• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161842
+
-

مجلس عراق، سد راه عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی

جهان‌نما
مجلس عراق، سد راه عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی

نمایندگان مجلس عراق در نشست روز پنجشنبه با رأی مثبت به طرح ممنوعیت عادی‌سازی رابطه این کشور با رژیم صهیونیستی، آن را به قانون تبدیل کردند. از مجموع 329نماینده مجلس، ۲۷۵ نفر در جلسه رای‌گیری حضور داشتند که همگی و بدون هیچ مخالفی، از این طرح حمایت کردند. این نخستین مصوبه مجلس جدید عراق است که با چنین رأی بالایی مورد پذیرش نمایندگان از طیف‌های مختلف قرار می‌گیرد.
به گزارش رسانه‌های عراق، طبق این قانون هرگونه تلاش برای عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل و همکاری با این رژیم جرم خواهد بود. افراد و عوامل نقض‌کننده این قانون به مجازات شامل حبس ابد و حتی اعدام، محکوم خواهند شد. این هم برای ساکنان عراق و هم برای عراقی‌های ساکن خارج یا شرکت‌ها، نهادها و شوراهای حکومتی عراق، هر نوع رابطه سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی یا هر نوع مراوده دیگر با اسرائیل و اسرائیلی‌ها را ممنوع می‌کند.
 طرح ممنوعیت عادی‌سازی رابطه عراق و رژیم صهیونیستی از سوی جریان صدر به مجلس ارائه و با حمایت قاطع احزاب شیعی همراه شد. پس از نشست مجلس، هواداران مقتدی صدر و دیگر گروه‌های سیاسی به خیابان‌ها آمدند و تصویب این قانون را جشن گرفتند.
نمایندگان حامی این قانون گفته‌اند که تصویب آن ضروری بوده تا از روابط پنهانی و پشت پرده میان برخی گروه‌ها و احزاب کرد و سنی در عراق با رژیم صهیونیستی جلوگیری شود. خبرگزاری رویترز به نقل از حسن سلیم، یکی از نمایندگان گروه عصائب‌ اهل حق در مجلس، نوشته است که تصویب این قانون «نه‌تنها یک پیروزی برای مردم عراق، بلکه برای قهرمانان فلسطین و حزب‌الله لبنان است.»

پیشینه روابط بغداد-تل‌آویو
عراقی‌ها طی 7دهه‌ای که از تاسیس رژیم صهیونیستی می‌گذرد، هرگز این رژیم را به رسمیت نشناخته‌اند. نگاهی به تاریخ روابط دوطرف نشان می‌دهد که در جنگ‌های اعراب و اسرائیل، عراق همواره یکی از نیروهای مهم صحنه جنگ بوده است. بعد از آن هم در دوره صدام حسین، دوطرف برخوردهای نظامی داشته‌اند. در زمان جنگ آمریکا و عراق بر سر اشغال کویت، طی سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ به فرمان صدام حسین ۳۹فروند موشک اسکاد به‌سوی شهرهای رژیم صهیونیستی شلیک شد. 10سال قبل از آن، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تاسیسات اتمی عراق، موسوم به «اوسراک» را هدف قرار داده بود. بعد از سقوط صدام حسین و روی کار آمدن دولت‌های جدید در بغداد هم روابط با رژیم صهیونیستی خط قرمز عراقی‌ها بود. این دولت‌ها هم براساس قوانینی رفتار کردند که در گذشته تصویب شده بود. طبق این قوانین، سفر شهروندان عراقی به سرزمین‌های اشغالی و همچنین مبادلات بازرگانی با اسرائیلی‌ها ممنوع بود. طی سال‌های اخیر اما طبق گزارش‌های متعدد، اقلیم کردستان به سمت برقراری روابط تجاری و سیاسی با اسرائیل حرکت کرده است. ازجمله گفته می‌شود بخشی از صادرات نفت اقلیم کردستان به اسرائیل بوده است. همچنین در سال 1396، در جریان همه‌پرسی برای استقلال منطقه کردنشین شمال عراق، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، جزو معدود سیاستمدارانی بود که از این روند حمایت کرد. مهرماه سال گذشته نیز اقلیم کردستان عراق میزبان نشست عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود که با حضور 300نفر از چهره‌های کمتر شناخته‌شده عراقی برگزار شد. این نشست با اعتراض‌های گسترده در عراق و استقبال سران رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم، در توییتی از برگزاری همایش استقبال کرد و گفت که این نشست یک فراخوان از سوی مردم عراق است؛ نه از سوی دولت. مقام‌های اقلیم کردستان اعلام کردند این کنفرانس بدون اطلاع دولت اقلیم برگزار شده است. در پی برگزاری این نشست، برگزارکنندگان به حکم شورای‌عالی قضایی بازداشت شدند.

واکنش‌ها
ممنوعیت عادی‌سازی رابطه عراق با رژیم صهیونیستی در حالی به قانون تبدیل شده که امارات و بحرین از 2سال قبل با وساطت آمریکا با این رژیم رابطه برقرار کرده‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مراتب ناخشنودی عمیق خود از تصویب این قانون را ابراز کرده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه ‌خود آورده است: «این مصوبه در تضاد کامل با پیشرفت‌هایی است که همسایگان عراق، با ایجاد پل‌ها و عادی‌سازی روابط با اسرائیل و ایجاد فرصت‌های جدید برای مردم سراسر منطقه به‌دست آورده‌اند.»
با وجود مخالفت آمریکا، گروه‌های داخلی عراق از این قانون استقبال گسترده کرده‌اند. هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح و از فرماندهان حشد شعبی در عراق در بیانیه‌ای گفت: «به ملت عزیز و سرافراز عراق تبریک می‌گوییم که قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را تصویب کردند که اوج آگاهی و عشق مردم عراق به فلسطین را می‌رساند که آرمان قدس را به‌عنوان نخستین مسئله امت اسلامی می‌دانند.» 
حزب‌الله لبنان نیز دیروز در بیانیه‌ای گفت: «این موضع شرافتمندانه و شجاعانه آشکارا از جهت‌گیری ملت عزیز عراق، مرجعیت دینی و احزاب سیاسی این کشور حکایت دارد و بر جایگاه همیشگی و ثابت عراق در کنار آرمان فلسطین تأکید می‌کند؛ ملتی که نه اشغالگری‌های آمریکا و نه اوضاع اقتصادی و سیاسی سخت این کشور در سال‌های اخیر نتوانست آنها را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و این مردم به تعلق حقیقی خود به [جامعه] عربی و حمایت از مقاومت در برابر اشغالگران وفادار ماندند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید