• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16776
+
-

هزار دلیل برای امیدواری

هزار دلیل برای امیدواری

4سال قبل، انتخاب 11بازیکن ثابت با تجربه بین‌المللی و آمادگی بازی در جام‌جهانی، یک چالش بزرگ برای کارلوس کی‌روش بود. حالا اما در اردوی تیم‌ملی، بیشتر از 11بازیکن با شایستگی بازی در جام‌جهانی وجود دارد و سرگیجه شیرین مرد پرتغالی، بر سر انتخاب نفرات نهایی هر مسابقه شکل خواهد گرفت. فوتبال ایران به شکل مشخصی نسبت به جام‌جهانی برزیل، از ستاره‌ها و پدیده‌ها غنی‌تر شده است. روند کوچ فوتبالیست‌های وطنی به فوتبال اروپا در چند سال گذشته سرعت گرفته و همین اتفاق دلچسب، تعداد مدعیان بازی برای تیم‌ملی در روسیه را بیشتر کرده است. مقایسه فهرست 35نفره تازه کارلوس کی‌روش با لیست مقدماتی 30نفره او در سال2014، نشان می‌دهد که حالا دست این مربی برای انتخاب فهرست پایانی و ترکیب اصلی، به مراتب بازتر از قبل شده است. انتخاب‌های این مربی در برزیل، تا حدود زیادی به «اجبار» گره خورده بودند اما حالا این «سلیقه» کی‌روش است که ساختار نهایی ایران را مشخص خواهد کرد. 
    خط دروازه : در فهرست مقدماتی سال2014 کی‌روش، 5دروازه‌بان دیده می‌شدند و حالا 4گلر در فهرست او هستند. تنها یک سنگربان از لیست اولیه 4سال قبل، به لیست اولیه این دوره منتقل شده است. «علیرضا بیرانوند» یکی از خط خورده‌های کی‌روش در آستانه جام‌جهانی برزیل بود اما حالا گلر اول تیم‌ملی به شمار می‌رود. به‌جز او، رحمان احمدی، دنیل داوری، سوشا مکانی و علیرضا حقیقی نیز در اردوی مقدماتی دیده می‌شدند. سوشا که در دیدارهای آسیایی فولاد پراشتباه نشان داده بود، به‌همراه بیرانوند از تیم‌ملی کنار رفت. هیچ‌کدام از این دو نفر در آن مقطع، قابلیت حضور در اردوی برزیل را نداشتند. رحمان علیرغم تک‌واکنش‌های تحسین‌برانگیز، چالاکی یک سنگربان تمام‌عیار را نداشت و دنیل داوری نتوانسته بود انتظارات کی‌روش را برآورده کند تا سرانجام حقیقی گلر اصلی ایران در جام جهانی باشد.حالا رقابت جذابی بین 4دروازه‌بان لیست اولیه تیم‌ملی جریان دارد. بیرانوند در کنار همه نقاط ضعیف، از ویژگی‌های مثبت پرشماری نیز برخوردار است که موجب حفظ اعتماد کادر فنی به این دروازه‌بان شدند. سیدحسین حسینی واکنش‌های نبوغ‌آمیز زیادی در آستین دارد، رشید مظاهری بیشترین سیو را در لیگ قهرمانان آسیا داشته و امیر عابدزاده در لیگ پرتغال، مایه‌هایی از یک استعداد ویژه را به نمایش گذاشته است. کدام یک از این 4نفر از لیست کنار خواهند رفت؟ کدام یک در روسیه فیکس خواهد بود؟ جواب این دو سال، هنوز روشن نیست و همین ابهام، یعنی ایران در خط دروازه صاحب گزینه‌های متعدد و متنوعی شده است. 
    خط دفاع: استیون بیت‌آشور و حسین ماهینی، گزینه‌های بازی در دفاع راست فهرست 30نفره کارلوس در راه آماده‌سازی تیم‌ملی برای جام‌جهانی 2014 به شمار می‌رفتند اما CQ نتوانست روی هیچ یک از آنها حساب ویژه‌ای باز کند و به همین خاطر تصمیم گرفت پژمان منتظری را در این پست به زمین بفرستد. هم استیون و هم حسین اما با تیم‌ملی به برزیل سفر کردند. حضور یک بازیکن غیرتخصصی در سمت راست خط خط دفاعی در این دوره اتفاق نخواهد افتاد. چرا که هم رامین رضاییان و هم وریا غفوری از آمادگی قابل توجهی برخوردار هستند. بیت آشور هم دوباره به تیم دعوت شده اما احتمال خط خوردن او در روزهای آینده وجود دارد. در دفاع میانی، گزینه‌های مقدماتی سال2014  کی‌روش، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، محمدرضا خانزاده  و البته احمد آل‌نعمه بودند. حالا به جای امیرحسین صادقی، مرتضی پورعلی‌گنجی در اردوی تیم‌ملی حاضر است و به‌جای
 آل‌نعمه، محمد انصاری، مجید حسینی و روزبه چشمی در لیست اولیه دیده می‌شوند. 4سال قبل، خبری از میلاد محمدی در تیم‌ملی نبود و کی‌روش تنها مهرداد پولادی و هاشم بیک‌زاده مصدوم را برای این پست به اردوی آماده‌سازی در تهران اضافه کرده بود. حالا در کنار میلاد محمدی لژیونر، سعید آقایی و امید نورافکن هم بخشی از فهرست تیم‌ملی هستند و امیدوارند در فهرست 23 نفره نیز قرار داشته باشند.
    خط میانی:تنها در یک پست، وزن لیست 30نفره 2014 به لیست 35 نفره 2018 غلبه می‌کند و آن پست، هافبک دفاعی است. کارلوس کی‌روش در آن مقطع زمانی آندو تیموریان و جواد نکونام را با آمادگی ویژه‌ای در اختیار داشت و ابدا نگران این بخش از زمین نبود. قاسم حدادی‌فر و رضا حقیقی نیز دیگر هافبک‌های میانی تیم‌ملی به‌شمار می‌رفتند. حالا در میانه میدان، سعید عزت‌اللهی گزینه اول کارلوس محسوب می‌شود اما این بازیکن از بازی اول تیم محروم است. با توجه به مصدومیت علی کریمی،  امید ابراهیمی، احسان حاج‌صفی و احمد عبدالله‌زاده گزینه‌های دیگر کی‌روش برای وسط زمین هستند. جای بختیار در فهرست 2014 این‌بار به سروش رفیعی سپرده شده اما شاید بر خلاف بختیار، سروش درنهایت مسافر روسیه نشود. تغییر جدی خط هافبک، در سمت راست شکل گرفته است. کی‌روش با خسرو حیدری و علی جهانبخش برای جام‌جهانی برزیل آماده می‌شد اما آن جهانبخش، با آقای گل امروز لیگ هلند تفاوت‌های زیادی داشت. حتی این احتمال وجود دارد که علی قلی‌زاده نیز برای بازی در این پست به روسیه سفر کند. دست کی‌روش در سایر نقاط خط هافبک نیز کاملا بازتر از گذشته است. به‌جز مسعود شجاعی و اشکان دژاگه که در هر دو فهرست حضور داشتند، ایران در سال2014 خلعتبری را به‌عنوان بازیکن کناری در لیست اولیه داشت و درنهایت او نیز خط خورد اما حالا سامان قدوس، مهدی ترابی و وحید امیری، تنوع جالبی به تیم‌ملی می‌دهند. 
    خط حمله:مهاجم اصلی تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی چه کسی خواهد بود؟ 4سال قبل این سوال تنها یک جواب داشت: رضا قوچان‌نژاد. حالا اما شانس گوچی از سردار آزمون کم‌تر به‌نظر می‌رسد. سردار، مهدی شریفی و رضا نوروزی در سال 2014 از لیست نهایی مربی پرتغالی خط خوردند اما بر خلاف دو بازیکن دیگر، سردار با قدرت به تیم‌ملی برگشت و به مرور زمان، انتخاب اول کارلوس شد. به‌جز گوچی، سردار، شریفی و نوروزی در لیست 30نفره 4سال قبل، نام کریم انصاری‌فرد نیز دیده می‎شد اما حالا مهدی طارمی و کاوه رضایی نیز عضو تیم‌ملی هستند و رقابت در خط حمله را به اوج می‌رسانند. در جام‌جهانی 2014 برای تعویض گوچی، تنها یک کریم داشتیم اما حالا برای تعویض مهاجم نوک در جریان بازی‌ها، گزینه‌های زیادی وجود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید