• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166545
+
-

گلایه‌های اهالی دهکده چوبی

روستای دیدنی امامزاده ابراهیم ع با معماری خاص و خانه‌های چوبی‌اش این روزها درگیر معضل پسماند و پارکینگ است

گزارش2
گلایه‌های اهالی دهکده چوبی

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

‌فرقی نمی‌کند تابستان داغ باشد یا یک روز تعطیل در فصل زمستان. روستای زیبای امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت در استان گیلان همیشه میزبان خوبی برای گردشگران است؛ روستایی با معماری خاص و جذاب که گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به این روستا می‌کشاند. مسافران، هم برای زیارت و استخوان سبک کردن به اینجا می‌آیند هم برای دیدن طبیعت بکر روستا. خانه‌های چوبی هم، جذابیت‌های گردشگری روستا را بیشتر کرده‌ است. اهالی که جمعیتی کمتر از 500نفر هستند با روی گشاده و غذاهای خوش‌عطر از گردشگران پذیرایی می‌کنند، اما روستا با نبود مدیریت پسماند دست به گریبان است.

خانه‌های 6طبقه چوبی
روستای امامزاده ابراهیم (ع) در 30کیلومتری شهرستان شفت در دل یک منطقه ییلاقی قرار دارد؛ روستایی که وجه تسمیه آن وجود بقعه مبارکه امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است و خانه‌های چوبی رنگین آن یکی از جذابیت‌های گردشگری‌اش شده‌. تماشای خانه‌ها را باید در کنار تماشای کوه، جنگل و رودخانه دلیلی برای باز شدن پای مسافران به این روستا دانست.
رضا حسن‌پور، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، معماری خاص روستا را دلیل شهرت آن می‌داند و به همشهری می‌گوید: خانه‌های روستا 4، 5 یا 6طبقه هستند. معمولا در روستاهای دیگر این نوع خانه‌سازی را نمی‌بینیم. از سوی دیگر تنها مصالح به‌کار رفته برای خانه‌سازی در این روستا چوب است. امید کاظمی، دهیار روستای امامزاده ابراهیم(ع) هم از سختی حمل بار به روستا در گذشته یاد می‌کند و به همشهری می‌گوید: یکی از دلایل ساخت خانه از قدیم‌الایام با چوب در این منطقه، اقلیم این روستاست و هم اینکه حمل مصالح به روستا بسیار کار سختی بود. خانه‌ها با چوب درختان راش ساخته شده‌اند؛ درختی که در این روستا به خوبی رشد می‌کند. اهالی روستا در گذشته‌های دور، از رنگ‌های طبیعی چوب راش برای نمای خانه‌هایشان استفاده می‌کردند.

یادی از غذاهای فراموش شده
وجود بقعه امامزاده ابراهیم (ع) این روستا را به یک مقصد زیارتی سیاحتی تبدیل کرده ‌است و روستا همواره بیش از ظرفیت مسافر دارد. این میزان گردشگر و از سویی غنی بودن این روستا از لحاظ تاریخ، فرهنگ و تنوع غذا، ایجاب می‌کند برای جذب گردشگر اقدامات دیگری هم انجام شود.
معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه قرار است در این روستا یک موزه مردم‌شناسی برپا شود به همشهری می‌گوید: در این موزه‌ گردشگران با گذشته روستا، آداب و رسوم، پوشش مردم و از همه مهم‌تر غذاهای فراموش شده آشنا می‌شوند.
رضا حسن‌پور تأکید می‌کند که به‌طور میانگین هر تابستان حدود 16میلیون مسافر به گیلان سفر می‌کنند، اما از تعداد مسافران ورودی به روستا آمار دقیقی وجود ندارد.

جای خالی مدیریت پسماند
در شرایطی که اهالی روستا و مسئولان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گیلان به فکر توسعه گردشگری منطقه هستند، اما جمع‌آوری پسماند به یکی از چالش‌های اهالی تبدیل شده است.
دهیار شفت تأکید می‌کند که برای حفظ محیط‌زیست و همچنین بهداشت و سلامت گردشگران، جمع‌آوری زباله از روستا با یک خودروی حمل زباله و 4کارگر، 6روز در هفته انجام می‌شود. امید کاظمی با اشاره به جای خالی مدیریت پسماند زباله در روستا با وجود حجم بالای گردشگر به همشهری می‌گوید: روزانه 4تن زباله جمع‌آوری و به مرکز بازیافت شهر رشت تحویل داده می‌شود. برای این کار 4نیروی خدماتی داریم و یک خودروی حمل زباله کرایه کردیم تا بتوانیم 6روز در هفته بارگیری زباله داشته ‌باشیم. متأسفانه روستای ما خودروی حمل زباله ندارد. به‌گفته او، این در حالی است که روستای امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت خود حدود 500نفر جمعیت دارد که در 6ماه نخست سال به‌دلیل مطلوب بودن آب و هوا و طبیعت چشم‌نواز، این جمعیت به 5هزار نفر هم می‌رسد.

نیاز به پارکینگ
گردشگران روستای امامزاده ابراهیم(ع) حتی اگر قصد اقامت نداشته باشند با سفر یک روزه به روستا، هم جان و دل را در بارگاه امامزاده ابراهیم (ع) جلا می‌دهند و هم از جاذبه‌های طبیعی ناب مثل آبشار و جنگل بهره‌مند می‌شوند، اما حضور گردشگران علاوه بر مشکل جمع‌آوری پسماند، نیاز روستا به یک پارکینگ خودرو را هم یادآور می‌شود که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود؛ گرهی که به‌گفته دهیار روستا با اختصاص زمین از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان باز خواهد شد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید