• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163607
+
-

گرینویچ/کشف منشأ طاعون


برلین: پژوهشگران بر این باورند که منشأ همه‌گیری طاعون بیوبونیک (خیارکی) موسوم به مرگ سیاه در بیش از ۶۰۰ سال پیش را کشف کرده‌اند. مرگ سیاه به مرگ میلیون‌ها نفر در اروپا، آسیا و شمال آفریقا منجر شد. نمونه‌های دی‌ان‌ای را از دندان اسکلت‌ها در گورستان‌های نزدیک دریاچه ایسیک کول در قرقیزستان استخراج و بررسی کرده‌اند. آنها دندان‎‌های اسکلت را انتخاب کردند زیرا به‌گفته دکتر اسپیرو، تعداد زیادی رگ خونی در دندان وجود دارد و این امکان را می‌دهد تا پژوهشگران بتوانند عوامل بیماری‌زا را که ممکن است باعث مرگ شده باشد در این نمونه‌ها مشخص کنند. دکتر فیلیپ اسلاوین، استاد تاریخ در دانشگاه استرلینگ، درباره این کشف گفت: «مطالعه ما به یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین ابهامات تاریخ پاسخ می‌دهد و مشخص می‌کند که شوم‌ترین و بدنام‌ترین قاتل انسان‌ها از کی و کجا شروع کرده است.» به گزارش بی‌بی‌سی، این گروه تحقیقاتی توانست در 3 نمونه، باکتری عامل طاعون یا یریسنیا پستیس را پیدا کند.

معرفی اثر جدیدی از پیکاسو

 پاریس: نوه پابلو پیکاسو مجموعه‌ای فوق‌العاده از کتاب‌های آموزش طراحی را کشف کرده که او برای آموزش نقاشی به دخترش ساخته بود. به گزارش گاردین، قرار است مجموعه‌ای قبلاً دیده نشده از آثار پابلو‌پیکاسو در پاریس به نمایش گذاشته شود که نشان می‌دهد این هنرمند بزرگ چطور به کودک 5‌ ساله‌اش یاد داد تا پیکره‌ها، حیوانات و پرندگان را نقاشی کند. این کتاب کوچک «چگونه نقاشی کنیم» برای یک کودک خردسال است که توسط پدری دلسوز خلق شده‌ است.  پیکاسو زمانی که مایا رویز-پیکاسو بین5 تا 7 سال داشت، این راهنمای نقاشی را برای او آماده کرد. در برخی از صفحات، دختر کوچک تلاش‌های چشمگیری برای تقلید از استاد انجام داده است. او همچنین به‌کار پدرش نمره «ده » داده است.

مرگ نخستین سایبورگ 

لندن: بسیاری از طرفدار‌های فیلم پلیس آهنی تصورش را هم نمی‌کردند به این زودی با یک سایبورگ یا آدم آهنی واقعی روبه‌رو شوند اما به لطف علم این اتفاق افتاد و نخستین سایبورگی که طی چند سال گذشته زندگی کرده بود اواخر هفته گذشته در 64سالگی از دنیا رفت. نخستین آدم آهنی یا سایبورگ جهان که یک پزشک انگلیسی مبتلا به بیماری نورون حرکتی بود و امیدوار بود به‌طور کامل رباتیک شود. به گزارش دیلی‌میل، این مهندس رباتیک مشهور جهان در طول مسیر خود برای تبدیل شدن به یک «سایبورگ» تحت یک مجموعه عملیات و مراحل بسیار پیچیده و خطرناک قرار گرفت که شامل ایجاد یک آواتار بسیار شبیه به‌خودش قبل از ازدست دادن ماهیچه‌های صورتش بود که از آن برای ایجاد جملات استفاده می‌شد. این آواتار طوری طراحی شده بود که با استفاده از زبان بدن با هوش مصنوعی پاسخ دهد. آخرین مرحله از رباتیک شدن وی در سال ۲۰۱۹ باعث شد که او با موفقیت صدای خود را بازسازی کند. او تحت عمل جراحی حنجره قرار گرفت، به این معنی که صدای فیزیکی خود را از دست داد، اما با انجام این کار به‌دلیل وضعیت خود، از خطر ورود بزاق به ریه‌هایش جلوگیری کرد. سایبورگ (Cyborg) کوتاه شده دو واژه «سایبرنتیک» (Cybernetic) و «ارگانیسم» (Organism) و به‌معنای یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید