• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186363
+
-

هشدار درباره کودتای قضایی نتانیاهو

دریچه
هشدار درباره کودتای قضایی نتانیاهو

«جلوی کودتای نتانیاهو را بگیرید!» این خلاصه نامه سرگشاده 460نفر از افسران و کارکنان سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی(شاباک) در مخالفت با تغییرات در ساختار قضایی این رژیم است. به‌گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، یک روز پس از اینکه پارلمان رژیم‌صهیونیستی طرح بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای بازنگری در سیستم قضایی را تأیید کرد، این افسران در نامه‌ای به کابینه اقدام نتانیاهو را «کودتای قضایی» خوانده و متوقف شدن آن را خواستار شدند. هدف این لایحه تثبیت کنترل دولت بر قوه‌قضاییه ازجمله اختیار گزینش قضات است. این لایحه اختیارات دیوان‌عالی در بازبینی قوانین اساسی مصوب دولت را نیز سلب می‌کند.
رویارویی ائتلاف راستگرای افراطی نتانیاهو با مخالفان این لایحه، تل‌آویو را به ورطه یکی از بدترین بحران‌های داخلی فرو برده است. این طرح در شرایطی پس از هفته‌ها اعتراض‌های گسترده در سرزمین‌های اشغالی به تأیید پارلمان رسید که از ابتدا هم به‌نظر می‌رسید نتانیاهو با در اختیار داشتن ۶۴کرسی از مجموع ۱۲۰کرسی پارلمان، بتواند همراهی نمایندگان را برای پیشبرد آن داشته باشد. به‌گزارش رویترز، پس از تصویب این طرح، ارزش «شیکل» واحد پول رژیم‎صهیونیستی سقوط کرد. بسیاری از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که این اصلاحات می‌تواند به فرار سرمایه‌گذاران منجر شود. نتانیاهو بی‌توجه به اعتراض‌ها تأکید می‌کند که به‌کار خود ادامه خواهد داد. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در تازه‌ترین واکنش، درخواست سازمان ملل برای تعلیق طرح اصلاح قضایی را هم غیرمنطقی خوانده است.
این لایحه البته هنوز به‌طور قطعی به تصویب نرسیده است. پس از رأی مثبت پارلمان در دور نخست، باید در قرائت‌های دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در نهایت رای‌گیری نهایی درباره این دو مرحله در یک جلسه در پارلمان برگزار خواهد شد. درصورتی که در نهایت نمایندگان پارلمان با آن موافقت کنند، این لایحه به قانون تبدیل خواهد شد. تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم‌صهیونیستی هم‌اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف‌نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است. مخالفان استدلال می‌کنند که نتانیاهو درحال‌حاضر به اتهام اختلاس، پرونده باز قضایی دارد و در حال محاکمه است و به همین دلیل به‌دنبال تغییرات قانونی است تا زمینه فرار از اتهامات و محاکمه را فراهم ‌کند. ده‌ها شهر ازجمله تل‌آویو، حیفا، قدس‌اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا در هفته‌های گذشته صحنه تظاهرات علیه نتانیاهو بوده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید