• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186952
+
-

به دنبال سرنخ تازه

رئیسی:تمام اطلاع رسانی ها درباره مسمومیت در مدارس تنها از سوی وزارت کشورانجام شود

گزارش
به دنبال سرنخ تازه

ابراهیم فاتحی-روزنامه‌نگار

عصر دیروز  موارد جدیدی از مسمومیت خفیف در برخی از مدارس تهران مشاهده شد. استنشاق گازی با منشأ نامعلوم تاکنون در حدود ۵۰مدرسه تکرار و بالغ بر 900 دانش‌آموز را گرفتار خود کرده است. در جریان جلسه این هفته کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس با 2وزیر کابینه و یک معاون وزیر اعلام شد که هدف‌گذاری اتفاقات اخیر نشت دادن سموم با دوز پایین در مدارس بوده است تا دانش‌آموزان کمی مسموم شوند. عمدی بودن این حوادث از سوی دولت مورد پذیرش قرار گرفته است.هرچند در روزهای اخیر ورود دولت، مجلس، دادستانی، نهادهای امنیتی و فراجا به این حادثه، نشانه‌هایی از توجه جدی‌تر قوای سه‌گانه به مسئله مدارس دارد، اما دستگاه مسئول رسیدگی به پرونده خیلی دیر مشخص شد و اقدامات پلیسی و امنیتی لازم خیلی دیر کلید خورد.
رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجادشده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور ماموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هرچه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی تأکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

نیازمند گزارش‌های دقیق و پاسخ‌های قانع‌کننده هستیم
محسن پیرهادی، نایب‌رئیس فراکسیون انقلاب مجلس در پیگیری موضوع به همشهری آنلاین گفت: کنترل ماجرای تکرار‌شونده و سریالی سیاسی -  امنیتی که امنیت و روان جامعه را نشانه گرفته است، نیازمند ارائه گزارش‌های دقیق و پاسخ‌های قانع‌کننده به جامعه است. او ادامه داد: علل درنگ، ورود ضعیف و عدم‌پرداختن جدی مسئولان ذیربط به این موضوع باید بررسی شود. پرسش مهم این است که باید روشن شود چرا اتفاق تکرار‌شونده‌ای که هم جان و سلامت دختران سرزمین‌مان و هم امنیت کشور را نشانه گرفته، در گزارش‌های اولیه جدی تلقی نشده است؟
پیرهادی با تأکید بر اینکه اشراف اطلاعاتی روی پروژه ناامن‌سازی‌ در مدارس ضعیف بوده و باید جدی‌تر پیگیری شود، ادامه داد: برخی مسئولان در پیگیری و برخورد با عوامل برهم زننده امنیت دانش‌آموزان در مدارس کوتاهی کردند و شکل‌گیری احساس ناامنی میان دانش‌آموزان و والدین غیرقابل تحمل است و باید سریعا مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

نتیجه سم‌شناسی
در اقدامی دیگر، وزرای اطلاعات، آموزش و پرورش و بهداشت بنا بر دعوت کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس در مجلس حاضر شدند. به‌گفته علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس «2وزیر و یک معاون وزیر دعوت مجلس را جوابگو بودند و حضور پیدا کردند. نتیجه این شد که وزارت بهداشت نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی را براساس مس‌اسپکتروفتومتر اعلام کرد تا مشخص شود که چه سمی است. در خروجی اعلام کردند که گاز N2 جزو عوامل مسمومیت است.»
او توضیح داد: وزارت بهداشت با اعزام 30متخصص این رشته به قم اعلام کرد که سم شناسایی شده است و وجود دارد؛ البته مطرح می‌کنند که برخی افراد هستریک رفتار می‌کنند؛ چون نگرانی‌هایی پیدا کرده و علائم مسمومیت را مشابهت‌سازی می‌کنند و می‌گویند ما هم گرفتار هستیم.

هنوز عاملی برای مسمومیت دانش‌آموزان شناسایی نشده است
وزیر کشور در واکنش به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس برخی استان‌های کشور با تأکید بر اینکه برخی اخبار ازجمله دستگیری عوامل این موضوع به کلی کذب است، گفت: حجم زیادی از دانش‌آموزان و بالای ۹۰درصد، عارضه‌شان مربوط به عامل خارجی نبوده و ناشی از استرس‌های طرح این موضوع رخ داده است.به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در پایان جلسه ویژه بررسی مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس چند استان در جمع خبرنگاران گفت: پیرو حوادث اخیر و مسمومیت دانش‌آموزان که موجب نگرانی مردم در چند استانی که این اتفاق افتاده بود، جلسه مفصلی با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت،
پدافند غیرعامل، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و استاندارانی که این موضوع در آن استان‌ها رخ داده بود، برگزار و موضوع مورد بررسی قرار گرفت. حاصل جمع بررسی‌ها نشان داد درصد بالایی از آنچه تحت عنوان عارضه برای فرزندانمان رخ داده بود و حجم زیادی در حدود بالای ۹۰درصد، مربوط به عوامل خارجی نبوده و ناشی از مواردی همچون استرس ناشی از طرح این موضوع بوده است. آن دسته از دانش‌آموزانی که علائمی همچون سردرد، سرگیجه و سوزش گلو داشتند به بیمارستان منتقل شدند که اغلب آنها در یکی دو ساعت اولیه بدون نیاز به درمان خاصی مرخص شدند. تعدادی حدود ۱۰نفر که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند برای حصول اطمینان خاطر بیشتر، زمان بیشتری در بیمارستان نگه داشته و پس از آن مرخص شدند.
وزیر کشور درخصوص عوامل و علت بروز این موارد گفت: با توجه به بررسی‌هایی که تا‌کنون در مکان‌هایی که این اتفاق افتاده انجام شده، ماده خاصی که این موضوع آثار ناشی از آن ماده باشد مشاهده نشده و گزارش خاصی که نشان‌دهنده ماده سمی که حادثه ناشی از آن بوده باشد نیز نداشته‌ایم. در رابطه با اینکه یک ماجراجویی شخصی داخلی و یا احیانا مشخص کردن دقیق عواملی که بیرون از مدرسه باشند نیز موردی نداشته‌ایم اما موضوع تحت بررسی است و عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند ولی نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم عوامل مشخصی کاری انجام داده‌اند؛ لذا نمی‌توانیم قاطعانه درخصوص این موضوع اظهارنظر کنیم. عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند.

نمی‌دانیم سیاسی است یا نه
روز چهارشنبه یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درخصوص مسمومیت دانش‌آموزان گفت: به‌دلیل اینکه این موضوع بین‌بخشی است، در دولت تصمیم بر این شد که با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و اطلاع‌رسانی صورت گیرد. او درباره شائبه سیاسی بودن این موضوع گفت: چیزی در این مورد نمی‌دانم و در جلسه امروز قرار بر این شد تا موضوع بررسی شود.

پاسخ به  5سؤال  درباره مسمومیت‌ها
 طی 3ماه گذشته سؤالات متفاوتی درخصوص کم و کیف آماری حوادث مسمومیت‌ها در مدارس مطرح شده ‌است.
1 مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه اتفاق افتاده‌اند؟ بله. جز معدود موارد بسیار محدود در برخی مدارس پسرانه آن هم در روزهای اخیر، اکثریت قریب به اتفاق مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه اتفاق افتاده‌اند.
2 مسمومیت‌ها کدام مقاطع را درگیر کردند؟ مقطع متوسطه اول و دوم اکثریت مطلق درگیری در مسمومیت‌ها را داشتند.
3 آیا اغراق روانی در حوادث رخ می‌دهد؟ وزارت بهداشت در جلسه با نمایندگان بروز برخی موارد هیستریک ناشی از ترس میان دانش‌آموزان را تأیید کرده است.
4 تدابیر آموزش و پرورش چیست؟ رئیس‌جمهور مسئله بررسی موضوع را به وزارت کشور و شورای امنیت محول کرده است.
5 ابزارهای مقابله با این پدیده چه هستند؟ افراد یا گروه‌هایی به‌صورت عامدانه اقدام به این عمل می‌کنند و فضای روانی جامعه منتظر دستگیری عوامل این اتفاق است.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید