• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188625
+
-

یورش وحشیانه به قلب فلسطین

حمله نظامیان صهیونیست‌ به مسجدالاقصی، تنش‌ها را در سرزمین فلسطین به بالاترین سطح در ماه‌های اخیر رسانده است

گزارش
یورش وحشیانه به قلب فلسطین

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

در شرایطی که‌ ماه رمضان به نیمه رسیده، تنش‌ها در فلسطین اشغالی به بالاترین سطح خود رسیده است. هر ساله همزمان با ‌ماه رمضان تنش‌ها در مناطق اشغالی فلسطین اوج می‌گیرد و امسال همزمانی ‌ماه رمضان و عید پسح یهودیان تنش‌ها را به‌ویژه در بیت‌المقدس دوچندان کرده است.
صهیونیست‌های تندرو تلاش دارند تا همزمان با روزهای عید پسح که از دیروز آغاز شده و به ‌مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، وارد مسجدالاقصی شوند. بامداد دیروز نیز نظامیان صهیونیست برای فراهم کردن زمینه ورود تندروها وارد صحن اصلی مسجدالاقصی شدند و با رفتاری وحشیانه بسیاری از فلسطینی‌ها را که مشغول نماز و دعا بودند بازداشت و بسیاری را هم از مسجد بیرون کردند. وزارت اسرای فلسطین در غزه اعلام کرده که در درگیری‌های سحرگاه چهارشنبه در مسجدالاقصی، بیش از ۵۰۰شهروند فلسطینی توسط نظامیان اشغالگر بازداشت شدند.
فهمی عباس که هنگام یورش نظامیان صهیونیست در مسجدالاقصی حضور داشت، به نیوعرب گفته است: «در حیاط شرقی مسجد، پلیس گاز اشک‌آور و بمب صوتی پرتاب کرد. صحنه‌ای اتفاق افتاد که نمی‌توانم آن را توصیف کنم، سپس نظامیان هجوم آوردند و شروع به کتک زدن فلسطینی‌ها کردند. آنها مردم را با صورت روی زمین کشیدند و هرکس را که توانستند، بازداشت کردند.» آمار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین حکایت از آن دارد که تا ساعات 3بامداد روز چهارشنبه فقط در مصلای قبله مسجد‌الاقصی، بیش از 240نمازگزار فلسطینی در اثر درگیری با صهیونیست‌ها زخمی شدند و انتظار می‌رود این آمار با افزوده شدن زخمی‌ها در دیگر بخش‌های مسجدالاقصی بسیار بیشتر از این میزان نیز شود. هلال احمر فلسطین هم تعداد زخمی‌ها بر اثر شلیک گلوله را 12نفر اعلام کرده و گفته است: نیروهای اسرائیلی از دسترسی پزشکان به محل درگیری‌ها و مجروحان حاضر در مسجدالاقصی جلوگیری کرده‌اند.
یورش به مسجدالاقصی البته از سوی مقاومت فلسطین بی‌پاسخ نماند و در همان ساعات ابتدایی صبح، گروه مقاومت حماس در پاسخ به حمله اشغالگران اسرائیلی و سرکوب نمازگزاران، اراضی اشغالی را هدف حملات راکتی قرار داد. رادیو عبری زبان کان اعلام کرد که حداقل 16راکت از نوار غزه به سمت شهرک سدیروت در جنوب اراضی اشغالی شلیک شد که تقریبا نیمی از آن توسط گنبدآهنین هدف قرار گرفته است. براساس گزارش نیوعرب، پس از حملات راکتی گروه‌های مقاومت فلسطین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز مناطقی از نوار غزه را بمباران کردند. صهیونیست‌ها ادعا کرده‌اند که در این حملات، سایت‌های تولید تسلیحات حماس را هدف قرار داده‌اند.

تنش‌ها در اوج
قبل از بامداد چهارشنبه، نظامیان صهیونیست در یکشنبه شب نیز به مسجد‌الاقصی یورش برده و نمازگزاران را بعد از نماز به زور از مسجد بیرون کردند. طی چند سال گذشته شدت گرفتن تنش‌ها در ‌ماه رمضان تا بدان جا بوده که 2 سال پیش این تنش‌ها جرقه یک جنگ تمام‌عیار را میان ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه زد؛ جنگی که به‌مدت 11روز ادامه یافت. فلسطینی‌ها این جنگ را «سیف‌القدس» نامیدند. در حال حاضر با شدت گرفتن تنش‌ها در ‌ماه رمضان، اینکه درگیری‌های مسجدالاقصی به یک جنگ تمام‌عیار مانند جنگ سال 2021 تبدیل شود، بسیار محتمل است. از سوی دیگر، روی کار آمدن کابینه راست افراطی در تل‌آویو، شدت تنش‌ها و تهدیدات علیه خانه‌ها و زندگی فلسطینی‌ها را به اوج رسانده و کابینه جدید، طرح‌هایی را برای شهرک‌‎سازی‌های جدید در کرانه باختری به تصویب رسانده که انتظار می‌رود با مقاومت بیشتر فلسطینی‌ها همراه شود. براساس آمار نیوعرب، فقط در 3‌ماه گذشته سال‌جاری میلادی، دست‌کم 94فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند که این میزان بالاترین آمار شهادت فلسطینی‌ها طی 3‌ماه از سال 2005به این سو بوده است.
ناتاشا غنیم، خبرنگار الجزیره در بیت‌المقدس گزارش داده که شدت گرفتن تنش‌ها و درگیری‌ها در مسجدالاقصی قابل پیش‌بینی بود، از چند روز گذشته گروه‌های تندرو و افراطی یهودی خواستار ورود به مسجدالاقصی به مناسبت عید پسح شده بودند و همزمان فلسطینی‌ها در رسانه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی برای حضور و دفاع از مسجدالاقصی را منتشر کرده بودند و همین موضوع شکل‌گیری درگیری را قابل پیش‌بینی کرده بود.

واکنش‌های گسترده به هتک حرمت مسجدالاقصی
حوادث بامداد چهارشنبه در مسجدالاقصی با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود. دولت اردن که مسئولیت نگهداری از اماکن مقدس مسیحیان و مسلمانان را در بیت‌المقدس از جنگ 1967تا‌کنون برعهده دارد، یورش شبانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی را محکوم کرد. وزارت خارجه مصر نیز خواستار توقف فوری «حمله آشکار» اسرائیل به نمازگزاران در مسجدالاقصی شد.
اتحادیه عرب هم یورش به مسجدالاقصی را محکوم کرد و «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رویکردهای افراطی حاکم در کابینه اسرائیل اگر کنترل نشود، منجر به درگیری‌های گسترده با فلسطینی‌ها خواهد شد.» تحولات فلسطین حتی تا آنجا حساسیت منطقه‌ای را به همراه داشت که اتحادیه عرب بعد از ظهر چهارشنبه، نشست اضطراری درخصوص یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی برگزار کرد. ترکیه هم با محکوم کردن اقدامات اسرائیل از تل‌آویو خواست که «تمام اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند.»

مکث
مسجدالاقصی، قلب فلسطین

مسجداالقصی قلب تحولات فلسطین است. درحالی‌که آمار نمازگزاران در این مسجد مقدس در سایر ماه‌های سال بین 50 تا 80هزار نفر است، این آمار در ‌ماه رمضان به 250هزار نمازگزار می‌رسد. این در حالی است که مقامات صهیونیست محدودیت‌های زیادی برای حضور فلسطینی‌‌ها در این مسجد اعمال می‌کنند و در بسیاری از موارد مانع ورود فلسطینی‌های زیر 40سال به مسجد می‌شوند. فلسطینی‌ها همچنین در ‌ماه رمضان براساس یک سنت اسلامی اقدام به اعتکاف و شب مانی در مسجدالاقصی می‌کنند که نظامیان صهیونیست همواره تلاش دارند تا از اعتکاف و حضور شبانه فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی جلوگیری کنند.

تحلیل
غفلت جهان برای توقف خشونت در فلسطین

هنریت شقر، تحلیل‌گر مسائل فلسطین: درگیری طولانی‌مدت در فلسطین تا‌کنون منجر به یک اقدام بین‌المللی نتیجه‌بخش برای توقف خشونت‌ها نشده است. در حال حاضر تمرکز بسیاری از کشورها بر جنگ در اوکراین و چالش‌های اقتصادی داخلی است و نشانه‌ کمی از تحرکات بین‌المللی برای توقف درگیری‌های گسترده‌تر در فلسطین وجود دارد. تنش کنونی در فلسطین بازتاب وضعیت سال 2000 است؛ زمانی که دیدار آریل شارون، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، باعث اعتراضات گسترده فلسطینی‌ها شد و در نهایت وقوع انتفاضه دوم را رقم زد. در حال حاضر هر اتفاقی در فلسطین می‌تواند جرقه یک رویداد، تنش و یا درگیری بسیار گسترده‌تر باشد. خشم فلسطینی‌ها با اقدامات سربازان اسرائیلی و شهرک‌نشینان یهودی به‌شدت افزایش یافته است و آنها به دنبال تلافی اقدامات خشونت‌آمیز از سوی نظامیان صیهونیستی هستند؛ نظامیانی که از زمان روی کار آمدن کابینه تندرو و راست افراطی نتانیاهو در تل‌آویو بر میزان خشونت خود علیه فلسطینی‌ها افزوده‌اند و اوضاع را بیش از گذشته به سمت تنش به پیش برده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید