• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189484
+
-

آموزش و پرورش، ترمز سرویس مدارس استثنایی را کشید

گزارش همشهری از پشت‌پرده عدم‌سرویس‌دهی به دانش‌آموزان دارای معلولیت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

مدتی است که عدم‌سرویس‌دهی رانندگان سرویس دانش‌آموزان مدارس استثنایی نه‌تنها به یک موضوع اجتماعی یا شهری، بلکه به موضوع سیاسی تبدیل شده است و عده‌ای با استفاده از آن عزم خود را برای تخریب مدیریت شهری جزم کرده‌اند. این افراد پرداخت نشدن هزینه سرویس‌ها از سوی شهرداری تهران را علت اصلی این موضوع معرفی کرده و با بزرگ‌نمایی سعی دارند ضمن سوءاستفاده از وضعیت دانش‌آموزان این مدارس، احساسات شهروندان را تحت‌تأثیر قرار دهند. اما اصل ماجرا چیست؟

کمک شهرداری با بودجه 47میلیاردی
گرچه خبر توقف سرویس مدارس استثنایی به‌گونه‌ای منتشر شده که شهرداری متهم ردیف اول آن است، اما تورق لایحه بودجه 1402خط بطلانی بر این ادعاست؛ چراکه در صفحه 132آن ردیف‌هایی برای کمک به مدارس کودکان استثنایی وجود دارد؛ یکی در بخش تاکسیرانی (حدود 41میلیارد تومان) و دیگری در بخش اتوبوسرانی (حدود 6میلیارد و 875میلیون تومان) در مجموع 47میلیارد و 875میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

دود سهل‌انگاری آموزش و پرورش در چشم دانش‌آموزان
در بررسی‌های همشهری از آخرین وضعیت سرویس‌های مدارس استثنایی، ماجرای پشت پرده این موضوع مشخص و معلوم شد که شهرداری تهران نه‌تنها در این مورد سهل‌انگاری نداشته و مرتکب ترک فعل یا حتی نادیده گرفتن حقوق معلولان نشده، بلکه دود سهل‌انگاری اداره کل آموزش و پرورش تهران به چشم دانش‌آموزان این مدارس رفته است. آنطور که مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران عنوان کرده: «براساس آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزان، مصوبه هیأت وزیران، وظیفه شهرداری و به‌طور مشخص تاکسیرانی اعلام شرکت‌ها و راننده‌های واجد شرایط است، اما در یک بازه زمانی شورای شهر برای شهرداری تکلیف گذاشت و پولی هم به‌عنوان کمک به سرویس مدارس استثنایی پیش‌بینی کرد. سال گذشته 16میلیارد و 500میلیون تومان بابت این موضوع در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت. اواسط سال گذشته تفاهمنامه‌ای میان سازمان تاکسیرانی و اداره کل آموزش و پرورش تهران منعقد شد مبنی بر اینکه قراردادی میان مدارس و شرکت‌های حمل‌ونقل بسته و در سقف بودجه، اعتبار به مدارس پرداخت شود.» به‌گفته این مقام مسئول، با توجه به کمبود اعتبار تخصیص داده شده، مبلغ 3میلیارد تومان هم در متمم بودجه پیش‌بینی شد و کل این اعتبار به 19میلیارد تومان رسید. مدارس در این امر تأخیر کردند و موضوع پیگیری شد و در نهایت بهمن سال گذشته قراردادها منعقد شد و برای تسهیل این امر شهرداری بدون دریافت صورت وضعیت بخش زیادی از اعتبار (13میلیارد تومان) را در اختیار مدارس قرار داد. اکنون با گذشت حدود 2‌ماه سازمان تاکسیرانی از آموزش و پرورش درخواست صورت وضعیت کرده که گویا تاکنون صورت وضعیت متقنی ارائه نشده است تا شهرداری بتواند مابقی (حدود 6تا 7میلیارد تومان) اعتبارات را اختصاص دهد. با وجود این سهل‌انگاری‌ها باز هم شهرداری در راستای مسئولیت اجتماعی و جلوگیری از خانه‌نشینی دانش‌آموزان دارای معلولیت حدود 2میلیارد تومان هم دیروز پرداخت کرده، اما واریز مابقی اعتبارات منوط به ارائه صورت وضعیت از سوی اداره کل آموزش و پرورش است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید