• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160702
+
-

نرخ اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران 50 تا 80درصد ارزان‌تر از بخش دولتی و خصوصی است

قهرمان سلامت محله خود باشید

گزارش2
قهرمان سلامت محله خود باشید

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر توسعه و گسترش ورزش شهروندی دارد و در همایش بزرگ پیاده‌روی به مناسبت هفته سلامت که در بوستان جوانمردان برگزار شد نیز بر لزوم و اهمیت تقویت ورزش عمومی و همگانی تأکید کرد. باتوجه به این موضوع در راستای اجرا و پیاده‌سازی‌ سیاست مدیریت جدید شهری، سازمان ورزش شهرداری تهران برنامه‌های متنوع و مختلفی را تدارک دیده است که احیای مسابقات محله‌ها پس از وقفه چندین ساله ازجمله مهم‌ترین آنهاست.
به‌گزارش همشهری، دیروز نیز در جریان مراسم اختتامیه هفته سلامت و تقدیر از ایثارگران سلامت، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به ابعاد مختلف سلامت ازجمله سلامت جسمی، روحی و اجتماعی گفت: «مدیریت شهری به آنچه حال مردم را خوب می‌کند و سبب آرامش و اعتلای سلامت مردم می‌شود، توجه‌ می‌کند و این کار را با مدیریت مشارکتی بر مبنای حضور نخبگان، مؤثرین و متن مردم پیگیری و با افزایش سرمایه اجتماعی، مردم را محور تحولات قرار می‌دهد.» او در ادامه با بیان اینکه تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر غرب آسیا از مشکلاتی رنج می‌برد، افزود: «سرانه بالای خدمات درمانی و پزشکی در آن، عقب‌افتادگی تاریخی را در حوزه بهداشت لمس می‌کند؛ این عقب‌افتادگی جز با پیوستگی دانشگاه‌های مختلف و کادر درمانی و مؤثرین این حوزه در سرای محلات و کانون‌های مرتبط با این موضوع جبران‌شدنی نیست و با این کار امیدوار به ارتقای سطح خدمات در حوزه بهداشتی هستیم.» شهردار پایتخت اضافه کرد: «مهم‌ترین نکته در بحث بهداشت و سلامت، آموزش و فعالیت و تلاش مدیریت شهری و پیوستگی آن به مؤثرین حوزه سلامت در قاعده هرم اجتماعی و خانواده است. امیدواریم با احیای خانه‌های سلامت و ارتقای آنها و ارتقای کانون‌های سلامت مرتبط با آن و با جوشش از قاعده هرم اجتماعی به نقطه‌ای برسیم که هر کسی از سلامت خود، خانواده و هم‌محله‌ای‌اش صیانت کند.»

قهرمان محله باشید
دیروز حسین اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با همشهری از احیای دوباره مسابقات ورزشی در 352محله پایتخت پس از یک‌دهه وقفه و تعطیلی برای بهبود سطح سلامتی شهروندان خبر داد: «توسعه ورزش همگانی در قالب ورزش شهروندی از وظایف سازمان ورزش شهرداری تهران است. ارائه خدمات ورزشی و ایجاد امکانات ورزشی هم از طریق مجموعه‌های ورزشی و هم از طریق برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و رقابت‌های ورزشی مختلف در سطح شهر، مناطق و محلات شهر تهران صورت می‌گیرد. درواقع سازمان ورزش شهرداری از این طریق در جهت سالم‌سازی جسم و روح شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند تا آنچه به‌عنوان حال خوب مردم موردنظر دکتر زاکانی قرار دارد، محقق شود. در این جهت برنامه‌های متنوع و مختلفی در سازمان ورزش شهرداری تدارک دیده شده است که ازجمله آنها می‌توان به مسابقه «محله قهرمان» اشاره کرد که شامل برگزاری 8رشته ورزشی ویژه آقایان و 8رشته ورزشی ویژه بانوان می‌شود؛ به شکلی که شهروندان تمام محله‌های پایتخت در طول سال درگیر این رقابت‌ها شده و به نوعی برای ورزش کردن تشویق و ترغیب می‌شوند. درواقع پس از یک‌دهه وقفه که مسابقات محلات تهران تعطیل شده بود، دوباره این مسابقات را در یک شکل و قالب جدید احیا و اجرا می‌کنیم.»  کارهای اولیه و ثبت‌نام مربوط به مسابقات محله قهرمان از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود.

 80درصد ارزان‌تر از بخش خصوصی و دولتی
اوجاقی درباره نرخ استفاده از اماکن ورزشی متعلق به سازمان ورزش هم تأکید کرد که هزینه‌های دریافت شده از شهروندان تا 80درصد کمتر از دیگر اماکن ورزشی سطح شهر است: «در سال1400 تعرفه خدمات ورزشی در اماکن متعلق به سازمان ورزش شهرداری تهران در مقایسه با بخش خصوصی تا حدود 80درصد کمتر بود. به‌عبارت دیگر هزینه‌ای که شهروندان برای ورزش پرداخت می‌کردند تقریبا 20درصد مبلغ و شهریه‌ای بود که در باشگاه‌ها و ورزشگاه‌های متعلق به بخش خصوصی دریافت می‌شد. تعرفه‌های ما در مقایسه با بخش دولتی هم تقریبا نصف و حدود 50درصد ورزشگاه‌های دولتی است. این مقایسه به‌صورت کلی و میانگین بوده و ممکن است در برخی رشته‌ها و در برخی مناطق این میزان مقداری کمتر یا بیشتر باشد. در سال جدید هم تعرفه‌های مصوب شده در شورای اسلامی شهر تهران برای ما لازم‌الاجرا بوده و مکلف به اجرای آن هستیم. میزان افزایش تعرفه‌ها در سال1401 در مناطق و رشته‌های مختلف بین 20تا حدود 26درصد متغیر است، اما در مجموع و به‌صورت میانگین افزایش 26درصدی را شاهد هستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید