• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168345
+
-

رد پای بارش‌های مونسون در سدها

آمارهای حوزه آب، از اثرگذاری حدود 15 میلی‌متری بارش‌های سامانه مونسون بر میانگین بارندگی‌های کشور حکایت دارد. به دنبال بارندگی‌های اخیر، شرایط سدهای کشور نیز مساعدتر شده و اختلاف موجود آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل به منفی 2 درصد رسیده است. به گزارش همشهری، طبق اعلام سخنگوی صنعت آب کشور، میزان حجم آب تولیدی بارندگی‌های اخیر به‌صورت رواناب سطحی یا نفوذ به منابع آب زیرزمینی حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که از این مقدار تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب در ورودی مخازن سدهای مهم کشور ثبت شده است.

میزبانان آب‌های جدید
سخنگوی صنعت آب کشور می‌گوید: بیشترین بارش‌های سامانه بارشی مونسون به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، فارس، هرمزگان، مازندران، یزد، بوشهر، کرمان، تهران و البرز بوده و بر اساس آمار ایستگاه‌های وزارت نیرو، بارندگی‌های اخیر، متوسط بارش کشوری را ۱۵ میلی‌متر بهبود بخشید. 
فیروز قاسم‌زاده می‌افزاید: میزان حجم آب تولیدی در بارش‌های اخیر که به‌صورت رواناب سطحی یا نفوذ به منابع آب زیرزمینی تخمین زده می‌شود، حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب است و از این میزان، بر اساس بارشی که در حوضه آبریز سدهای کشور رخ داده، حجم آب ورودی به مخازن سدهای مهم تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است. به گفته او، حجم ورودی خالص ناشی از سامانه بارشی اخیر در مخازن سدها، حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب بوده که بیشترین تأثیر را در افزایش ورودی به سدهای استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته است. طبق آمار، هم‌اکنون میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل ۲۲.۶۲ میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید