• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189975
+
-

نفرین «آشوراده» برای سودجویان

طرح گردشگری آشوراده بالاخره پس از دو دهه اجرا می‌شود اما مهم شکل و کیفیت اجرای این طرح در این ذخیره‌گاه زیست‌کره و پناهگاه مهم حیات‌وحش ایران است.
جزیره آشوراده و تالاب بین‌المللی میانکاله از باارزش‌ترین زیست‌بوم‌های شمال کشور است که به‌علت تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد. جزیره آشوراده با وسعت ۶۸۰هکتار که بعد از پسروی آب دریای خزر به حدود ۱۲۰۰هکتار رسیده، در جنوب‌شرق دریای خزر و شمال خلیج گرگان واقع است که  ادامه حیات گروه زیادی از ماهیان دریای خزر، پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به امنیت آن وابسته است. در این جزیره بیش از ۱۷۹گونه گیاهی منحصربه‌فرد هم شناسایی شده است.
 ماجرای پروژه گردشگری آشوراده چه بود و این طرح در کدام دولت و با پیگیری چه شخصی به تصویب هیأت وزیران رسید؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت اصلاحات به‌شدت پیگیر واگذاری جزیره آشوراده بود. اما تمام تلاش‌های آن زمان برای واگذاری جزیره با پایداری فعالان محیط‌زیست و کارشناسان این حوزه با شکست مواجه شد و این ذخیره‌گاه زیست‌کره و پناهگاه حیات‌وحش از هجوم گردشگران جان سالم به در برد.
اما پس از گذشت 10سال، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت اصلاحات بار دیگر به ریاست این سازمان در دولت تدبیر و‌ امید رسید و این‌بار فضا کاملا برای  واگذاری آشوراده فراهم شد. این‌دفعه اما اعلام پروژه واگذاری جزیره آشوراده برای اجرای طرح گردشگری به سازمان وقت میراث فرهنگی واگذار شد و سعید شیرکوند، معاون وقت سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی در نشست با خبرنگاران اعلام کرد پیشنهاد واگذاری جزیره آشوراده برای اجرای طرح گردشگری به سازمان حفاظت محیط‌زیست داده شد و این سازمان با پیشنهاد ارائه شده موافقت کرد. همین اعلام نظر بار دیگر ماجرای واگذاری جزیره آشوراده را داغ کرد. براساس آن طرح قرار بود 360هکتار از جزیره آشوراده برای اجرای طرح گردشگری با احداث تاسیسات گردشگری و هتل برای اقامت گردشگران در آشوراده واگذار شود. اما موضوع آن بود که این ذخیره‌گاه زیست‌کره باید حفظ شود و پناهگاه بدون استرس حیات‌وحش باقی بماند.
حالا دولت سیزدهم گام مهمی برای حفاظت از جزیره آشوراده با کاهش زون اجرای طرح گردشگری در این جزیره و حذف برخی جزئیات آسیب‌رسان برداشته است. ساخت هتل منتفی شده و قرار است با بازسازی خانه‌های واقع در جزیره آشوراده فرصت اقامت کوتاه و نه شب‌مانی گردشگران در بافت روستایی مهیا شود. همچنین با تدبیر دولت، محدوده تعیین شده در پناهگاه حیات‌‌وحش میانکاله برای طرح گردشگری آشوراده در زون تفرج روستای آشوراده دیده شده ‌‌و گردشگران نمی‌توانند با هجوم به محدوده‌های محیط‌زیستی مأمن حیات‌وحش را نابود و به این مهم‌ترین ذخیره‌گاه زیست کره کشور آسیب وارد کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید