• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184674
+
-

فرشته‌ها هم می‌توانند مرد باشند

یادداشت
فرشته‌ها هم می‌توانند مرد باشند

پروانه بهرام‌نژاد-دبیر  روز هفتم

1
دلم هوایت را می‌کند؛ وقت‌هایی که روحم درد دارد و قلبم می‌شکند به‌دنبال شانه‌هایت می‌گردم و در پی آغوشت و برای رسیدن به آرامش. پدر؛ تو تکیه‌گاهی که جهنم‌های پیچ و تاب زندگی را برای فرزندان و همسرت دلپذیرتر می‌کنی اما بهشت زیر پایت نیست و سودای آن را هم در سر نمی‌پرورانی. تویی که بی‌صدا و بی‌هیاهو، می‌توانی ساعت‌ها یک کنج بنشینی و حرف نزنی اما گاه لبخند نازکی از گوشه لبانت نثار ما کنی تا دلگرم شویم به‌وجودت. اما راستش را بخواهی، دلبرکانت خوب می‌دانند که در دلت غوغاست و هجمه‌های فکر و خیال دست از سرت برنمی‌دارد. تویی که اقتدار مردانه‌ات اجازه نمی‌دهد برای ما از مشکلات دم بزنی و هر لمحه تلاش می‌کنی در دریای پرتلاطم زندگی، کشتی خانواده را از دل توفان‌های سهمگین، مقتدرانه، بی‌ادعا و عاشقانه به ساحل امن و آرام برسانی و بذر امید را در دل خانواده بنشانی.

عشق، مولد حرکت است و مهر به خانواده اولویت هر مردی؛ مهری که به او انگیزه کار و تلاش برای معاش و حال خوش خانواده‌اش را می‌دهد و چه‌بسا به تأکید بزرگان، مرد اگر عاشق نباشد، نمی‌تواند در این مسیر ثابت قدم بماند و از مشقت‌ها دلسرد و زمینگیر می‌شود؛ چراکه پناهگاه عاطفی هر مردی، خانواده او یعنی همسر و فرزندانش هستند. هرچند تأمین رزق و روزی و معیشت با خداوند است ولی مرد وسیله است و با تلاش‌های او هزینه‌های خانواده تأمین می‌شود؛ تلاشی که چنانچه در فرامین دینی و روایت‌ها آمده؛ به منزله عبادت بوده و چه خوش معتقد است مولوی، عارف و شاعر ایرانی: «اگر می‌بینید که مردان از صبح تا شب مشغول کارند و با سختکوشی کار می‌کنند برای آن است که در خانه، در پناه عاطفی و روانی همسر و فرزندان خود قرار گیرند.» و سرانجام هر مرد عاشق، آرامش است و آرامش.

3  مردان ایرانی به نسبت مردان جهان، بسیار خانواده‌خواه و خانواده‌دوست هستند. این یک ادعا نیست و اعداد و ارقام سنجش‌ مردان ازدواج‌کرده کشورمان، موید این موضوع است. کارشناسان با اطمینان معتقدند که براساس فرهنگ رایج در این مرز و بوم و آمارهای موجود، کاملا قابل اثبات است که قریب به اتفاق مردان ایرانی عاشق تشکیل خانواده و در نهایت تجربه پدرشدن هستند. ارتباط این خانواده‌دوستی را با متوسط سن امید به زندگی مردان ایرانی که ۷۶ سال است، نیز به راحتی می‌توان سنجید؛ به‌طوری که از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور، حدود۴۳ میلیون نفر را مردان تشکیل می‌دهند و از میان ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مرد بالای ۱۵ سال هم ۲۱ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر از آنها دارای همسر، هستند. در این میان به لحاظ آماری، نسبت مردان به زنان در آستانه ازدواج، هم تقریبا متناسب است و مضیقه ازدواج در کشور برای آقایان و بانوان وجود ندارد.

به تصویر این صفحه خوب نگاه کنید، چقدر حال خوب از این لبخندها ساطع می‌شود. این پدر جوان، عاشق همسر و فرزندانش است و آنها را هدیه الهی می‌داند و دلش غنج می‌زند برای لبخند فرزندانش و دلخوش ‌است به سلامت آنها. اگرچه اندوخته مالی و حساب بانکی پر ندارد و کارگر ساده فضای سبز است اما تلاش می‌کند تا در مسیر تأمین نیازهای خانواده باز نماند؛ مردی که صبورانه و مثل یک فرشته مهربان دوشادوش همسرش در تکاپوست و مدام خدا را برای 6فرزند سالمی که به او داده، شکر می‌گوید و چشم امیدش به یگانه بی‌همتاست؛ مردی که امیدوار است متولیان فرهنگی و دغدغه‌داران فرزندآوری، حامی او  و خانواده‌های اینچنینی باشند و سقف دائم بالای سرشان فراهم کنند تا شادمانه‌های این پدر و فرزندانش در پیچ و تاب‌های سخت اقتصادی و تأمین معاش آنها کم‌کم رنگ نبازد.

5 فرشته ها هم می توانند مرد باشند؛ چرا که قوی ترین نگهبان برای هر دختری، پدرش است و دردانه هر پدر هم دخترش؛ مهری که هیچ چیز نمی تواند جایش را پر کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید