• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187511
+
-

جرایم شهری از سال 1348 بخشیده شدند

فرصت طلایی پرداخت قبوض عوارض نوسازی و خدمات پسماند را از دست ندهید

گزارش
جرایم شهری از سال 1348 بخشیده شدند

نوشین نثاری-روزنامه‌نگار

درآمد‌های شهرداری تهران روند رو به‌ رشدی در سال1401 داشته است که ارقام ثبت‌شده نیز آن را تأیید می‌کند تا جایی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران از تحقق ۱۳۰درصدی بودجه امسال برای اداره پایتخت خبر می‌دهد. این در حالی است که با وجود مشکلات اقتصادی، شهرداری موفق به وصول مطالبات خود و پیگیری سهم قانونی این ارگان از درآمد‌های مصوب شده است. از سوی دیگر برای پرداخت عوارض رایج شهری تا پایان سال نیز بخشودگی درنظر گرفته شده که فرصت طلایی برای شهروندان تهرانی خواهد بود. دراین‌باره با علی خوشنود، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

چرا اعلام شده که این‌بار شهروندان می‌توانند از استثنایی‌ترین بخشودگی بهره‌مند شوند؟
اگر کسی هر سال عوارض نوسازی و بهای خدمات پسماند خود را پرداخت نمی‌کرد، مشمول جریمه می‌شد اما برای قبوض امسال تمام جریمه‌های مربوط به بازه زمانی از سال۱۳۴۸ تا سال۱۴۰۱ بخشیده شده است؛ به همین‌خاطر است که گفته می‌شود. استثنایی‌ترین بخشودگی جرایم تاریخ بلدیه. علاوه‌بر بخشودگی، ۱۰درصد نیز جایزه خوش‌حسابی پرداخت می‌شود. در عوارض کسب و پیشه هیچ جریمه‌ای لحاظ نشده که این تنها در تهران اجرا شده است.
گویا برای حوزه پسماند نیز بخشودگی‌های کم‌سابقه درنظر گرفته شده است.
بله. در واقع این فرصت بسیار خوبی برای اصناف است. قانون بهای خدمات مدیریت پسماند به این صورت است که اگر این عوارض را پرداخت نکنند با نرخ سال بعد محاسبه می‌شود و درخصوص این عوارض در سال‌جاری افزایش ۵۷درصدی نسبت به سال۹۹ داشتیم. این افزایش، خرداد‌ماه امسال در شورای شهر تهران تصویب شد  اما ما محاسبه کردیم و متوجه شدیم این ارقام  برای بخش کسب و پیشه افزایش زیادی دارد. با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی، لایحه‌ای به شورای شهر ارائه دادیم تا عوارض پسماند کسبه براساس سال۹۹ محاسبه شود.۲۶۰۰میلیارد تومان در مجموع قبوض امسال، بخشودگی لحاظ شده است؛ البته مشروط بر آنکه تا پایان سال‌ پرداخت شود.
آیا بخشی از جریمه‌های رانندگی که  به شهرداری‌‌ اختصاص یافته بود ، دریافت شده است؟
مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان سهم شهرداری از عوارض جریمه‌های رانندگی از طریق تهاتر با وزارت کشور در حال تحقق است. در تفاهم با وزارت کشور مقرر شد که این رقم برای تامین دوربین معابر صرف شود. ۴۷میلیارد تومان نیز از محل عوارض ۸درصد حق‌الثبت اسناد رسمی و همچنین ۱۵میلیارد تومان از بخش عوارض ۱۲هزار گمرکی تا پایان بهمن‌ماه حسابرسی شده که به‌زودی به‌حساب شهرداری تهران واریز خواهد شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید