• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172237
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/48mpJ
+
-

رئیسی در اجلاسیه یونسکو مطرح کرد

تحول آموزش و پرورش ایران بدون اتکا به سند2030

رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه به وقت ایران در اجلاس تحول آموزش سازمان ملل که با همکاری یونسکو برگزار شد، گفت: متأسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌ است.
سیدابراهیم رئیسی درباره ایده‌های جمهوری اسلامی ایران در بحث آموزش گفت: «به‌طور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمی‌توان جدای از هم نگریست. هر ایده‌ای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ نماید و در عین حال خانواده‌محور باشد؛ البته خانواده به‌معنای اصیل آن و نه صورت‌های خودساخته که باعث انقطاع نسل بشر خواهد شد. توسعه فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه می‌شود و پایدار نخواهد ماند. سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی‌عدالتی است.»
رئیس‌جمهور خطاب به سران حاضر در اجلاس یادآور شد: «آنچه انتظار می‌رود این است که نهادهای بین‌المللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود. باید بر ارزش‌های اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط‌زیست، عدالت، رد خشونت و افراطی‌گری، فراهم‌سازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به‌عنوان اولویت‌های دگرگونی و تحول تعلیم و تربیت تمرکز کنیم. جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیت ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک‌بعدی سکولار موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظه‌محور به نظام متکی بر پژوهش، ‌خلاقیت، مهارت‌آموزی و تعهد به تربیت و ارزش‌های فرهنگی و دینی را هدفگذاری کرده است. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاست‌های اصولی خود، وارد گفت‌وگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید