• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188888
+
-

آخرین وضعیت جفت بازمانده «امید» در فریدونکنار

رویا، جفت بازمانده امید که برای تنها نماندن این تک درنای سیبری از بلژیک به ایران آمده بود و همسفر خود را در آغاز مهاجرت تنها گذاشت، همچنان در فریدونکنار ماندگار شده است.
کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره محیط‌زیست استان مازندران در تشریح آخرین وضعیت این درنای از سفر منصرف شده با امید به ایسنا گفت: درنای بلژیکی ۲۱اسفندماه سال قبل در شهرستان عباس‌آباد در غرب مازندران زنده‌گیری شد و هم‌اکنون در منطقه تالاب «اوجاکله» شهرستان فریدونکنار نگهداری می‌شود.
ربیعی با بیان اینکه طی مدت حدود یک‌ماه اخیر که پرنده در مازندران مانده شرایط آب و هوایی فعلا مساعد است، گفت: مطابق نظر کارشناسان دمای کنونی حداقل طی یکی‌دو ماه آتی برای پرنده قابل تحمل بوده و به‌دنبال این هستیم که پس از بالارفتن دما در حدود ۳۰درجه سانتی‌گراد و افزایش رطوبت، مکان را با بومی‌سازی در منطقه ییلاقات برای نگهداری چندماهه آن پیش‌بینی کنیم. وی از برگزاری جلساتی در سال جدید برای بررسی شرایط نگهداری پرنده در مازندران با حضور کارشناسان و ارائه پیشنهادها خبر داد و تأکید کرد: از تجربه سال گذشته استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم «رویا» را مهیای مهاجرت کنیم.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران، درباره علل مهاجرت ناموفق درنای بلژیکی گفت: در سال گذشته به‌دلیل فاصله زمانی بسیار اندک انتقال پرنده تا زمان مهاجرت، متأسفانه «رویا» مهیای مهاجرت نشد؛ اما امسال با توجه به حضور پرنده و نگهداری مناسب بناست در ابتدای ورود درنای «امید» در منطقه رها‌سازی‌ شده تا فرصت بیشتری برای تقویت عضلات پروازی پرنده مهیا شود. ربیعی با اشاره به اینکه به‌دنبال جانمایی مناسب منطقه برای گذر از ماه‌های گرم سال هستیم و مناطقی پیش‌بینی شدند، اظهار امیدواری کرد: فرصت مناسبی برای مراقبت پرنده بلژیکی برای چندماه در شرایط دمایی مهیا خواهیم کرد.
این مقام مسئول اضافه کرد: کارشناسان تأکید دارند که پرنده در شرایط دمای ۳۰درجه به بالا و رطوبت اشباع قرار نگیرد که برای گذر از این دوره زمانی در فصول گرم، فرصت و مکان در مازندران وجود دارد. وی، با یادآوری این مطلب که تلاش‌های صورت‌گرفته طی سالیان متمادی برای مهاجرت پرندگان به‌صورت همراهی با گله وحشی از مبدا تا مقصد، تاکنون موفق نبوده است، گفت: پیش‌بینی همراهی درنای بلژیکی با درنای سیبری متصور بود اما نتوانست موفق به تکمیل مسیر شود.
ربیعی تصریح کرد: امسال نیز انتظار نداریم که اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد و باز احتمال ناموفق بودن در مهاجرت بر میزان موفقیت برتری دارد؛ و این نکته که گفته می‌شود با نگهداری و رهاسازی به‌موقع تا ۹۰درصد مهاجرت تکمیل می‌شود، بازهم بستگی به پیچیدگی فعالیت احیا و رهاسازی مخصوصا برای پرندگانی دارد که مهاجرت طولانی را طی می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید