• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17871
+
-

تورم تولید به 12/9 درصد رسید


نرخ تورم تولید در 4فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن، معادل ١٢.٩ درصد محاسبه شده است که نسبت به تورم 4فصل منتهی به فصل پاییز پارسال (10.5درصد) افزایش یافت. براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید‌کننده در زمستان 96 نسبت به شاخص فصل پیش ٣.٧ درصد و شاخص فصل مشابه سال 1395، ١٧.٣‌درصد افزایش یافت. همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم تولید در سال آغاز به‌کار دولت (1392) 28.1درصد بود که سال بعد کاهش یافت و به 15.4رسید. در سال 1394 نرخ تورم تولیدکننده کاهش چشمگیری یافت و به 3.9درصد رسید. پرونده نرخ تورم تولیدکننده در سال پایانی دولت یازدهم نیز با 6درصد بسته شد.



بخش کشاورزی

شاخص قیمت تولیدکننده‌ بخش کشاورزی، در فصل زمستان ١٣٩٦، با ٥,٩ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل پیش (٢٥٢.٤) به عدد ٢٦٧.٢ رسید. شاخص این بخش در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال پیش از آن، ٢٦.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش کشاورزی در 4فصل منتهی به زمستان سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال 1395(نرخ تورم تولیدکننده) معادل ١٤,٩ درصد بود که نسبت به تورم 4فصل منتهی به پاییز پارسال (7.6درصد) افزایش یافت.



بخش معدن

شاخص قیمت تولیدکننده‌ بخش معدن در زمستان ١٣٩٦، نسبت به شاخص پاییز (234.6) ٧,٧ درصد افزایش را ثبت کرد. این شاخص با ٢٤.٤ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل مشابه سال 1395(٢٠٣.١) به عدد ٢٥٢.٧ رسید. درصد تغییر میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در 4فصل منتهی به زمستان سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال 1395(نرخ تورم تولیدکننده) ١٧,٣ درصد بود که نسبت به تورم 4فصل منتهی به پاییز سال ١٣٩٦ (١١,٢ درصد) افزایش نشان داد.
 


بخش صنعت

شاخص قیمت تولیدکننده‌ بخش صنعت در زمستان ١٣٩٦، ٤,٥‌درصد افزایش داشت. شاخص این بخش در فصل مورد بررسی نسبت به شاخص فصل مشابه سال 1395(٢٠٩.١) ٢١.٣ درصد بیشتر شد. درصد تغییر میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در 4فصل منتهی به فصل زمستان پارسال نسبت به دوره مشابه سال 1395(نرخ تورم تولیدکننده) ١٥,٥ درصد بود که نسبت به تورم 4فصل منتهی به فصل پاییز سال 1396(١٢,٧ درصد) افزایش یافت.
 


بخش برق

شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل زمستان ١٣٩٦، با ١,٥ درصد افزایش نسبت به شاخص پاییز (١١٣.٠) به عدد ١١٤.٧ رسید. شاخص این بخش در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال 1395، ١٤ درصد کاهش یافت. میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در 4فصل منتهی به فصل زمستان سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال 1395(نرخ تورم تولیدکننده) ٨,١ درصد کم شد که نسبت به تورم 4فصل منتهی به فصل پاییز پارسال (٣.٤- درصد) افت کرد.



بخش خدمات

شاخص قیمت تولیدکننده بخش اختصاصی خدمات در زمستان پارسال ١,٥ درصد افزایش داشت. شاخص این بخش در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨.٩ درصد افزایش نشان داد. درصد تغییر میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش اختصاصی خدمات در 4فصل منتهی به فصل زمستان پارسال نسبت به دوره مشابه سال 1395(نرخ تورم تولیدکننده) ٨,٩ درصد بود که نسبت به تورم 4‌فصل منتهی به فصل پاییز (٨,٨ درصد) اندکی بیشتر شد. به گزارش ایرنا، شاخص قیمت تولیدکننده (پی.پی.آی) معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات در میانگین قیمت دریافت شده توسط تولیدکنندگان، به ازای تولید کالا و خدمات در داخل کشور، نسبت به یک دوره زمانی معین (سال پایه) است. شاخص قیمت تولیدکننده ‌روند تغییر میانگین قیمت کالاها و خدمات تولید شده در داخل کشور را از دیدگاه تولیدکنندگان نشان می‌دهد. این شاخص یکی از معیارهای سنجش عملکرد اقتصادی دولت‌هاست. همچنین این شاخص، بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستمداران تأثیر می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید