• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189898
+
-

هوشمندسازی ترددهای تهران با630 ون‌ شاتل‌سرویس

خدمت‌رسانی ون‌تاکسی‌های جدید بر مبنای اینترنت و نرم‌افزارهای موبایلی صورت می‌گیرد

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

تهران به‌زودی با 630ون شاتل‌سرویس به جنگ ترافیک در ساعات پرتردد روز می‌رود. سازمان تاکسیرانی شهر تهران در سال‌جاری ۴۰پروژه تحولی و خدماتی به اجرا درمی‌آورد تا کیفیت خدمات تاکسی‌ها به شهروندان را ارتقا دهد. براساس اطلاعات رسیده از سازمان تاکسیرانی به همشهری، یکی از این خدمات با عنوان «شاتل‌سرویس» قرار است به اجرا درآید که کمک بزرگی به کاهش ترافیک پایتخت خواهد کرد. نکته اصلی در این برنامه هوشمند‌سازی خدمت‌رسانی ناوگان است که در برنامه شاتل سرویس قرار است بیشتر دیده شود. پیش از این 28آبان سال گذشته طی مراسمی این ون‌تاکسی‌های وانا از سوی ایران خودرو به شهرداری تهران تحویل داده شده بود و قرار است همه این ون‌های نو در شاتل‌سرویس به‌کارگیری شوند.
 
نجات ترددهای شهری
ساعات ترافیک تهران به 2بخش صبح و عصر تقسیم می‌شود که بیشترین ترددهای شهری در این 2زمان صورت می‌گیرد. سازمان تاکسیرانی در برخی ساعات شهر به‌دلیل پیک ترافیک نقاطی پرازدحام با مشکل کمبود تاکسی‌ها در برابر افزایش مسافران مواجه است. برای رفع این نیاز قرار است طبق الگوی شاتل‌سرویس، اعزام هوشمند ون‌تاکسی‌های جدید صورت گیرد. طبق این الگو، مبدأ و مقصد مشخص است و این مبدأ و مقصد براساس نیاز مسافر صورت می‌گیرد و در نقاط اضطراری و در ساعات پیک ترددی، تعدادی ون به آن محل اعزام می‌شوند. این ون‌ها به مرکز کنترل تاکسیرانی متصل هستند و به ون‌ها اعلام می‌شود که به کدام مرکز ازدحام بروند و مسافر را جابه‌جا کنند. بدین‌ترتیب ون‌ها به‌صورت هوشمند به محل‌های پرازدحام اعزام می‌شوند تا مشکل کمبود تاکسی در ساعات پرتردد برطرف شود. برنامه‌ریزی شاتل‌سرویس براساس هوش مصنوعی صورت می‌گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان آن را پشتیبانی می‌کنند.

مزایای سرویس جدید
شاتل سرویس تحولی نو در حمل‌ونقل درون شهری است که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از ناوگان و سازمان تاکسیرانی، با هدف افزایش راندمان ناوگان تاکسیرانی و کیفیت سفر و همچنین کاهش ازدحام مسافر در سطح معابر شهری قرار است فعالیت کند. شاتل سرویس با استفاده از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات با برنامه‌ریزی و توزیع زمان و مکان سفرهای شهروندان تهرانی موجب کاهش سفرهای تک‌سرنشین و در پی آن کاهش ترافیک شهری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد.

نحوه کار در شاتل‌سرویس
با استفاده از اپ موبایل امکان خرید بلیت و امکان انتخاب صندلی تعریف شده است.
پرداخت از طریق درگاه اینترنتی یا کیف پول شهرداری امکان‌پذیر خواهد بود.
مسیر‌ها بر مبنای درخواست‌های سفر شهروندان تعریف و اصلاح می‌شود.
مسافر پس از خرید بلیت به ایستگاه مراجعه کرده و با ارائه QRcode به راننده سفر را آغاز می‌کند.
راننده با اسکن بلیت و زدن پایان سفر در اپ راننده مبالغ را دریافت می‌کند.
هر دو اپ مسافر و راننده بر مبنای موقعیت مکانی است و امکان رویت موقعیت خودرو وجود خواهد داشت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید