• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159827
+
-

هوای جنوب غرب سنگین‌تر از همیشه

بعد از گذشت چند هفته هجوم پیاپی ریزگردهای خارجی به استان‌های غربی، طی روزهای گذشته هم این استان‌ها از گرد و خاک در امان نماندند. هجوم ریزگردها به حدی بود که سازمان هواشناسی روز چهارشنبه (14اردیبهشت) نسبت به نفوذ توده گردوخاک به ۲۰استان کشور هشدار داد. روز پنجشنبه علاوه بر استان‌های غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان نیز خیزش گردوخاک را تجربه کردند و این وضعیت موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق شد. به‌گزارش همشهری، حالا بعد از گذشت 3روز از این هشدار و بروز گردوغبار، همچنان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان‌ و لرستان با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند.

تداوم آلودگی در 16شهرستان خوزستان
توده گردوغبار که از پنجشنبه شب (15اردیبهشت) از کانون‌های کشور عراق وارد خوزستان شد، همچنان در ۱۶شهرستان تداوم دارد. میزان غلظت گرد وغبار در رامشیر1702، ماهشهر 1582، امیدیه 1465، شوشتر1357، دزفول1216، بندرامام (ره) 1155، اندیمشک ۹۳۵، اهواز ۶۷۴، آبادان ۵۴۰، ایذه ۴۸۱، بهبهان ۱۸۳، حمیدیه ۴۲۰، سوسنگرد ۴۹۳، شادگان ۶۹۱، گتوند ۶۶۹ و مسجدسلیمان ۴۲۴میکروگرم بر مترمکعب بوده است. حدمجاز غبار در هوا ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است. مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان با صدور هشدار سطح نارنجی، تأثیر امواج متوالی گرد و خاک از عراق را ابتدا بر مناطق شمال غرب، غرب و سپس مناطق مرکزی و سایر نقاط استان از اواخر وقت پنجشنبه تا اواخر وقت جمعه پیش‌بینی کرده بود. بنابر اعلام علوم پزشکی این استان، بیش از 500نفر با علائم تنفسی به مراکز درمانی استان خوزستان مراجعه کردند و تحت مراقبت قرار گرفتند.
 
کاهش گرد و خاک در هوای کرمانشاه
در کرمانشاه هم هرچند مسئولان هواشناسی از رقیق‌ شدن غلظت گردوغبار در جو استان از اواخر روز گذشته خبر دادند،اما امروز (شنبه) هم آلودگی ناشی از ریزگردهای کشورهای همسایه در هوای این استان احساس می‌شود.محمدعلی زورآوند، معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه می‌گوید: افق دید در شهرستان قصرشیرین به‌علت آلودگی هوا ناشی از پدیده گرد و خاک به ۲۰متر و در سرپل ذهاب به ۱۰۰متر رسیده است. بنابر اعلام اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، هوای اکثر شهرستان‌های مرزی استان از نظر نفوذ گردوغبار در حالت بحران و اضطرار قرار دارد.

   لرستان و ایلام هم طی روزهای گذشته شرایط مشابهی داشتند. گرد و خاک وارد شده به استان‌های غربی از کانون‌های عراق،  اردن و عربستان، کانون‌های واقع در کشور سوریه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید