• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185692
+
-

رونق هنر با خرید آثار تجسمی

جشنواره هنرهای تجسمی 28بهمن به‌کار خود پایان می‌دهد

تجسمی
رونق هنر با خرید آثار تجسمی

ناصر احدی- روزنامه‌نگار

جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره‌ای نیست که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود، اما اخبار این جشنواره بیشتر از جشنواره‌های تئاتر، موسیقی، شعر و تجسمی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و به‌عبارتی سایر جشنواره‌ها زیر سایه جشنواره فیلم فجر قرار دارند. حالا که جشنواره فیلم به پایان رسیده و گردوغبارهای 10روز پرخبر و پرحاشیه فروکش کرده، می‌توان به سایر رویدادهای هنری توجه نشان داد. یکی از جشنواره‌های هنری فجر، جشنواره تجسمی است که پانزدهمین دوره آن از 7بهمن در مؤسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به‌کار کرده و تا 28همین‌ماه نیز دایر است. در جمعه‌ای که گذشت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مؤسسه فرهنگی هنری صبا رفت و از آثار این نمایشگاه و بخش‌های مختلف آن دیدن کرد. وزیر ارشاد در این بازدید از کیفیت آثار جشنواره و رونق بخشیدن به هنرهای تجسمی با خرید آثار هنرمندان خبر داد.

دوری از هیجانات رسانه‌ای
دراین بازدید ابتدا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آثار و بخش‌های مختلف نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر دیدن کرد و پس از آن در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هایی درباره جشنواره پاسخ داد. وزیر ارشاد با اعلام رضایت از کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: «جشنواره هنرهای تجسمی فجر از جشنواره‌های معظم بوده و در عین حال کمی از فضای هیجانی رسانه‌ای که هر سال با آن مواجهیم خارج است. ارزیابی‌های امسال نیز نشان‌ می‌دهند که کارها در سطح کیفی بالایی قرار می‌گیرند.»‌ علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه‌روزه‌ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.

 57فریم از انقلاب
نمایشگاه «آینه در آینه ۲»هم که یکی از بخش‌های پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، ۱۸ بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. این نمایشگاه که در امتداد نمایشگاه «آینه در آینه ۱» سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران است، عکس‌های قربان خلیلی از وقایع انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشته است. سال گذشته نمایشگاه «آینه در آینه ۱» با موضوع هنر انقلابی و اعتراضی دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد. این نخستین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر پس از نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» است که آخر شهریور به پایان رسید و از آن زمان به بعد موزه هنرهای معاصر با اعلام اینکه در حال تعویض کفپوش‌ها و تعمیرات جزئی است، نمایشگاهی نداشته است. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، مجتبی کوچکی، مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس و کیوریتور نمایشگاه، درباره برپایی این نمایشگاه گفت: «تا اواسط دهه ۸۰ به جز همکاران نزدیک مرحوم قربان خلیلی، کسی او را نمی‌شناخت. در جریان انقلاب 3عکس خیلی معروف و تأثیرگذار وجود دارد که در روحیه مردم بسیار اثربخش بود. یکی از عکس‌ها متعلق به عبدالحسین پرتوی و 2عکس دیگر متعلق به قربان خلیلی است؛ یکی با عنوان «نزن سرباز» و دومین عکس مربوط به سخنرانی حضرت امام (ره).»
نمایشگاه عکس‌های قربان خلیلی با عنوان «آینه در آینه ۲» تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در موزه هنر‌های معاصر تهران برپاست.

مکث
اصالت ازدست‌رفته


الهام خاکپاش، مجسمه‌ساز جوانی است که در بخش حجم جشنواره پانزدهم حضور دارد. او تاکنون چندین نمایشگاه برگزار کرده و بیش از 20مجسمه شهری از وی در شهرهای مختلف ایران نصب شده است. با خاکپاش درباره اثری که در جشنواره تجسمی دارد، گپ‌وگفتی داشته‌ایم:

این اثر را به‌طور اختصاصی برای این دوره از جشنواره آماده کرده‌اید؟
این اثر، با عنوان «شبه‌آزادی» از مجموعه «شبه‌مجسمه» است که در سال 1400ساخته شده و آن را به‌دلیل موضوعش که درباره زنان است ‌، برای جشنواره انتخاب کردم.
ایده این اثر از کجا آمد؟
به‌طور کلی، هنرمندان حول دغدغه‌هایی که دارند آثار خود را خلق می‌کنند. من هم از این قاعده مستثنا نیستم و نطفه آثارم به همین صورت بسته می‌شود. ایده این اثر هم از دغدغه‌ها و مسائل مربوط به زنان که دغدغه همیشگی خودم بوده گرفته شده است. من همیشه این دغدغه پررنگ را داشته‌ام که مسائل زنان را از دریچه‌های مختلف ببینم. خلق این اثر هم که در جشنواره حضور دارد، با همین دغدغه‌ها و انگیزه‌ها صورت گرفته است.
با این اثر قصد دارید چه حرفی را با مخاطب خود در میان بگذارید؟
کانسپت این اثر این است که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه‎چیزش شِبیه آن چیزی است که باید باشد. درواقع من در این اثر خواسته‌ام این از دست رفتن اصالت را نشان دهم. این مجسمه چند پای زنانه را که در حالت حرکت هستند، اما در شبکه‎ای فلزی محصور شده‌اند به تصویر کشیده است.
این اثر را صرفا اثری حجمی می‌دانید یا وجه مفهومی و به‌اصطلاح کانسپچوال هم برای آن قائل‌ هستید؟
قطعا آیتم پررنگ این اثر، فارغ از فرم، کانسپت و محتواست.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید