• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188236
+
-

کشف نقش برجسته ساسانی در بریتانیا

گشت مرزی بریتانیا یک نقش‌برجسته ساسانی به ارزش احتمالی ۳۰میلیون پوند را که از ایران به مقصد یک حراجی در انگلستان قاچاق شده بود کشف کرد.
احتمال می‌رود این نقش برجسته ساسانی از یک سنگ نگاره باستانی در شیراز کنده شده و به انگلستان قاچاق شده است.
روزنامه گاردین چاپ انگلستان با اعلام خبر کشف این نقش برجسته ساسانی در انگلیس اعلام کرده است که این اثر تاریخی متعلق به ایران که احتمال می‌رود بیش از 2هزار سال قدمت داشته باشد، پس از نمایش در موزه بریتانیا به ایران مسترد خواهد شد.
مسئولان موزه بریتانیا اعلام کرده‌اند از دولت ایران اجازه نمایش این گنجینه باستانی را به‌مدت 3‌ماه دریافت کرده‌اند و سپس، آن را به موزه ملی ایران در تهران می‌فرستند.
روزنامه گاردین نوشته است که افسران نیروی مرزی بریتانیا در فرودگاه استانستد لندن تصادفی به یک محموله مشکوک شدند که بسته‌بندی شلخته آن به‌گونه‌ای بود تا نشان دهد کالای داخل آن بی‌ارزش است، اما مأموران مرزی بریتانیا پس از بررسی، با نقش برجسته‌ای یک متری مواجه شدند. حدس آنها این بود که محموله کشف‌شده قرار است در بازار سیاه بریتانیا فروخته شود.
جان سیمپسون - متصدی ارشد و باستان‌شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا - می‌گوید: «هرگز با چنین موردی مواجه نشده‌ایم که نقشی از صخره با چنین سطحی از بی‌رحمی بریده شده باشد. آن را به طرزی باورنکردنی، بد بریده و در یک جعبه کوچک و بدون بسته‌بندی مناسب قرار داده‌ و جعبه را با میخ محکم کرده‌اند.»
با توجه به نبود نوشته‌ای روی نقش برجسته و معلوم نبودن محلی که از آنجا بریده و جدا شده است، مشخص کردن تاریخ دقیق این سنگ‌نگاری سخت است، اما این احتمال مطرح شده که نقش‌برجسته به دوران امپراتوری ساسانی در فاصله سال‌های ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی تعلق داشته باشد؛ امپراتوری که وسعت آن از شرق ایران تا بغداد و از آسیای مرکزی تا قفقاز را شامل می‌شد و رقیب امپراتوری روم بود.
سیمپسون می‌گوید: «اگرچه پایتخت ساسانی‌ها در تیسفون، نزدیک بغداد کنونی بود، اما به‌نظر می‌رسد این نقش از یک صخره در شیراز کنده شده باشد و از آنجایی که این نقش از یک سنگ آهکی که در سراسر ایران یافت می‌شود تراشیده شده، نمی‌توان محل دقیق آن را مشخص کرد. تنها حدود ۳۰ نقش برجسته صخره‌ای ساسانی وجود دارد که قدمت بیشتر آنها به قرن سوم میلادی می‌رسد. تقریبا همه در بخش نسبتا کوچکی از ایران و استان فارس هستند.»
متصدی ارشد بخش خاورمیانه موزه بریتانیا این احتمال را هم مطرح کرده که این نقش‌برجسته می‌تواند قطعه‌ای از یک مجموعه بزرگ بوده و قطعات بیشتر دیگری هم وجود داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید