• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 خرداد 1401
کد مطلب : 162461
+
-

همه‌‌چیز درباره ویروس شایع فصل

پزشکی
همه‌‌چیز درباره ویروس شایع فصل

زهرا خلجی؛ روزنامه‌نگار

نوروویروس به گروهی از ویروس‌ها اطلاق می‌شود که عامل اصلی بیماری‌های گوارشی هستند و سالانه ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا  و صدها هزار نفر را نیز راهی بیمارستان می‌کنند. به گزارش شیکاگو‌سان‌تایم، اگرچه میزان کشندگی این ویروس به نسبت نرخ ابتلا بسیار کم است اما در موارد نادر به‌ویژه در گروه سنی بالای 65سال منجر به مرگ نیز می‌شود.
نوروویروس در مدفوع فرد مبتلا وجود دارد و بسیار مسری است. بنابراین شستن کامل دست‌ها پس از هربار اجابت مزاج می‌تواند به پیشگیری از انتشار آن کمک کند. اگر فرد مبتلا، نظافت دست‌ها را به درستی رعایت نکند، این ویروس با لمس سطوح مخلتف از طریق او به راحتی به سایر افراد قابل پخش است. نوروویروس در استفراغ نیز وجود دارد و به این ترتیب در هنگام مراقبت یا زندگی با فرد بیمار، لایه دیگری از خطر اضافه می‌شود. برخی از افراد آلوده به نورویروس ممکن است بیمار نشوند اما همچنان ناقل باشند. علائم بیماری 12ساعت تا 2روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، اغلب به‌طور ناگهانی شروع می‌شود. شایع‌ترین این علائم عبارتند از تهوع، استفراغ مکرر، گرفتگی معده و احساس خستگی. در موارد کمتر افراد دچار سردرد، تب خفیف، درد عضلانی و لرز هم می‌شوند.
اگرچه ابتلا به این ویروس یک تجربه سخت است، اما معمولا تهدید‌کننده زندگی نیست. اما در جوامع آسیب‌پذیر مانند نوزادان، کودکان خردسال، سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند ابتلای شدید تجربه شود. نوروویروس در تست‌های آزمایشگاهی در نمونه مدفوع تشخیص داده می‌شود، اما تشخیص آن معمولا با بروز علائم ممکن است.
درمان قطعی برای این ویروس جز گذشت زمان وجود ندارد. دوره بیماری باید با استراحت کامل و رعایت قرنطینه، مدیریت اسهال و تهوع، هیدراته ماندن و بهداشت دقیق برای جلوگیری از انتشار سپری شود. برای آن دسته از افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، بهبودی معمولا چند روز طول می‌کشد. کنترل شیوع نوروویروس بسیار دشوار است، به‌ویژه در محیط‌های گروهی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، اماکن تفریحی، خانه‌های سالمندان و مناطقی با امکانات معیشتی محدود.
وقتی ویروسی شایع می‌شود، ریشه‌کن کردن آن به زمان‌، هوشیاری و ضدعفونی مکرر سطوحی که ممکن است آلوده   باشد، نیاز دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید