• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 5 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159110
+
-

آشفته بازار سفر به قطر

فروش بلیت بازی‌های ایران در جام‌جهانی قطر با قیمت حدود 2 تا بیش از 6میلیون تومان آغاز شد

گردشگری
آشفته بازار سفر به قطر

فروش بلیت‌های جام‌جهانی از 8صبح دیروز توسط وزارت ورزش و جوانان آغاز شد و تا 12شب روز سه‌شنبه ادامه دارد. اما فرصت بهره‌مندی ایران از ظرفیت اقتصادی و گردشگری برپایی رویداد جام‌جهانی در همسایگی ایران و در کشور کوچک قطر بسیار اندک است.
به گزارش همشهری، فروش بلیت بازی‌های جام‌جهانی قطر در شرایطی از صبح دیروز و توسط وزارت ورزش آغاز شده که در هفته‌های گذشته تبلیغات فروش پکیج‌های سفر به قطر به قیمت 100 تا 150میلیون تومان در فضای مجازی داغ شد. فروشندگان غیرمجاز تورهای جام‌جهانی تبلیغات وسیعی را برای فروش تورهایی آغاز کرده‌اند که هنوز نه مجوز فروش و نه حتی قابلیت اجرا دارند.
بازار کلاهبرداری تورهای جام‌جهانی چنان داغ شد که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  با هدف پیشگیری از وقوع جرم و مال‌باختن ایرانی‌ها ناگزیر به صدور اطلاعیه شد.
این وزارتخانه اعلام کرد: «هنوز هیچ پرواز و هتلی برای جام‌جهانی قطر اختصاص نیافته و هموطنان در این مرحله صرفا می‌توانند بلیت بازی‌ها را از طریق فدراسیون فوتبال ایران خریداری کنند.»
در این اطلاعیه تأکید شده است که هموطنان قبل از هرگونه اقدام برای خرید بسته سفر (تور) به مقصد قطر باید از مجاز و معتبر بودن فروشنده و مجری بسته سفر(تور مسافرتی) با مشاهده مجوز دفتر خدمات مسافرتی و درصورت نیاز استعلام اعتبار آن از طریق سامانه الکترونیکی یا تماس با ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها اطمینان یابند.
ضرورت عقد قرارداد و دریافت نسخه معتبر قرارداد ممهور و امضا شده توسط مقام مجاز دفتر خدمات مسافرتی (مجری تور)، پرهیز از واریز هرگونه وجه به‌حساب واسطه‌ها و اشخاص متفرقه و فاقد سمت مجاز ازجمله مواردی است که وزارت میراث فرهنگی در اطلاعیه خود بر آن تاکید کرد.
همزمان با این  اطلاعیه،  سایت رسمی فدراسیون فوتبال  قیمت بلیت بازی‌های جام‌جهانی را به‌ترتیب، 250، 600 و 800 ریال قطر با پرداخت به ریال اعلام کرد . هر ریال قطر دیروز در بازار پولی ایران ۷۶۴۰تومان بود و بدین‌ترتیب قیمت بلیت درجه3 بازی ایران یک‌میلیون‌ و‌ 910هزار تومان، بلیت درجه2 به مبلغ 4میلیون‌و584هزار تومان و بلیت درجه یک ۶میلیون‌و۱۱۲هزار تومان فروخته شد.
درحالی‌که آشفته‌ بازار سفرهای جام‌جهانی قطر در فقدان صدور مجوز برای برگزاری سفرهای جام‌جهانی ادامه دارد و وزارتخانه متولی سفر را ناگزیر از انتشار اطلاعیه برای پیشگیری از کلاهبرداری‌ در این زمینه کرد، سعید محمد، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد  دیروز به مهر گفت: تا خردادماه، همه اقدامات به‌منظور آماده‌سازی شرایط برای جام‌جهانی تکمیل می‌شود. سعید محمد همچنین خبر داده است که سفر به مناطق آزاد ایران نیاز به ویزا ندارد و رایزنی‌ها برای حذف مهر ورود به ایران بر گذرنامه مسافران خارجی با مسئولان در جریان است تا مشکل ممهور شدن پاسپورت مسافران خارجی هم حل شود.
روزنامه همشهری 4آذرماه سال99 از تداوم مذاکرات تجار و بازرگانان کیش با بازرگانان کشور قطر که از سال98 با هدف جذب بخشی از گردشگران و تماشاچیان جام‌جهانی2022 قطر به جزیره کیش آغاز شده بود خبر داد. بازرگانان کیش آن زمان محاسبه کرده بودند که 20هزار گردشگر و بازدیدکننده جام‌جهانی قطر را در کیش اسکان بدهند و از این مسیر 20میلیون دلار برای جزیره کیش و کشور ارزآوری داشته باشند.
سال99 جزیره کیش، 20هتل 4ستاره با ظرفیت 5هزار تخت داشت و براساس برنامه‌ریزی‌ها تا سال1401 نیز 5هتل 5ستاره با ظرفیت حدود 12هزار تخت به مجموعه تاسیسات اقامتی کیش افزوده می‌شد.
خسرو نشان، معاون سابق گردشگری کیش و مدیرعامل وقت جامعه تجار و بازرگانان کیش همان زمان به همشهری گفته بود مذاکرات بخش خصوصی اگرچه با طرف‌های قطری ادامه دارد ولی به نتیجه رسیدن آن نیازمند هماهنگی و همکاری 3 وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خارجه و ورزش و جوانان و همچنین غول‌های حمل‌ونقل هوایی و کشتیرانی ایران است.
مسئولان دولت سابق اما این اظهارات و تلاش‌های صورت‌گرفته برای جذب گردشگران و مسافران جام‌جهانی قطر به کیش را نادیده گرفت.
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اما در ماه‌های گذشته پیگیر استفاده از ظرفیت اقتصادی جام‌جهانی قطر برای ایران شد و مسئولان را به برنامه‌ریزی برای جذب و اسکان گردشگران جام‌جهانی مکلف کرد. او مدتی قبل در سفر به قطر و در دیدار با مقامات آن کشور بر ضرورت همکاری خوب ایران و قطر در برگزاری با شکوه مسابقات جام‌جهانی قطر تأکید کرد و پس از اتمام این سفر، موضوع همکاری‌های دو کشور در جذب بخشی از تماشاگران جام‌جهانی به ایران را در چند تماس تلفنی با مسئولان  قطر پیگیری کرد.
هنوز اما چشم‌انداز روشنی از ورود گردشگران جام‌جهانی به ایران با توجه به وسعت اندک کشور قطر و رقابت شدید ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای استفاده از فرصت طلایی گردشگری موجود در چند کیلومتری ایران، وجود ندارد.
همین دیروز نیز مسیح‌الله صفا، عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر در کیش و رئیس جامعه هتلداران کیش به ایسنا گفت: تماشاچیان جام‌جهانی ممکن است سلیقه و انتخاب‌های دیگری داشته باشند. اما می‌توان با تأکید بر ارزانی و دسترسی آسان از کیش به قطر، تماشاچی ایرانی را بهتر جذب کرد.
منظور او از این سخنان آن است که نباید به جذب گردشگران خارجی به کیش دلخوش بود و به جای آن باید بر جذب و اعزام گردشگران و تماشاچیان ایرانی به قطر با قیمت ارزان تأکید کرد. او پیشنهاد داده است که یک سوم از 15هزار بلیت سهمیه ایران از جام‌جهانی در اختیار جزیره کیش قرار بگیرد تا با این سهمیه، هزینه اقامت و سفر از طریق کیش به قطر، ۷۵درصد ارزان‌تر از قیمت تورهای جام‌جهانی قطر که به‌گفته او 100 تا 150میلیون تومان فروخته می‌شود تمام شود. براساس آنچه مسیح‌الله صفا البته با ارجاع به تورهای غیرمجاز تبلیغ شده گفته است، قیمت تورهای جام‌جهانی قطر از مبدا کیش برای ایرانی‌ها 25 تا 37میلیون تومان تعیین خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید