• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175402
+
-

هشدار دانشمندان درباره سویه جدید و مرگبار کووید-19

سویه BQ.1 و زیرسویه هایش از BA.4و BA.5 پیشی می‌گیرند و بر کشورهای بیشتری مسلط می‌شوند

دانش
هشدار دانشمندان درباره سویه جدید و مرگبار کووید-19

زیرسویه‌های جدید کووید-19که مدتی است دوباره جهان را به نگرانی واداشته است، نه‌تنها مسری‌تر از زیرسویه‌های قبلی هستند، بلکه ممکن است باعث بیماری شدید‌تر هم شوند. به گزارش دیلی بیست، اگر همانطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌‌کنند، شاهد موج جهانی جدیدی از کووید در ماه‌های آینده باشیم، اتفاق خوبی در انتظارمان نیست. مقابله با افزایش عفونت‌ها که بیشتر منجر به بیماری خفیف می‌شود، یک ضرورت است. اما افزایش بیماری‌های جدی می‌تواند منجر به افزایش بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر نیز بشود. این اتفاق می‌تواند ما را به روزهای بحرانی سال‌های 2020 یا  2021 برگرداند. با این تفاوت که ما اکنون دسترسی راحت‌تری به واکسن‌های ایمن و مؤثر داریم. واکسن‌هایی که حتی در برابر انواع فرعی جدید هنوز هم کار می‌کنند.
مطالعه جدید از دانشگاه ایالتی اوهایو نخستین هشدار قرمز را داده است. تیمی به رهبری شان-لو لیو، یکی از مدیران برنامه ویروس‌ها و پاتوژن‌های نوظهور HSU، زیرمجموعه‌های جدید ویروس SARS-CoV-2 ازجمله BQ.1 و زیرسویه نزدیک به آن BQ.1.1را مدلسازی کردند. در نتیجه مشخص شد BQ.1 و سایر زیرسویه‌های جدید، که بیشتر آنها حاصل سویه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون هستند، بسیار مسری شناخته شدند. همان جهش‌‌هایی که آنها را بسیار قابل انتقال می‌کند، باعث می‌شود برای آنتی‌ بادی‌‌های تولید شده توسط درمان‌‌های مونوکلونال غیرقابل تشخیص شوند و در نتیجه درمان بی‌فایده شود.
بنابراین باید به این سویه جدید توجه ویژه شود چرا که BQ.1 و زیرسویه هایش از BA.4و BA.5 پیشی می‌گیرند و بر کشورهای بیشتری مسلط می‌شوند.
لیو و هم‌ تیمی‌‌هایش سپس همجوشی زیرسویه‌ها را بررسی کردند. همجوشی یعنی توانایی پاتوژن در ترکیب با سلول‌های انسانی. لیو گفت: همجوشی بین غشای ویروسی و سلولی مرحله مهمی از ورود ویروس است. به‌طور کلی، هر چه غشای سلول را راحت بشکافد، بیماری شدیدتر است. لیو و همکارانش در مطالعه خود که در 20اکتبر به‌صورت آنلاین منتشر شد و هنوز تحت داوری در مجله پزشکی نیوانگلند است، نوشتند که افزایش آمیختگی سلولی را در چندین زیرسویه جدید اومیکرون در مقایسه با زیرسویه‌های سویه‌های مربوطه مشاهده کردند. اگر این گونه‌های فرعی جدید واقعا مسری‌تر و شدیدتر باشند، می‌توانند روند مهمی را درحالی‌که همه‌‌گیری کووید در آستانه چهارمین سال خود است، به‌وجود بیاورند. این روند تا‌کنون نشان می‌‌دهد که هر یک از انواع اصلی یا فرعی متوالی، مسری‌تر بوده اما باعث بیماری کمتری می‌شود.

یک کابوس جدید
موارد کووید گهگاه افزایش می‌‌یابد زیرا یک سویه جدید یا فرعی آن که به‌شدت مسری هستند در جهان غالب می‌شود. اما از آنجایی که این اشکال جدید
SARS-CoV-2 باعث بیماری خفیف می‌شود، مرگ‌ومیرها تقریبا به اندازه ابتلا افزایش نمی‌یابد. این روند، همراه با در دسترس بودن واکسن‌‌ها و روش‌های درمانی، به اکثر مردم در سراسر جهان این امکان را داده است که از سال گذشته تقریبا به روال عادی زندگی برگردند. اگر سویه BQ.1 یا زیرسویه آن باعث شود آمار ابتلا و مرگ‌ومیر دوباره یکسان بالا برود، کابوس جدیدی خواهیم داشت. علی مقداد، استاد علوم معیارهای سلامت در انستیتوی بهداشت دانشگاه واشنگتن گفت: بستری بیشتر در بیمارستان یعنی مرگ‌ومیر بیشتر.
از آنجایی که در ماه‌های اخیر رقابت‌ سویه‌های فرعی جدید برای تسلط بر جهان آغاز شده است، اپیدمیولوژیست‌‌ها آمار کووید را با دقت بررسی کردند تا هرگونه تأثیرات آن در دنیای واقعی را تشخیص دهند. در سنگاپور یک موج متناقض رخ داد. این شهر کوچک آسیایی در این ماه موج پرفراز و نشیبی از مبتلایان را شاهد بود و برخی از کارشناسان در ابتدا نگران بودند که ممکن است یک سویه فرعی خطرناک جدید را شامل شود. اما وزارت بهداشت این کشور نمونه‌های ویروسی زیادی را به سرعت
توالی‌‌یابی‌و مشخص کرد که زیرسویه BA.5 مقصر این موج بوده است. نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور که 92درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شود نشان داد که افزایش ابتلا به BA.5 لزوما باعث افزایش مرگ‌ومیر نشده است. اما بعد از آن آلمان نیز در این ماه افزایش مبتلایان را تجربه کرده است. مقامات آلمانی هنوز مشخص نکرده‌اند که کدام سویه یا زیرسویه مقصر این موج هستند، اما متخصصان می‌گویند سویه BQ.1 به سرعت در سراسر اروپا در حال گسترش است. در ماه اکتبر، این کشور روزانه 175هزارمبتلای جدید را ثبت کرد که با اوج موج قبلی در ماه جولای مطابقت دارد. با توجه به تجربیات اخیر، واکسینه شدن به‌ویژه با دوز تقویت‌کننده می‌تواند ترمزی برای بالا رفتن آمار بستری و مرگ‌ومیر باشد. درست است که BQ.1 و همتایانش ویژگی‌های هشداردهنده‌ای از خود نشان می‌‌دهند که می‌تواند موج جدید مرگ و اختلال گسترده در سیستم پزشکی ایجاد کند اما اگر همه واکسینه شوند این اتفاق رخ نمی‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید