• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161576
+
-

چشم‌انداز جدید، پیش‌روی روابط تهران و مسقط

امضای ۱۲سند همکاری و یادداشت تفاهم در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، همکاری‌های صنعتی و مبادلات تجاری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیسی به مسقط بود

دیپلماسی
چشم‌انداز جدید، پیش‌روی روابط تهران و مسقط

رئیس‌جمهور که صبح دیروز در رأس یک هیأت بلندپایه و به‌منظور دیداری رسمی عازم مسقط شده بود، در قصر «العلم» مورد استقبال رسمی هیثم بن طارق آل سعید، سلطان این کشور قرار گرفت تا با امضای ۱۲سند همکاری و یادداشت‌تفاهم شاهد گشودن فصل جدیدی در روابط جمهوری‌اسلامی ایران و عمان باشیم.
به‌گزارش همشهری، استقبال گرم سلطان عمان از سیدابراهیم رئیسی که با شلیک 21گلوله توپ به افتخار رئیس‌جمهور کشورمان همراه شد، نشان داد پیام دولت سیزدهم مبنی بر تقویت «دیپلماسی همسایگی» با پاسخ مثبت کشورهای منطقه مواجه شده و به‌نظر می‌رسد مسیر نوینی پیش‌روی سیاست‌خارجی ایران گشوده شده‌است. انجام مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه 2 کشور، دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور کشورمان و سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، حضور درجمع ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی ازجمله برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیسی به این کشور بود.

پیگیری دیپلماسی همسایگی
تقویت روابط همسایگی و گسترش روابط دوجانبه در سطح منطقه از مهم‌ترین اهداف سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان به‌شمار می‌رود؛ موضوعی که رئیسی صبح دیروز و پیش از ترک تهران به مقصد مسقط نیز برآن تأکید کرد؛ «سفر به عمان در راستای توسعه روابط همسایگی دولت مردمی با کشورهای همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد.»
وی همچنین با بیان اینکه روابط خوبی میان جمهوری اسلامی ایران و عمان برقرار است، سطح فعلی روابط میان تهران و مسقط را برای دو کشور مطلوب ندانست و افزود: تصمیم و اراده هر 2 کشور بر ارتقای سطح روابط در حوزه‌های تجارت، حمل‌و‌نقل، انرژی، گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت استوار شده‌ است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه 2 کشور در‌ حال‌حاضر نیز در عرصه‌های مختلف همکاری‌های سازنده‌ای دارند، تصریح کرد: نکته محوری قابل توجه در منطقه آن است که گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای منطقه امنیت‌آفرین خواهد بود. حضور نیروهای خارجی و بیگانه در منطقه به‌هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست و حتی می‌تواند امنیت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

امضای اسناد همکاری و یادداشت تفاهم
امضای اسناد همکاری و یادداشت‌های تفاهم میان دو کشور از دیگر بخش‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور کشورمان به عمان بود که درحضور رئیسی و هیثم بن‌طارق آل‌سعید انجام شد. دراین بخش از برنامه‌های سفر، ۱۲سند همکاری و یادداشت‌تفاهم میان مسئولان 2 کشور امضا شد؛ اسنادی که حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، همکاری‌های صنعتی و مبادلات تجاری را دربر می‌گرفت.
این تفاهمنامه‌ها ازسوی وزرای امورخارجه، صمت، راه و شهرسازی، نفت و رئیس سازمان توسعه تجارت امضا شد. درحالی‌که مسئولان 2 کشور در سال‌های اخیر از سطح روابط سیاسی دوجانبه ابراز رضایت کرده‌اند، اما توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین، به‌دلایل گوناگون داخلی و بین‌المللی ازجمله اعمال تحریم‌های ظالمانه، از سطح مطلوبی برخوردار نبوده‌است و اکنون تهران و مسقط درصدد برداشتن گام‌های بزرگی دراین مسیر هستند؛ موضوعی که با توجه به قابلیت‌های اقتصادی و تجاری دوطرف، چشم‌انداز روشنی را پیش‌روی روابط جمهوری‌اسلامی ایران و عمان قرار می‌دهد.


مکث
اهمیت دوگانه تقویت مناسبات تهران -  مسقط

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سفر دیروز رئیس‌جمهور از 2بعد اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همشهری گفت: گسترش همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی تهران و مسقط یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مدنظر دراین سفر محسوب می‌شود که براساس راهبرد اصولی دولت سیزدهم مبنی بر در اولویت قرارگرفتن «سیاست همسایگی» طراحی شده‌است. جعفر قنادباشی با اشاره به قابلیت‌های قابل‌توجه عمان، به‌ویژه در حوزه اقتصادی افزود: با توجه به موقعیت راهبردی عمان در حوزه خلیج‌فارس و تنگه هرمز، تقویت تعاملات اقتصادی و تجاری با این کشور می‌تواند به‌مثابه متوازن‌کننده همکاری‌های اقتصادی ما در سطح منطقه عمل کند، چراکه در شرایط کنونی باید روابط اقتصادی خود با کشورهای منطقه را گسترش دهیم. وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در زمینه اهمیت اقتصادی این سفر، گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، به‌ویژه در حوزه انرژی است که بخش مهمی از اهداف سفر سیدابراهیم رئیسی به مسقط را تشکیل می‌دهد. ازسوی دیگر 2 کشور در حوزه گردشگری قابلیت‌های گسترده‌ای دارند که بالفعل کردن آنها، منافع مشترک و قابل‌توجهی برای تهران و مسقط به‌همراه دارد و دوطرف می‌توانند از منافع آن بهره‌مند شوند. این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه قدرت‌های فرامنطقه‌ای در سال‌های اخیر تلاش‌های پیگیرانه‌ای برای ایجاد صف‌بندی میان کشورهای منطقه داشته‌اند، تصریح‌کرد: بدون‌شک تقویت مناسبات تهران و مسقط نقش بی‌بدیلی در تنش‌زدایی درسطح منطقه دارد و می‌تواند به گسترش صلح و ثبات در خلیج‌فارس و خاورمیانه کمک قابل‌توجهی کند. قنادباشی با اشاره به تنش‌زایی رژیم صهیونیستی درسطح منطقه اضافه کرد: سفر رئیس‌جمهور به عمان از این جهت که می‌تواند خنثی‌کننده تلاش‌های ضدایرانی رژیم صهیونیستی باشد نیز مهم است. به‌نظر من برآیند راهبردی این سفر ایجاد موقعیت برتر برای جمهوری‌اسلامی ایران درمقابل دشمنان‌مان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید