• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18742
+
-

کاهش قیمت سیب زمینی

افت شدید قیمت سیب‌زمینی هزینه‌های کارگران را جبران نمی‌کند

کشاورزی
کاهش قیمت سیب زمینی




زهرا خورشیدکلایی| گرگان ـ خبرنگار:

سیب‌زمینی‌کاران استان معتقدند که برنامه‌ریزی و هماهنگی بین دستگاهی مسئولان استان می‌تواند زیان وارده به کشاورزان را در افت قیمت هنگام برداشت محصول جبران کند. 

این کشاورزان معتقدند: امسال تولید بالا و در مقابل تقاضای کم سیب‌زمینی در این استان باعث افت شدید قیمت شده است، به طوری که نرخ‌های کنونی حتی هزینه‌های کارگران را نیز جبران نمی‌کند. 
سیب‌زمینی‌کاران خواستار تعیین قیمت‌گذاری متناسب با هزینه تولید، فراهم کردن زمینه صادرات و تسهیل عقد قرارداد با کارخانه‌های فراوری محصول هستند. این در حالی است که به دلیل متوازن نبودن هزینه تولید و خرید این محصول هم‌اکنون برخی از کشاورزان گلستانی اقدام به شخم زدن محصولات خود کرده‌اند و عطای محصول را به لقای آن بخشیده‌اند. این کشاورزان معتقدند قیمت‌ خرید این محصول تا هزار ریال رسیده است و این برای محصولی که هزینه تولید آن گاه تا 5 هزار ریال نیز می‌رسد یک فاجعه 
است. 

هر سال در حدود 8 هزار هکتار از اراضی گلستان در 2 فصل بهار و پاییز سیب‌زمینی کشت می‌شود که به طور میانگین از هر هکتار بین 20 تا 25 تن محصول برداشت می‌شود. 
«متانت دماوندی» کاﺭﺷﻨﺎﺱ ﺳﺒﺰی و ﺻﻴفی سازمان جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: امسال کار برداشت سیب‌زمینی با مساعد بودن شرایط جوی از هفتم خرداد آغاز شد و تا دهم تیرماه ادامه می‌یابد. 


خرید تضمینی سیب‌زمینی 

«مختار مهاجر» رئیس جهاد کشاورزی گلستان هم چندی پیش از آمادگی واحدهای زیرمجموعه این سازمان برای خرید تضمینی سیب‌زمینی در استان خبر داده و گفته بود: برای اجرای خرید تضمینی محصولات زراعی و با هدف حمایت از کشاورزان، سیب‌زمینی با قیمت 4121 ریال از کشاورزان استان خریداری می‌شود. امسال خرید تضمینی سیب‌زمینی در استان برعهده تعاون روستایی است. 
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه می‌گوید: براساس ابلاغیه جهاد کشاورزی و طبق مصوبه شورای اقتصاد خرید تضمینی سیب‌زمینی در استان با قیمت 412 تومان از 7 خرداد آغاز شده است و از روز 9 خرداد فرایند اجرایی در حال انجام است. 

«سعید حسن‌پور» می‌گوید: کشاورزان باید به مراکز خدمات شهرستان مراجعه ‌کنند تا برای معرفی به اداره تعاون شهرستان نوبت‌دهی انجام ‌شود و اگر محصول استانداردهای لازم را داشته باشد، خریداری و به انبار منتقل می‌شود. این روند تا ز‌مان متعادل شدن بازار ادامه دارد. 


کشت 6200 هکتار سیب‌زمینی در استان 

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: امسال در استان 6200 هکتار زیر کشت سیب‌زمینی است. سالانه حدود 5 هزار هکتار کشت سیب‌زمینی در استان جزو برنامه‌های وزارت جهاد است، اما به دلیل جذابیت قیمتی که این محصول در سال‌های گذشته داشت امسال افزایش سطح زیر کشت را داشتیم که البته افزایش تولید را نیز شاهد بودیم. همچنین شرایط مطلوب آب‌وهوایی نیز موجب شد افزایش تناژ در هکتار را شاهد باشیم که باعث افت قیمت شد .
وی می‌افزاید: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود 150 هزار تن محصول از مزارع سیب‌زمینی استان برداشت شود که بخش زیادی از آن راهی انبار شده و مابقی صادر می‌شود. 


نرخ مناسب نیست

یک کارشناس جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات سیب‌زمینی‌کاران می‌گوید: امسال قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی ۶ هزار ریال است در حالی که شورای اقتصاد قیمت تعیین‌شده را پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید سیب‌زمینی اعلام کرده است.  «احمد قربانی» با بیان اینکه نرخ اعلامی شورای اقتصاد برای خرید سیب‌زمینی مناسب نیست و به زیان کشاورزان است، می‌افزاید: در سال زراعی جاری تولید سیب‌زمینی در هر هکتار برای کشاورز گلستانی ۱۵۰ میلیون ریال هزینه دارد و نرخ‌های تعیین‌شده برای خرید آن حتی دستمزد کارگر و کرایه حمل را نیز جبران نمی‌کند. 
وی اضافه می‌کند: لازم است برای خرید محصول سیب‌زمینی تولیدشده کشاورز در استان از سوی دست‌اندرکاران مرتبط برنامه‌ریزی مناسب انجام شود تا از زیان مالی وارده به این قشر تولیدکننده و زحمتکش ممانعت به عمل آید. 

به گفته وی، اکنون حدود ۷۰ درصد سیب‌زمینی تولیدی در گلستان مازاد بر نیاز استان و تقاضای منطقه است که باید از طریق فراهم کردن زمینه صادرات و فعال شدن صنایع تبدیلی کوچک سرمایه‌گذاری و حمایت اصولی صورت گیرد. 


صادرات سیب‌زمینی به کشورهای آسیای میانه

این کارشناس کشاورزی می‌گوید: برنامه‌ریزی برای صادرات سیب‌زمینی استان به کشورهای آسیای میانه یکی دیگر از راه‌های برون‌رفت از زیان وارده به سیب‌زمینی‌کاران است. در صورت تأمین واگن یخچال‌دار، صادرات سیب‌زمینی استان از طریق راه‌آهن امکان‌‎پذیر خواهد شد و ضمن فراهم‌سازی صادرات، کاهش هزینه حمل و افزایش صادرات محصول را شاهد خواهیم بود. 


میزان مصرف بازار مشخص نیست

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان می‌گوید که مشکلات پیش‌آمده در مورد کشت سیب‌زمینی مانند کاهش یا افزایش کشت و هدررفت‌های معمول تنها مختص به گلستان نیست.
«مختارمهاجر» توضیح می‌دهد: تا زمانی که سیستم مشخصی برای تعیین مصرف و نیاز بازار وجود نداشته باشد جهادکشاورزی هم نمی‌تواند الگوی دقیق و برنامه دقیقی از کشت به کشاورز بدهد. 
او ادامه می‌دهد: معمولا بر اساس نوسان‌های کشت قبل و پیش‌بینی‌هایی که خود کشاورزان دارند کشت انجام می‌شود.

مهاجر می‌گوید: علاوه بر همه اینها اگر صنایع تبدیلی و فراوری این محصولات وجود داشته باشد مطمئنا در تعیین نیاز دقیق بازار موثر است و به ویژه از هدر رفت این محصولات تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند. عموما وقتی کشت از یک محصول در یک منطقه زیاد می‌شود به سمت سایر استان‌ها می‌رود که همین موضوع به دلیل شکل جابه جایی معمولا بخش زیادی از محصولات را هدر می‌دهد.


اقدام کارخانه‌های صنایع تبدیلی  برای خرید سیب‌زمینی

یک کارشناس کشاورزی می‌گوید: ‌ورود شرکت‌های صنایع تبدیلی برای خرید سیب‌زمینی می‌تواند راهکار مناسبی در کاهش زیان وارده به کشاورزان باشد. «احمد قربانی» می‌افزاید: کارخانه‌های صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در کشور برای خرید تولید بهاره هنوز اقدامی نکرده‌‌اند و همچنان از ظرفیت ذخیره‌سازی خود استفاده می‌کنند. به گفته وی، صنایع تبدیلی موجود در کشور دست‌کم ظرفیت جذب ۳۰ درصد سیب‌زمینی تولیدشده کشاورزان گلستان را برای فراوری آن دارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید