• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185453
+
-

برف‌روبی از بامداد

برف‌روبی بامدادی در سنگین‌ترین بارش سال‌های اخیر با تمام نیروها و امکانات انجام می‌شود

گزارش 2
برف‌روبی از بامداد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

از ساعت‌های اولیه روز یکشنبه یکی از سنگین‌ترین بارش‌های برف در سال‌های اخیر را شاهد بودیم. هنوز چنددقیقه به ساعت ۷صبح باقی است و کارگرانی که از ساعت ۱۲شب روز شنبه در آماده‌باش هستند، با تجهیزات کامل و بیل و جارو به‌دست دور آتش حلقه زده‌اند و از فرصت چنددقیقه‌ای شارژ مجدد مخزن کامیونت از شن و ماسه توسط بیل مکانیکی برای گرم کردن خودشان و خشک کردن لباس‌هایی که ساعت‌ها بارش سنگین و بی‌امان برف خیس و نمناک کرده، استفاده می‌کنند. آنها هنوز شنبه تمام نشده، وارد عمل شدند تا طبق پیش‌بینی‌ها سحرهنگام که برف شدت گرفت، خیابان‌ها برای عبور و مرور شهروندان آماده باشد.
هرچند آتش افروخته شده در سرمای زیرصفردرجه سحرگاه یکشنبه آنقدرها زور ندارد که گونه و بینی سرخ‌شده از سرمای کارگران را در این فرصت کم، گرم و لباس‌های نمناک آنها را کاملا خشک کند. وقت تنگ است، هرلحظه بر شدت و حدت بارش افزوده می‌شود. از آن طرف با عبور عقربه‌های ساعت از ۷صبح، به مرور شاهد حضور بیشتر خودروها در معابر هستیم. کامیونت‌ها و دیگر خودروهای برف‌روب برای شارژ مجدد وارد سایت برف‌روبی ناحیه۹ منطقه۲ می‌شوند که درحوالی بزرگراه «یادگار امام» واقع شده است. یکی از کارگران می‌گوید از ساعت ۱۰شب روز شنبه در این سایت برف‌روبی مستقر شده‌اند و از ساعت ۳صبح و قبل از شروع بارش برف، کارشان برای آماده‌سازی‌ معابر آغاز شده است. راننده‌ها، تکنسین‌های مربوط به‌خودروهای مکانیزه شن‌پاش و برف‌روب در کنار شهرداران شب و تعدادی از مدیران عملیاتی و عالی مناطق تهران هم هستند. هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا عملیات برف‌روبی و بازگشایی معابر طبق برنامه پیش برود؛ اول بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی و اگر نوبت رسید کوچه‌های فرعی.
با معاون خدمات شهری شهرداری تهران تماس می‌گیریم و از جزئیات کارهایی که در حال انجام است می‌پرسیم. حسین نظری می‌گوید: «مسیرهای مهم باید باز باشند تا اختلالی در رفت‌وآمدهای شهروندانی که به ضرورت از خانه خارج شده‌اند، ایجاد نشود. اول کار برف‌روبی و یخ‌زدایی معابر اصلی انجام می‌گیرد و سپس نیروها به سمت کوچه‌ها و مسیرهای فرعی می‌روند.» نظری می‌گوید فقط می‌تواند یک‌ مورد دیگر را بگوید؛ چراکه باید به سایت‌های برف‌روبی چند منطقه ازجمله 5 و اتاق مانیتورینگ مرکز کنترل ترافیک سر بزند و در صحن شورای شهر نیز حضور پیدا کند؛ «از شهروندان درخواست می‌کنیم تا در چنین مواقعی از تردد غیرضروری در شهر بپرهیزند و اگر لازم به طی مسیری بود، از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. همچنین صبر و حوصله به خرج دهند.»

سیاهی آسفالت روی برف سفید
در هوای گرگ و میش و نیمه‌روشن سحرگاهی روز یکشنبه ماشین‌آلات برف‌روبی با چراغ‌های روشن در حال جمع‌آوری و پس‌زدن برف‌هایی هستند که کف بزرگراه‌های منطقه را پوشانده است. در امتداد معابر اصلی و در فاصله‌های مشخص، این خودروها مستقر شده و آماده هستند. به موازات آنها کارگرانی سوار بر خاور و کمپرسی و پیکاپ و همچنین خودروهای مکانیزه، در کف معابر شن و نمک می‌پاشند. بارش برف  آنقدر شدید و تند است که تیغه برف‌پاکن خودروهای عبوری روی دور تند بالا و پایین می‌شوند و به هر زحمتی که شده برف‌های روی شیشه را پس می‌زنند. برخلاف خودروهای عبوری که روی هرکدام از آنها چند سانتی‌متر برف نشسته و حجم و شدت بارش برف در پایتخت را نشان می‌دهد، به لطف همین کار و تلاش شبانه‌روزی صدها نفر از کارگران و عوامل برف‌روبی، سیاهی آسفالت کف معابر پیداست، مانند خطی که با مداد مشکی وسط یک کاغذ سفید کشیده شده باشد!

حضور میدانی و رصد و نظارت آنلاین
شهردار منطقه2 و دیگر مدیران شهری هم از ساعت۵ صبح که بارش برف آغاز شده است در صحنه حضور دارند و به برف‌روبی و شن‌پاشی و نمک‌پاشی معابر اصلی ازجمله بزرگراه «یادگار امام» و «هاشمی‌رفسنجانی» و «نیایش» نظارت میدانی دارند. به ساعت ۹صبح نزدیک شده‌ایم و با وجود بارش شدید و بی‌وقفه برف، به لطف کار و تلاش شبانه‌روزی تمام معابر و شریان‌های اصلی این منطقه پهناور و پر از شیب باز و ترافیک نسبتا روان است. بعد از بازدید میدانی، شهردار منطقه از مانیتورهای داخل اتاقش آخرین وضعیت معابر را زیرنظر دارد و به‌صورت تماس تلفنی این شرایط ویژه را کنترل و مدیریت می‌کند.   البته برف‌روبی فقط به سطح معابر و بزرگراه‌ها محدود نبود. کارگران فضای سبز هم با چوب‌های بلندی که در دست داشتند از ساعت‌های اولیه بامداد مشغول برف‌روبی فضای سبز و درخت‌تکانی بودند تا حجم زیاد برفی که روی درختان نشسته است باعث شکسته شدن شاخه‌ها و صدمه به فضای سبز منطقه نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید