• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190119
+
-

مورایس لای منگنه

چرا قهرمان نشدن سپاهان در لیگ، یک ناکامی مطلق برای سرمربی پرتغالی به‌شمار می‌آید؟

مورایس لای منگنه

بهروز رسایلی

دوشنبه‌شب در ورزشگاه نقش‌جهان کبک سپاهانی‌ها داشت خروس می‌خواند. آنها یک گل به ملوان زده بودند و روی کاغذ، با بازی‌هایی که چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسید، در مسیر پیشروی به سمت کسب عنوان قهرمانی قرار داشتند. در چنین لحظاتی بود که گزارشگر آماتور مسابقه از ژوزه مورایس به‌عنوان گزینه‌ای شایسته برای هدایت تیم ملی یاد کرد. فاصله عرش تا فرش اما، فقط چند لحظه بود؛ جایی که سهیل فداکار یکی از معدود موقعیت‌های ملوان را به تور دروازه سپاهان چسباند تا ابتکار عمل برای کسب عنوان قهرمانی از دست سپاهان خارج شود. به همین راحتی، مورایس ناگهان از یک گزینه شایسته و اصلح، به بازنده‌ای تبدیل شد که ترجیح داد حتی در نشست خبری بعد از بازی هم حاضر نشود. هنوز 3بازی باقی‌مانده و چیزی مشخص نیست، اما دلایل پرشماری وجود دارد که نشان می‌دهد اگر سپاهان در این فصل قهرمان نشود، مربی پرتغالی نقش اول این تراژدی بوده است.

  همه امکانات برای هیچ
به جرأت می‌توان گفت سپاهان در کنار پرسپولیس، 2تیمی هستند که امسال از نظر مهره تفاوتی فاحش با سایر تیم‌های لیگ برتر دارند. ستارگانی همچون پیام نیازمند، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، رامین رضاییان، امید نورافکن، مسعود ریگی، فرشاد احمدزاده، یاسین سلمانی، شهریار مغانلو و... دور هم جمع شده بودند تا فقط و فقط به حسرت 8سال قهرمان نشدن سپاهان پایان بدهند. حالا اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، هیچ بهانه‌ای قابل‌قبول نیست. مورایس حتما مربی خوبی است و در کره‌جنوبی و عربستان هم دستاوردهای چشمگیری داشته، اما واقعا سپاهان با این ترکیب، فوتبال فوق‌العاده‌ای هم بازی نمی‌کند و تعداد مسابقات قابل‌قبول این تیم انگشت‌شمار بوده است. به علاوه آنها در هیچ بخشی موفق نشده‌اند یک رد پای درخشان از خود باقی بگذارند. در حوزه ساختار دفاعی 16گل خورده‌اند و بهترین نیستند، همانطور که در ساختار هجومی هم با 40گل زده، میانگین کاملا معمولی 1.48 را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و آنجا هم پیشتاز نیستند. در جدول کلین‌شیت‌ها پیام نیازمند با فاصله از علیرضا بیرانوند و حسین پورحمیدی عقب‌افتاده و در جدول آقای گل‌ها، شهریار مغانلو پشت سر رضا اسدی قرار گرفته؛ بازیکنی که اصلا فوروارد نیست! آیا مورایس و کادر گران‌قیمتش به‌خاطر رقم زدن چنین دستاوردی به ایران دعوت شدند؟ بعید است. او یا باید قهرمان شود یا باید بپذیرد که یک بازنده بزرگ بوده است.

  شاید با محرم مساوی کند
با 2امتیاز بسیار حساسی که سپاهان در برابر ملوان از دست داد، شمار امتیازات این تیم در عدد 56متوقف شد. این، مساوی است با کل امتیازاتی که سپاهان فصل گذشته به‌دست آورد؛ بنابراین مورایس 3بازی فرصت دارد تا این آمار را بهبود ببخشد. با این حال او اگر هر 3مسابقه باقیمانده‌اش را با پیروزی پشت سر بگذارد، تازه با 65امتیازی برابری خواهد کرد که محرم نویدکیا در لیگ بیستم، یعنی فصل اول حضورش در سپاهان به دست آورد و قهرمان نشد. در این صورت پرسش اینجاست که چرا همان محرم را نگه‌نداشتند، اگر قرار بود کادر خارجی لوکس جایگزین او، دقیقا عملکردی مشابه داشته باشند؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :