• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186362
+
-

برلوسکنی، سیاستمدار سخت‌جان

جهان‌نما
برلوسکنی، سیاستمدار سخت‌جان

سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، در بحبوحه سیل گسترده‌ای از انتقادها به‌دلیل اظهاراتش علیه ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، حکم تبرئه از یکی از جنجالی‌ترین اتهاماتش را دریافت کرده است؛ امری که برخی ناظران را واداشته تا به راز 3دهه ماندگاری این سیاستمدار جنجالی در عرصه سیاست بپردازند.
روزنامه اسپانیایی‌زبان ال‎پائیس نوشته: سیلویو برلوسکنی همیشه بازمی‌گردد. مالک غول رسانه‌ای «مدیاست» و کسی که 3دوره نخست‌وزیر ایتالیا بوده با وجود کارنامه جنجالی‌ و فهرست بلندبالایی از رسوایی‌های سیاسی و اخلاقی هر بار راهی برای بازگشت به دنیای سیاست در ایتالیا پیدا می‌کند. برلوسکنی که 86سال دارد تاکنون در بیش از 40جلسه دادگاه اتهامات زیادی علیه‌اش مطرح شده اما فقط به تخلف مالیاتی محکوم شده است.
در تازه‌ترین مورد، هفته گذشته دادگاه رسیدگی به اتهامات اخلاقی برلوسکنی در شرایطی او را از اتهاماتش تبرئه کرد که نخست‌وزیر سابق ایتالیا به‌دلیل انتقادهایش از نقش ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در طولانی شدن جنگ اوکراین و روسیه به‌شدت تحت فشار بود.
برلوسکنی در شرایطی تبرئه شد که اکثر مخالفان او با توجه به اینکه بیش از 30نفر علیه او در دادگاه شهادت داده بودند اطمینان داشتند که او دیگر این‌بار بازنده بازی است و در این پرونده محکوم خواهد شد. با این حال برلوسکنی در پایان دادگاه با لبخندی بر لب از سالن خارج شد. او که در یک‌سال گذشته بارها تندترین انتقادها را از سیستم قضایی ایتالیا داشت، در واکنش به رأی تبرئه اتهاماتش از سوی دادگاه به خبرنگاران گفت: «با تشکر از این قضات مستقل!»
محاکمه برلوسکنی 6سال به طول انجامید. برلوسکنی در سال2010 متهم شده بود که برای برقراری رابطه غیراخلاقی با یک دختر زیر سن قانونی پول پرداخت کرده است. برلوسکنی در حال حاضر رئیس حزب «ایتالیا به پیش» سومین حزب در ائتلاف احزاب راستگرای دولت فعلی ایتالیاست. براساس نظرسنجی‌ها، محبوبیت برلوسکنی از دوران اوج خود به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و اکنون به حدود تنها 6درصد رسیده است. با این حال این سیاستمدار کهنه‌کار همواره در برابر انتخاب جانشینی که پس از او رهبری حزب را به‌عهده بگیرد مقاومت کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید