• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188666
+
-

کاهش مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران

آمار حوادث جاده‌ای در نوروز امسال نشان می‌دهد که همچنان کرمان، سیستان‌وبلوچستان و فارس بیشترین تلفات را داشته‌اند، اما در مجموع میزان تلفات نسبت به سال قبل کاهشی بوده است‌

گزا رش1
کاهش مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران

گروه ایرانشهر

سفرهای نوروزی چند روزی است که به پایان رسیده و تحلیل‌ها درباره ابعاد مختلف سفرها ادامه دارد؛ در این میان، آمار مربوط به حوادث جاده‌ای و به‌ویژه تلفات این حوادث بیشترین توجه‌ها را جلب می‌کند. آمار حوادث جاده‌ای در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در نوروز سال 1396، 874نفر؛ نوروز سال 1397، 1034نفر؛ نوروز سال 1398، 914نفر؛ نوروز سال 1399، 534نفر؛ نوروز سال 1400، 1080نفر و نوروز سال گذشته 1146نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست دادند.  در میان استان‌ها سیستان‌وبلوچستان، فارس و کرمان سال گذشته بیشترین تلفات را داشته اند و معمولا در میان استان‌های حادثه‌خیز با بیشترین حوادث جاده‌ای شناخته می‌شوند.
آنطور که از مقایسه آمار منتشر‌شده درباره تلفات جاده‌ای نوروز امسال هم برمی‌آید این 3 استان همچنان بیشترین تلفات را در تصادفات‌ نوروزی داشته‌اند.

   ‌ فوت 871 نفر در نوروز
از زمان اجرای طرح نوروزی تا پایان روز چهاردهم فروردین ۸۷۱ نفر در صحنه تصادفات در شهرها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند. جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ پلیس راهور از ۲۴ اسفند آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ادامه پیدا کرد، می‌گوید: در این طرح دستگاه‌هایی چون جمعیت هلال احمر، راهداری، اورژانس، امدادخودروها، آتش‌نشانی و... نیز مشارکت داشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بر پایه افزایش سفرها و ترددهای نوروزی در سال‌جاری صورت پذیرفته است.

سردار سیدتیمور حسینی با بیان اینکه تا ساعت ۲۴ روز چهاردهم فروردین مجموعا ۵۱۳ میلیون تردد بین شهری در جاده‌های کشور انجام شده است‌، می‌افزاید: از زمان اجرای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین‌ماه ۸۷۱ نفر در صحنه تصادفات در شهرها و جاده‌ها، جان خود را از دست داده اند. وی تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی را ۸۵ هزار و ۴۶۹ فقره اعلام می‌کند و می‌گوید: مقایسه آمار تصادفات با میزان ترددهای انجام شده حاکی از آن است که تنها 0.002درصد از کل ترددهای کشور منجر به تصادف شده که این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با سال‌های قبل داشته است.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره بیشترین جان‌باختگان در محورهای برون شهری اظهار می‌کند:‌ سهم سیستان و بلوچستان از دیگر استان‌های کشور بیشتر بوده است.  همچنین براساس آمارها پلیس راه تهران بزرگ کمترین آمار جان باختگان را به‌خود اختصاص داده است. به‌گفته او، همچنین ۵۹ درصد کل تصادفات در راه‌های اصلی، ۱۱ درصد مربوط به راه‌های فرعی، 2درصد مربوط به راه‌های روستایی و 7درصد نیز مربوط به بزرگراه‌ها بوده است.‌

   ‌ 3 استان پهناور و بیشترین تلفات
آمار تصادفات نوروزی و میزان تلفات این تصادف‌ها معمولا در 3استان پهناور بالاتر است؛ همانگونه که نوروز سال گذشته و امسال نیز بیشترین تلفات مربوط به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، فارس و کرمان بوده است. کرمان با 183.285کیلومترمربع مساحت در رتبه اول از نظر مساحت میان استان‌های ایران قرار دارد و بعد از آن سیستان‌وبلوچستان با 180.726کیلومترمربع، خراسان جنوبی با 151.193کیلومترمربع و فارس با 122.60کیلومترمربع قرار گرفته‌اند.
آماری که چند سال پیش از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود، استان فارس با داشتن ۹ هزار کیلومتر بیش از ۱۰ درصد از جاده‌های ایران را در خود جای داده است که از این نظر رکورددار به‌حساب می‌آید. پس از فارس استان‌های خراسان رضوی با ۷.۴، کرمان با ۷.۳، سیستان و بلوچستان با ۷.۲ و 2 استان اصفهان و خراسان جنوبی با ۶.۲ درصد قرار گرفته‌اند.
همین آمار به خوبی نشان می‌دهد که دلیل اصلی وقوع بیشترین تصادفات جاده‌ای و تلفات در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، فارس و کرمان چیست. هرچند نباید از مشکلات جاده‌ای این استان‌ها، کم‌توجهی رانندگان و سایر عوامل انسانی و محیطی در وقوع تصادفات چشم‌پوشی کرد.
آمار مربوط به تصادف‌های نوروزی 1401نشان می‌دهد روزانه ۵۵نفر جان خود را در تصادف‌های رانندگی از دست دادند و بیشترین تلفات مربوط به سیستان‌وبلوچستان با ۱۱۷فوتی، فارس با ۱۰۴ و کرمان با ۹۶فوتی بوده است.
 مسئولان این استان‌ها از ایمن‌سازی و بهبود وضعیت راه‌ها با هدف کاهش تلفات در نوروز خبر داده بودند و حالا بررسی آمار طی نوروز امسال نشان می‌دهد که تعداد فوتی‌ها در سیستان‌وبلوچستان به 73مورد، کرمان 83مورد و فارس 64مورد کاهش یافته است.‌

اردبیل، بدون فوت جاده‌ای
گرچه استان‌های مازندران، لرستان و همدان، آمار تلفات تصادف‌های نوروزی خود را اعلام نکرده‌اند و فقط به ذکر درصد کاهش یا افزایش پرداخته‌اند، اما در میان آمار اعلام‌شده اردبیل، هیچ مورد تلفات نوروزی ثبت نشده است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با بیان اینکه این استان جزو استان‌های موفق کشور در منفی بودن تصادفات فوتی در طرح نوروزی ۱۴۰۲ معرفی شده است، می‌گوید: از ابتدای طرح نوروزی در ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین عدم‌تصادفات فوتی در اردبیل را شاهد بودیم. سیدحجت فتاحی با تقدیر از همراهی عموم مردم، رسانه‌های جمعی و گروهی از خبرنگاران در راستای اشاعه فرهنگ مناسب رانندگی تقدیر و اظهار می‌کند: سازمان‌های همکار در بحث ترافیک همکاری خوبی را با پلیس راهور اردبیل دارند که بازوی اصلی کاهش تصادفات محسوب می‌شوند. به‌گفته وی، تداوم کاهش تصادفات، استان اردبیل را در ردیف استان‌های برتر در سطح کشور در طرح نوروزی قرار داده که نتیجه ایثارگری‌های همکاران پلیس راهنمایی و رانندگی است.‌

افزایش تلفات در خراسان جنوبی
آمار کلی تلفات تصادف‌های رانندگی در کشور کاهشی است و تقریبا همه استان‌ها کاهشی از 11تا 100درصد را در این‌باره اعلام کرده‌اند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به جان‌باختن ۲۶نفر در حوادث جاده‌ای تعطیلات نوروزی در این استان می‌گوید: این رقم سال گذشته ۱۱ نفر بود.
سرهنگ علیرضا رضایی با بیان اینکه تلفات جاده‌ای خراسان جنوبی در سفر‌های نوروزی امسال نسبت به پارسال ۱۳۶ درصد افزایش یافته است، می‌افزاید: علت ۸۲ درصد تصادفات خراسان‌جنویی توجه نکردن به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ است.
وی با بیان اینکه بیشتر تصادفات خراسان جنوبی در محور‌های اصلی رخ داده است، از رانندگان خواست، در حالت خستگی، خواب‌آلودگی و بی‌حوصلگی از رانندگی اجتناب و با حوصله و سرعت مطمئنه پشت فرمان خودرو قرار گیرند.‌

مکث
رفع نقاط حادثه‌خیز


تحلیل و بررسی آمار تصادفات نشان می‌دهد نقاط حادثه‌خیز نقش مهمی در بروز تصادف‌ها و تلفات دارند و حالا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از شناسایی ۸۰۰نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور خبر می‌دهد.
رضا اکبری تأکید می‌کند: امسال ایمن‌سازی‌ نیمی از این نقاط با آشکارسازی یا بهبود مهندسی در دستور کار قرار دارد.
هرچند رئیس پلیس راهور فراجا آمار نقاط حادثه‌خیز را در مجموع ۵۲۰۰نقطه می‌داند، اما تأکید می‌کند که از این میان، ۸۷۷نقطه پرحادثه هستند که در اولویت رفع قرار دارند. سردار سیدکمال هادیانفر با اشاره به برنامه ششم توسعه و دغدغه مقام معظم رهبری در کاهش تلفات و جان باختگان به‌ویژه در ایام نوروز تأکید می‌کند: در برنامه ششم ۳۱درصد پیش‌بینی کاهش تلفات جاده‌ای در این حوزه رقم خورده که تا پایان سال ۱۴۰۱، ۹۵.۵درصد محقق شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید