• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183355
+
-

شهر‌ملی‌گلیم؛ میزبان گردشگران‌

بازارچه دائمی تخصصی گلیم به‌زودی در هرسین کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

گزارش 2
شهر‌ملی‌گلیم؛ میزبان گردشگران‌

بعد از ثبت جهانی اورامانات کرمانشاه و ایجاد فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی، حالا نوبت به هرسین، شهری با جمعیت حدود 50هزار نفر در شرق کرمانشاه رسیده که با عنوان شهر ملی گلیم و‌  محور توسعه باشد. معاون صنایع‌دستی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از راه‌اندازی بازارچه دائمی تخصصی گلیم برای عرضه هنر گلیم‌بافی 6هزار گلیم‌باف در هرسین خبر می‌دهد.
اقدامی که نه‌تنها به اشتغال‌زایی و توسعه صادرات گلیم هرسین کمک می‌کند، بلکه در کنار آن بومگردی نیز قوت می‌گیرد و راهی برای اشتغال پایدار است.

سروسامان دادن به صادرات
هرسین را با تاریخ 3هزار ساله، سنگ نوشته بیستون- که بزرگ‌ترین سنگ نوشته جهان شناخته شده -  وگلیم‌های رنگارنگش می‌‌شناسیم. گلیم‌هایی که تار و پودی از ذوق و هنر مردمان هرسین و طرح‌هایی بداهه از طبیعت پیرامون‌شان بافته می‌شود. گلیم‌بافان راه و رسم نقش زدن را با کنار دست بزرگ‌ترها نشستن می‌آموزند. چندی است هرسین به‌عنوان شهر ملی گلیم ثبت شده و قرار است راهی برای توسعه اقتصادی استان باشد. ورودی هرسین تندیس مرحوم بانو آغاسلطان قاضی، پیشکسوت گلیم‌بافی نصب شده و تابلوی برخی معابر هم به نام گلیم است.
فعال اجتماعی در حوزه صنایع‌دستی کرمانشاه به همشهری می‌گوید: شاخصه گلیم هرسین، بافت نقوش و موتیف‌ها به‌صورت ذهنی است که معمولا در اندازه یک ذرع بافته می‌شود.
فیروز ناصری که 6دهه از عمرش را در گلیم‌بافی گذرانده و از اهالی کرمانشاه است، قدمت گلیم هرسین را به استناد تاریخ به 10هزار سال تخمین می‌زند و ادامه می‌دهد: حمایت بخش خصوصی از این صنعت راهی برای درخشش این هنر در مجامع جهانی است و با سروسامان دادن به صادرات، گلیم هرسین راهی برای ارزآوری است و تولید ثروت و اشتغال می‌کند.
ناصری با اشاره به اینکه 65 رشته صنایع‌دستی در کرمانشاه فعال است، ادامه می‌دهد: گلیم هرسین هنر و صنعتی بومی‌است که مواداولیه آن بیشتر درروستاها تهیه می‌شود یعنی جلوی
خام فروشی الیاف حیوانی را می‌گیرد و با مختصر فرآوری الیاف پشمی ارزش افزوده بالایی پیدا می‌کند و اشتغال روستایی ایجاد می‌شود.

ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری
به‌زودی 6هزار گلیم‌باف هرسین در بازارچه دائمی تخصصی صنایع‌دستی گرد هم جمع می‌شوند. معاون صنایع‌دستی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه به همشهری می‌گوید: فعالیت گلیم‌بافان در یک بازارچه تخصصی برای گردشگران جذابیتی دوچندان دارد، زیرا فرصتی برای گردشگران داخلی و خارجی است تا مراحل گلیم‌بافی را از نزدیک ببینند و خودشان هم بتوانند بافت گلیم را تجربه کنند. امین کوگانی ادامه می‌دهد: با برگزاری آموزش مقدماتی و پیشرفته گلیم‌بافی، کلاس‌های آموزشی در بخش بسته‌بندی، بازاریابی، تجارت الکترونیک و برندسازی گلیم هرسین به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا در جهت توسعه کسب‌وکار خود گام‌ مثبتی بردارند و با ارائه تسهیلات کم‌ بهره به آنان، مسیر اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی با توانمندسازی هنرمندان آسان می‌شود. به‌گفته محمدرضا سهیلی، مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، سایت جهانی بیستون سال گذشته ۴۰۰میلیون تومان اعتبار داشت و با افزایش اعتبارات به 10میلیارد تومان، بسته‌های سرمایه‌گذاری ویژه هرسین برای ارائه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نیز ارائه خواهد شد. فرماندار هرسین هم از ایجاد اشتغال در مسیر گردشگری هرسین و ایجاد دهکده توریستی در هرسین به‌عنوان مواردی که در دست انجام است، خبر می‌دهد. مسئولان شهرستان هرسین در تلاش‌اند تا با ارائه محصولات صنایع‌دستی در کنار مراکز بومگردی، اصالت هنر گلیم‌بافی را برای بومگردان و گردشگران داخلی و خارجی به نمایش بگذارند و از همین رهگذر اشتغال پایدار شکل بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید