• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189254
+
-

دیوار گردشگری تهران - ریاض فروریخت

عربستان ممنوعیت سفر اتباع خود به ایران را برچید

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

همزمان با موفقیت مذاکرات برای از سر‌گیری روابط تهران – ریاض، عربستان ممنوعیت سفر اتباع خود به ایران را با بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در 2کشور برمی‌چیند و فعالان صنعت گردشگری نیز شب گذشته مجوز فعالیت مجدد در بازار گردشگری عربستان را از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفتند.
شیعیان عربستان که بیشتر در جنوب آن کشور و در منطقه قطیف حضور دارند، سالیان طولانی است که از مشتریان پر و پا قرص سفر به ایران و زیارت امام هشتم(ع) در شهر مشهد هستند. آنها اما پس از قطع روابط سیاسی ایران و عربستان از سفر به ایران و زیارت شهرهای مذهبی ازجمله مشهد محروم ماندند. حالا اما با از سرگیری روابط مهم‌ترین مانع سفر میان 2کشور برچیده شده و ایران و عربستان چشم‌انتظار مسافران و گردشگرانی هستند که از مقاصد گردشگری مذهبی و تفریحی 2کشور بازدید کنند.
ایران برنامه جذب و میزبانی از 12هزار تبعه عربستانی را در هر ‌ماه دارد و فعالان گردشگری کشور در انتظار آن هستند که با آغاز روابط گردشگری تهران – ریاض، ارزآوری گردشگران ورودی از عربستان به ایران افزایش یابد.

بازگشت رونق به گردشگری سلامت ایران
همین دیروز، رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی اعلام کرده است که بهبود روابط ایران و عربستان و رفع محدودیت‌های سیاسی در ورود گردشگران سلامت به کشور تأثیرگذار و نویدبخش روزهای خوب گردشگری سلامت در خرداد‌ماه سال‌جاری است.
حسین نیکونام همچنین به ایسنا گفته است که درصورت بهبود روابط، تنها بازار عربستان را به‌دست نخواهیم آورد، بلکه می‌توان به شهروندان کویت، امارات، بحرین، عمان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز اندیشید و با بهبود روابط با عربستان، حتی عراقی‌هایی که با احتیاط به ایران سفر می‌کردند، بار دیگر به ایران بازمی‌گردند.
به‌گفته رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی، بهبود روابط با عربستان سعودی به صنعت گردشگری سلامت کمک بزرگی خواهد کرد.
فعالان صنعت گردشگری سلامت پیش‌تر به همشهری گفته بودند که درآمد حاصل از گردشگری سلامت بین 5تا 50هزار دلار به ازای ورود هر گردشگر سلامت به ایران برآورد می‌شود و این بازار یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارزآوری صنعت گردشگری در کشور محسوب می‌شود.
حالا حسین نیکونام گفته است، بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و برچیده شدن ممنوعیت سفر به ایران از سوی ریاض، نه‌تنها به بازگشت گردشگران عرب همسایه به ایران منجر می‌شود که وضعیت گردشگری سلامت ایران را نیز دگرگون و کمک بزرگی به این صنعت خواهد کرد.

جذب 12هزار گردشگر عربستانی در ‌ماه
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از برقراری پرواز مستقیم از عربستان به ایران تا یک ماه آینده و جذب ماهانه ۱۲هزار گردشگر از عربستان خبر داد.
به گزارش ایلنا، چندی پیش خبرها از توافق ایران و عربستان درمورد احیای قراردادهای اقتصادی، فرهنگی سال ۱۳۷۷ و امنیتی ۱۳۸۰ حکایت کردند که در پی این توافق امیدها برای از سر‌گیری روابط بین 2کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها بیشتر شد. در این راستا و با برقراری ارتباط دوسویه 2کشور ایران و عربستان، امیدها برای جذب گردشگران عرب هم بیشتر شده است. در این راستا حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) از برقراری 2پرواز مستقیم در مسیر دمام – مشهد و دمام – تهران خبر داد.
او در این‌باره گفت: در حوزه گردشگری ایران و عربستان شاهد روند روبه‌رشدی هستیم و پیش‌بینی می‌شود پروازهای مستقیم افزایش یابد. در این راستا مذاکراتی برای عقد قراردادهایی جهت انجام روزی 2پرواز که یکی به تهران و دیگری به مشهد خواهد بود، در حال انجام است. البته قبل از این نیز مسافرانی از عربستان داشتیم، اما پرواز مستقیم وجود نداشت و آنها از مقصد دیگری به ایران سفر می‌کردند که به تبع تعداد اندکی را شامل می‌شد. تقریبا ماهی ۵۰ تا ۸۰نفر از عربستان به ایران سفر می‌کردند، اما اکنون با برقراری پرواز مستقیم، پیش‌بینی ما آن است که روزانه حدود ۴۰۰گردشگر از عربستان به ایران سفر کند که در‌ ماه حدود ۱۲هزار نفر خواهد شد.

صدور ویزای فرودگاهی برای گردشگران عربستانی در ایران
به‌گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، باوجود تمایل دوطرف برای برقراری پروازهای مستقیم، اما روال کار باید طی شود و این روال حدود یک‌ماه طول خواهد کشید. در این میان می‌توان امید داشت که از خردادماه پروازهای مستقیم عربستان و ایران برقرار شود. البته مشکل مجوز ایرلاین‌های خاص که می‌توانند به عربستان بروند نیز به‌زودی رفع خواهد شد. در این میان ایران‌ایر به‌دلیل در پیش بودن حج از لیست خارج شده و چند ایرلاین دیگر در لیست قرار گرفته‌اند که بعد از تأیید، قرارداد بسته خواهد شد.
رفیعی یادآور شد: مقصد بیشتر گردشگرانی که از عربستان به ایران می‌آیند، مشهد است؛ البته تاکنون بیشتر روابط به‌گونه‌ای بوده که گردشگر به عربستان می‌فرستادیم و در جذب گردشگر از این کشور موفق نبودیم، اما از این پس قطعا راه ورود گردشگران عربستان به ایران هموار خواهد شد و از آنجا که تهران نیز به مقاصد آنها افزوده شده، تمایل آنها به سایر حوزه‌های گردشگری ایران علاوه بر گردشگری زیارتی را نشان می‌دهد. گردشگری زیارتی و سیاحتی بین ایران و عربستان برقرار می‌شود و این دفاتر خدمات مسافرتی هستند که باید در جذب این گردشگران تلاش لازم را داشته باشند.
او با تأکید بر آنکه گردشگرانی که از عربستان به ایران سفر می‌کنند متمول هستند، گفت: صفر تا صد برنامه‌ سفر گردشگران عربستان به ایران توسط دفاتر خدمات مسافرتی تنظیم خواهد شد. همچنین ویزای توریستی و فرودگاهی برای گردشگران عربستان صادر خواهد شد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در نشستی که شب گذشته با حضور فعالان حوزه گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، تأیید آغاز روند ورود گردشگر از عربستان گرفته شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید