• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189871
+
-

تهیه یک کیک ساده و خوشمزه

عصرانه‌های خوشمزه بهاری

پیشنهاد
عصرانه‌های خوشمزه بهاری

سپیده پورعباسی- روزنامه‌نگار

پختن کیک و شیرینی در خانه لذتی دارد که هر کسی آن را حتی یک‌بار تجربه کرده باشد، طرفدار آن می‌شود. این هفته می‌خواهیم با راهنمایی یک آشپز جوان - فرزانه قربانی آهویی- شما را به پخت‌وپز دلچسب در خانه دعوت کنیم. البته پیش از ارائه دستورات کیک‌پزی بد نیست کمی از تجارب فرزانه قربانی در این زمینه بیشتر بدانیم.
 او ۱۰ سال است که در زمینه کیک و شیرینی‌پزی به‌طور تخصصی فعالیت داشته و در ۵ سال اخیر در زمینه پخت انواع نان حجیم و نیمه حجیم تجربه کسب کرده است. نخستین تجربه پخت کیک‌‌اش به دوران نوجوانی او برمی‌گردد؛ او از جوانی به واسطه علاقه‌مندی به آشپزی از روی دستورهای مادرش، پخت کیک را بارها و بارها امتحان می‌کرد. او که به این کار علاقه زیادی داشت، با وجود استعداد و توانایی فعالیت در حوزه آشپزی را جدی نگرفته و برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفت.
بعدها با اشتغال در اوقات فراغت خود، پخت نان و شیرینی را پیش می‌گرفت و به‌واسطه آشپزی استعداد و ذوق ذاتی خود را بروز می‌داد. از آنجا که توانایی خاصی در آشپزی داشت، توسط اطرافیان و آشنایان مورد تشویق قرار گرفت و به این فکر افتاد که این حرفه را به‌صورت تخصصی و زیربنایی
 پیش بگیرد.
شروع به مطالعه در زمینه پخت انواع نان و کیک کرد و همزمان دوره‌های نان‌های حجیم و نیمه حجیم را گذراند؛ علاقه‌‌اش به این حیطه باعث شد روند رشد و پیشرفت خود را سرعت بخشیده و سریع‌تر به‌دنبال ارتقای توانایی‌ها و اهداف خود باشد.
در ادامه، او که مهارت‌های پخت‌وپز نان و شیرینی را به خوبی فراگرفته بود، به آموزش و ترویج دانش خود به دیگران پرداخت و در حال حاضر علاوه بر داشتن هنرجو در این امر، در شبکه‌های مجازی به آموزش تصویری آشپزی می‌پردازد .

کیک خانگی موز و هویج
مسلما درست کردن یک کیک خانگی خوشمزه برای خانواده لذتبخش است و می‌تواند گزینه مناسبی برای مهمانی‌های خانوادگی و جمع‌های دوستانه باشد، مخصوصا وقتی با یک لیوان چای ایرانی خوش عطر همراه شود و دلنشین‌ترین مزه را به مهمانان هدیه کند. کیک موز و هویج یک کیک مناسب است؛ چرا که علاوه بر دستور تهیه آسان و سریع، عطر و طعم لذیذی نیز دارد.

مواد لازم:
 آرد شیرینی‌پزی: ۲۹۰ گرم
 جوش شیرین: 2/1 قاشق غذاخوری
 بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
 نمک: 4/1 قاشق چای‌خوری
 کره: ۱۰۰ گرم
 تخم مرغ: ۲ عدد
 شکر: ۲۰۰ گرم
 موز پوره شده: ۳ عدد معادل ۲۰۰ گرم
 پوست لیموترش رنده شده: یک قاشق چای‌خوری
 هویج رنده شده: یک پیمانه

طرز تهیه:
 ابتدا آرد شیرینی‌پزی را با مقدار گفته‌شده از جوش شیرین مخلوط کنید. سپس بیکینگ پودر را با نمک ترکیب کرده و ۲بار الک کنید. پس از یکدست شدن و الک کردن، آن را به مواداولیه بیفزایید.
 سپس به این مخلوط کره و تخم‌مرغ‌ها را اضافه کرده و قدری هم بزنید که یکدست شده و رنگ کرم مانندی به‌خود بگیرد.
در این مرحله شکر را به مواد افزوده و مخلوط کنید تا دانه‌های شکر در مواد حل شود. سپس موزی را که به خوبی پوره کرده‌‌اید به مواد اضافه کنید و با همزن بزنید تا  یکدست شود. همچنین برای عطر بیشتر می‌توانید پوست لیموترش رنده شده را اضافه کنید و با همزن برقی ابتدا با دور کند و سپس با دور تند مخلوط کنید تا همه مواد ترکیب شوند.
 در پایان نیز هویج را که با دنده درشت رنده کرده‌‌اید، به ترکیب اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. خمیر آماده را در قالب میان تهی به قطر۲۲ بریزید و در فر که با دمای ۱۷۰ درجه داغ شده به‌مدت ۵۰ تا۶۰ دقیقه بپزید.
توجه داشته باشید تمام مواد باید به دمای محیط رسیده و سپس مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین حتما قبل از گذاشتن قالب داخل فر، فر را کاملا داغ کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید