• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159589
+
-

12خادم قرآنی تجلیل شدند

روزهای شلوغ نمایشگاه قرآن

نمایشگاه
روزهای شلوغ نمایشگاه قرآن

هلیا نصیری - روزنامه‌نگار

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم، شب گذشته (نهم اردیبهشت)‌به‌کار خود پایان داد، این نمایشگاه که در این دوره به‌مدت 14روز برگزار شد؛ در روزهای پایانی بیشترین مخاطبان خود را داشت و تعطیلی آخر هفته فرصتی برای اهالی پایتخت بود که با خانواده به این نمایشگاه بروند. با پایان نمایشگاه قرآن، مصلی خود را برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب آماده می‌کند.

شورجه و قلیچ‌لو تجلیل شدند
یک روز مانده به پایان نمایشگاه بیست‌ونهم، مراسم تجیلی از خادمان قرآنی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی برگزار شد، در این مراسم رئیس‌جمهور از 12خادم قرآنی تجلیل کرد. در این دوره خادمان قرآنی در بخش‌های مختلف تجلیل شدند، در حوزه هنرهای نمایشی؛ جمال شورجه کارگردان و در حوزه پژوهش و مطالعات قرآنی؛ آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی تقدیر شدند. همچنین در حوزه قرائت قرآنی؛ احمد مهرمشهدی معروف به حاجی افخمی، عباس امام‌جمعه و مهدی عادلی از قاریان برجسته کشور مورد تقدیر قرار گرفتند و هاشم سلطان‌نژاد در حوزه حفظ قرآن، امیرعباس قلیچ‌لو کارگردان و بازیگر در حوزه هنر، محمد کاشانی آزاد در حوزه کتابت قرآن‌کریم تجلیل شدند. در ادامه این مراسم، در حوزه آموزش قرآن‌کریم از غصون مسلمی، عبدالرضا صدیق حقیقت و در حوزه مدیریت امور قرآنی از سیدعباس انجام تقدیر شد.
در دوره‌های گوناگون خادمان قرآنی شامل انبوه عظیم خوشنویسان، هزاران پژوهشگر و مفسر برجسته در سده‌های مختلف، قاریان برجسته و خوش‌صوت، صحافان، جلدآرایان، نگارگران، محدثان، مورخان، مربیان نفوس و جامعه‌شناسان به فراخور استعداد، تلاش و ظرفیت گوشه‌ای از چهره زیبای قرآن را به نمایش گذاشته‌اند. تاکنون ۲۷۳ نفر طی دوره‌های گذشته موفق به دریافت مدال خادمی قرآن شده‌اند.

مدنیت در پرتو قرآن
رئیسی در بخشی از صحبت‌های خود در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت ناس است که ظرفیت هدایت همه انسان‌ها را دارد، گفت: «با این حال برخی از این هدایت برخوردار نمی‌شوند. امروز جامعه بشری و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و تمام لایه‌های زندگی انسان معاصر بیش از هر زمان دیگری نیازمند هدایت‌های قرآنی است. اگر همه ما و جامعه بشری دل به آیات نورانی قرآن و به هدایت‌های مفسران و مبینان قرآن یعنی ائمه‌هدی(ع) که عِدل قرآن هستند، بدهیم دولت اسلامی، جامعه اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی در پرتو هدایت‌های قرآن شکل می‌گیرد. مدنیتی که در پرتو قرآن نباشد، مدنیتی نیست که موجب ارتقای انسان بشود.»رئیسی با قدردانی از تلاش‌های امام راحل و مقام معظم رهبری برای احیا و توجه به فرهنگ قرآنی افزود: «امروز جامعه بیش از همه زمان‌ها نیاز به امید و امیدآفرینی دارد. امید و امیدآفرینی در پرتو قرآن و آموخته‌های قرآن امکان‌پذیر است.» پرمخاطب در سرگرمی‌های دیجیتال برای نوجوانان در این دوره از نمایشگاه بخش‌های جدیدی نیز اضافه شده بود و امسال برگزار‌کنندگان سعی کرده بودند تا بخش کودک و نوجوان بهتر از هر سال برگزار شود، برای نخستین‌بار بخش نوجوان با سرگرمی‌های دیجیتال در نمایشگاه حضور داشت که در سرگرمی‌های دیجیتال محتوای قرآنی و تاریخ اسلامی مورد استفاده مخاطبان قرار می‌گرفت. همچنین در این بخش  بازی‌های «مختار»، «فصل قیام» و «سفیر عشق» وجود داشت که نوجوانان می‌توانستند بازی کنند. در بخش باغ آیات به شکل نمایشی با بچه‌ها صحبت می‌شد و سعی شده بود که در یک فضاسازی جدید و کودکان و به شیوه قصه‌گویی با بچه‌ها ارتباط برقرار شود و داستان‌ها به شکل نمایشی و از زبان حیوانات گفته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید