• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184488
+
-

مهمانی مفاخر انقلاب در خانه شیبانی

شهرداری تهران پس از تملک خانه شیخ‌‌فضل‌الله نوری برای تبدیل به موزه مشروطه، به‌دنبال تبدیل خانه مرحوم دکتر عباس شیبانی به موزه مفاخر است

گزارش2
مهمانی مفاخر انقلاب در خانه شیبانی

یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به تملک خانه مرحوم دکتر عباس شیبانی و تبدیل آن به خانه مفاخر» در پارلمان شهری تصویب شد. از قرار معلوم، پس از تملک خانه شیبانی، این بنا، به خانه موزه مفاخر انقلاب اسلامی تبدیل خواهد شد. این اقدام در راستای ماندگاری نام و تلاش‌های این مرد مبارز صورت ‌گرفته است. درست مشابه تصمیمی که مدیریت شهری درخصوص خانه شیخ فضل‌الله نوری (محله سنگلج) اتخاذ کرد و مقرر شد این ملک به خانه مشروطیت تبدیل شود.
به گزارش همشهری، صیانت از خانه‌های تاریخی و ارزشمند، وظیفه اصلی سازمان میراث ‌فرهنگی است، اما شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی، گام‌هایی در این حوزه برداشته است. بازسازی خانه نیما یوشیج، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور و ... نمونه همین اقدامات هستند. خانه‌هایی که شاید ارزش تاریخی چندانی ندارند، اما به لحاظ مکان رویداد اهمیت دارند و امروز به خانه‌موزه تبدیل شده‌اند. در تازه‌ترین اقدام، شهرداری تهران مرمت خانه شیخ فضل‌الله نوری را در دستور کار دارد؛ خانه‌ای که سال‌ها در تملک صنف کفاشان بود و به‌ تازگی شهرداری تهران آن را تملک کرده است. به‌گفته مسئولان سازمان زیباسازی، مرمت این بنا سال 1402به اتمام می‌رسد و تبدیل به موزه مشروطه خواهد شد. اخیراً هم طرح تملک خانه مرحوم عباس شیبانی (حوالی میدان سپاه، کوچه‌ مفیدی) و تبدیل آن به خانه مفاخر در صحن پارلمان شهری مطرح و اعضای پارلمان شهری خواستار تملک آن توسط شهرداری تهران شده‌اند. آنطور که سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران به همشهری گفته: «شهر برای بقا نیاز به هویت دارد. گاهی این هویت مربوط به بزرگان شهر و در برخی از موارد هم مختص تاریخ و... می‌شود. نسل‌ها وظیفه دارند این هویت‌ها را صیانت و به نسل‌های بعدی منتقل کنند. پایتخت هم از این موضوع مستثنی نیست و بزرگان تأثیرگذاری چون مرحوم عباس شیبانی در آن زیست می‌کرده‌اند که به ‌نوعی هویت این کلانشهر محسوب می‌شوند؛ بنابراین در شورای شهر تهران وظیفه خود دیدیم تا در راستای حفظ این هویت گام برداریم و ازاین‌رو طرح تملک و تبدیل منزل او به خانه مفاخر تصویب شد. اقدامی که سبب آشنایی نسل نوجوان و جوان با نحوه زندگی ساده، مطالعات علمی و خدمات و... این مرد بزرگ و چهره ماندگار می‌شود.»

خانه انقلاب در تملک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
به‌گفته آزاده شیبانی، دختر مرحوم عباس شیبانی، منزلی که پدرش در آن زندگی می‌کرد متعلق به پدربزرگش (پدر مادرش انسیه مفیدی) است. پس از فوت پدربزرگ چون این خانه یادگار انقلاب اسلامی بوده و باید حفظ می‌شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش اعظمی از آن را خرید و متعهد شد تا مرحوم عباس شیبانی در این خانه اجاره‌نشین شود. زمانی که مرحوم شیبانی دبیری شورای انقلاب را بر عهده داشت، جلسات شورا در این خانه برگزار می‌شد و بزرگانی چون شهیدان محمد بهشتی، محمدجواد باهنر، مرتضی مطهری و ... به آن رفت‌وآمد داشتند.
 ازاین‌رو منزل او به «خانه انقلاب» معروف شده بود. در راستای این موضوع مرداد سال 97سیدعباس صالحی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر تبدیل این خانه به محلی برای روایت تاریخ انقلاب اسلامی را رسانه‌ای کرد و گفت که بخش زیادی از این ساختمان، وقف فرهنگ کشور شده است و می‌توان آن را خانه انقلاب نامید. چرا که بسیاری از تصمیم‌ها و اتفاق‌های مهم در دوران انقلاب در این ساختمان پایه‌ریزی شده است. اکنون شورای شهر تهران با تصویب طرحی از شهرداری تهران خواسته تمام یا بخش باقیمانده این خانه را تملک و آن را تبدیل به خانه مفاخر کند.

مکث
خانه ابدی عباس شیبانی در قطعه 70

عباس شیبانی سال ۱۳۱۰ در محله امیریه، یکی از محلات اصیل تهران قدیم، متولد شد. او فرزند ششم خانواده 10نفری بود. شیبانی در دوره‌های دوم، سوم و چهارم عضو شورای شهر تهران بود و سبک زندگی بسیار ساده و محقری داشت و به همین دلیل «درویش شورای شهر» لقب گرفته بود. شیبانی سال87 به عنوان چهره ماندگار رشته پزشکی در هفتمین همایش چهره‌های ماندگار معرفی شد. این انقلابی مبارز پنجشنبه اول دی ماه 1401در 91سالگی درگذشت و مقام معظم رهبری بر پیکر او نماز میت اقامه کردند و در قطعه 70برای همیشه آرام گرفت. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پیام تسلیت خود نوشت: «در 3 دوره شورای شهر تهران افتخار همکاری با این مرد بزرگ، نیک‌اندیش و ساده‌زیست را داشتم و در تمام این سال‌ها مراتب حسن خلق، پاک‌دستی، انقلابی‌گری، ولایت‌مداری و مردم‌داری او بر همگان آشکار بود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید