در شهر محل تولدش ‌آغاز کرده، اما 6سال پیش و در 18سالگی راهی یونیورسیداد شیلی شد تا فوتبال را جدی‌تر پیگیری کند. یک سال بعد به تیم اروگوئه‌ای تورکه قرض داده شد تا اینکه قرضی به نیویورک‌سیتی رفت و یک سال بعد و سال2019 قراردادش با این باشگاه قطعی شد. تاتی در 101بازی برای نیویورک‌سیتی موفق شد 49گل بزند؛ تقریبا نیم‌گل در هر بازی. او یک‌ بار بازیکن ‌ماه باشگاه نیویورک شده بود و سال2021 کفش طلای لیگ MLS را تصاحب کرد و به تیم منتخب فصل هم راه یافت.
کاستیانوس روی 25درصد گل‌های تیمش در این فصل نقش مستقیم ایفا کرده؛ 12گل که 11تا در لالیگا بوده، یک پاس‌گل و 10کارت زرد در 31بازی و حضور در 80درصد دقایق ممکن. او در 17آوریل پارسال یعنی دقیقا یک سال پیش به همنام رئال‌مادرید یعنی رئال سالت‌لیک سیتی 4گل زده بود. او انگار روی رئال‌ها حساسیت دارد.

کریم بنزما انگار نه انگار برای آقای گلی و رقابت با لواندوفسکی مبارزه می‌کند. او بدون هیچ دلیلی در تمرینات پیش از بازی با خیرونا غایب بود. شاید استراحت می‌کرد. اکثر شکست‌های ناامیدکننده رئال در این فصل ازجمله بازی با خیرونا، لایپزیش، رایو وایکانو و... در غیاب بنزما بوده. مهاجم فرانسوی در این فصل ۱5بازی را به‌علت مصدومیت یا استراحت از دست داده و جام‌جهانی را هم به همین دلیل از دست داد تا جایزه بازیکن سال فیفا به لیونل مسی برسد که فقط در 3هفته جام‌جهانی بهتر از کریم بود

دروازه‌بان اوکراینی که یک ال‌کلاسیکو با پیروزی 3بر یک را در کارنامه دارد، اوایل نشان داده بود جانشین خوبی برای روزهای غیبت کورتوا محسوب می‌شود اما خیلی زود این تصور را به‌هم ریخت. روی هیچ‌کدام از حمله‌های خیرونا واکنش مناسبی نداشت و بازی با پایش هم برعکس کورتوا بسیار ضعیف بود. او دوست دارد تمدید کند و باشگاه هم مشکلی با این موضوع ندارد، اما آنچلوتی نمی‌تواند به لونین به‌عنوان دروازه‌بان دوم اطمینان کند. باشگاه باید دنبال یک دروازه‌بان مطمئن‌تر بگردد. او امسال در لالیگا ۷‌بازی برای رئال داشته که فقط در 4بازی کلین‌شیت کرده و در این بازی‌ها ۱۹گل خورده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید