• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158246
+
-

اشغال کاتالونیا

ژاوی پس از حذف از لیگ قهرمانان آسیا و اروپا، از لیگ اروپا هم حذف شد، آن‌هم در شبی که نوکمپ شباهتی به ورزشگاه خانگی بارسا نداشت

اشغال کاتالونیا

ژاوی نام خود را به‌عنوان نخستین سرمربی تاریخ فوتبال ثبت کرد که در کمتر از یک‌سال از لیگ قهرمانان آسیا، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا حذف می‌شود. بارسلونا که در بازی رفت در آلمان با آینتراخت یک - یک مساوی کرده بود، در بازی خانگی برگشت مقابل چشم تماشاگران خودی و 30هزار تماشاگر آلمانی که خارج از عرف وارد نوکمپ شده بودند، 3 بر 2 باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت، البته بارسا شانس آورد با اختلاف چشمگیری شکست نخورد. تیم احیا شده بارسا حتی به نیمه‌نهایی لیگ درجه دوم اروپا هم نرسید تا همچنان حسرت قهرمانی در این تورنمنت را با خود نگه دارد. ژاوی از دقیقه70 به بعد روی به بازی مستقیم آورد و لوک دی‌یونگ سرزن را به زمین فرستاد. این اتفاق در حالی رخ داد که بازیکنان فرانکفورت هر بار اراده می‌کردند صاحب موقعیت عالی می‌شدند و درمجموع 18شوت به دروازه بارسلونا زدند. به این ترتیب به‌احتمال فراوان بارسا این فصل را بدون جام به پایان می‌برد. آنها فصل پیش با کومان جام حذفی را برده بودند.

   داستان بلیت‌های 500یورویی
نکته عجیب این مسابقه حضور پرتعداد هواداران تیم میهمان بود. آلمانی‌ها طبق قانون می‌توانستند 3هزار تماشاچی در نوکمپ داشته باشند اما 27هزار تماشاگر سفیدپوش اضافی در ورزشگاه دیده شد. با وجود این شکست و این سنت‌شکنی در تعداد تماشاگران تیم میهمان، از نظر مالی برای باشگاه بارسلونا خوب پیش رفت. لاپورتا در دوره قبلی مدیریت خودش قانونی تصویب کرده بود که اعضای رسمی باشگاه می‌توانند همه بلیت‌ها را پیش‌خرید کنند و سپس با هر قیمتی که خواستند به دیگری بفروشند. در دوره راسل و بارتومئو این قانون متوقف شده بود اما حالا دوباره به جریان افتاده. در بازی با سه‌ویا با وجود به فروش رفتن همه بلیت‌ها 20هزار سکوی خالی در ورزشگاه وجود داشت. برای همین لاپورتا از هوادارانی که بلیت دارند خواست اگر فرصت حضور در ورزشگاه ندارند، بلیت‌های خود را بفروشند. هواداران هم وقتی فهمیدند بالای 30‌هزار آلمانی به بارسلونا آمده‌اند، بلیت خود را با قیمت 500یورو به آلمانی‌ها فروختند، 5برابر قیمت واقعی. از این طریق 15میلیون یورو پول جذب شد اما برای باشگاه سودی دربر نداشت و پولش به جیب بلیت‌فروش‌ها رفت. پیش از این ادعا شده بود که بارسا از طریق فروش بلیت به آلمانی‌ها بیش از قهرمانی لیگ اروپا سود برده است که این ادعا درست نیست. درواقع بارسا به سودجویی هواداران خودش باخت. نوکمپ در این بازی شبیه دویچ‌پارک اشتادیون، ورزشگاه خانگی اینتراخت شده بود. ژاوی در این‌باره گفت: «انتظار داشتم نوکمپ را با ۷۰ هزار هوادار بارسا ببینم اما ورزشگاه شبیه فینالی بود که تعداد بلیت‌های برابری به هواداران 2 تیم فروخته شده بود.»
برخی معتقدند که محرومیت گروه بویژوس نویز یا همان پسران دیوانه بارسایی که لاپورتا آنها را از ورود به ورزشگاه منع کرده، دلیل باخت بوده است. بویژوس نویز به خشونت در فوتبال معروف هستند. آنها در سال1983 در برنابئو شورش کردند و به تخریب استادیوم پرداختند و دشمنان اصلی فیگو بودند که خیانت کرد و به رئال رفت. این گروه چندین بار در مادرید آشوب کردند و اتوبوس‌ها و پارک‌ها را تخریب کردند. نماد این گروه بولداگ است. بعد از رفتن گاسپارت در سال2003 لاپورتا روی کار آمد و با حضور مجانی بویژوس نویز مخالفت کرد و دفترشان را بست. در فصل 05 - 2004 به‌خاطر خشونت این گروه، لاپورتا از حضورشان در نوکمپ جلوگیری کرد و به این خاطر تهدید به قتل شد. بخش اعظمی از گروه بویژوس نویز در آن سال زندانی شدند. افتخار بویژوس نویز این است که از سال 1981 تا 2003 رئال‌مادرید نتوانسته بود در نوکمپ و در حضور آنها برنده شود.
  کوین تراپ، دروازه‌بان آلمانی که یک‌بار با پاری‌سن‌ژرمن در نوکمپ کام‌بک خورد و پیروزی 4 بر صفر بازی رفت را با شکست 6 بر یک عوض کرد، در 9دقیقه وقت تلف‌شده این مسابقه باز هم کام‌بک بخورد. بارسا که دیر به‌خودش آمده بود، توانست در وقت تلف‌شده 2‌گل از 3‌گل خورده را جبران کند اما کافی نبود.
  پیکه در 2‌بازی مقابل لوانته و اینتراخت غایب بود، در این شرایط بارسا 6‌گل خورد و 4پنالتی تقدیم حریفان کرد. شاید نشود گفت حضور پیکه تا این حد مهم است، اما اریک گارسیا به همین اندازه ضعیف به‌نظر می‌رسد. خط دفاعی بارسلونا در 2‌بازی اخیر 4‌پنالتی داده، همان تعداد ضربه پنالتی که خط دفاعی این تیم در 55بازی اخیر داده است.
  این مسابقه صدمه دیگری هم به بارسا زد و پدری روی دست ژاوی ماند. خبرنگاران اسپانیایی خبر از مصدومیت جدی پدری و تمام شدن فصل برای او می‌دهند. او 6 تا 8‌هفته به دور از میادین خواهد بود. پدری دچار پارگی در عضله دوسر چپ ران شده است.
  آلبا با 15پاس ناموفق‌ترین و بدترین عملکرد را داشت و دمبله در مجموع 36‌بار بیشترین توپ را از دست داد. دوبله 2‌بازپس‌گیری توپ داشت.
  اینتراخت در 6بازی قبلی بردی نداشت و بیش از یک گل در یک مسابقه هم به ثمر نرسانده بود اما در مصاف با بارسا تیمی متفاوت نشان داد و خودش را به نیمه‌نهایی رساند.


پس از لیگ قهرمانان که رئال، سیتی، لیورپول و ویارئال به فینال رسیدند، رقابت‌های لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا هم 4 تیم نهایی خود را شناختند. در لیگ اروپا که تیم‌های بزرگی مثل بارسا، ناپولی، دورتموند، آتالانتا و... حذف شدند، 2‌تیم آلمانی اینتراخت و لایپزیش با غلبه بر بارسا و آتالانتا به نیمه‌نهایی رسیدند. وستهم با پیروزی 3بر صفر در زمین لیون تنها انگلیسی حاضر در این مرحله خواهد بود و رنجرز هم که در دور قبلی دورتموند را حذف کرده بود، از سد براگا هم گذشت و به جمع 4‌تیم پایانی رسید. هواداران وستهم در فرانسه کتک هم خوردند. اخیرا نام وستهم جهانی شده؛ درست پس از آنکه فاش شد مهاتما گاندی هوادار این تیم بوده و چندبار هم بازی چکش‌ها را از نزدیک دیده. گاندی فوتبالی بوده و 3‌باشگاه هم در آفریقای جنوبی تاسیس کرده. در دور بعدی وستهم با اینتراخت بازی می‌کند و رنجرز به مصاف لایپزیش می‌رود.

در لیگ کنفرانس هم که نخستین دوره خود را سپری می‌کند، ااس‌رم با مورینیو سرانجام و پس از 3‌مسابقه توانست بر تیم بودو گلیمنت غلبه کند و به نیمه‌نهایی راه یابد. جدال 2 تیم تبدیل به دشمنی سختی شده بود اما رم 4بر صفر در بازی برگشت توانست ببرد و شکست 2بریک دیدار رفت را جبران کند. اتفاقا ترکیب 4‌تیم نیمه‌نهایی این رقابت‌ها ترکیب جذابی شده. رم با مورینیو به این مرحله رسیده، تیم پرطرفدار مارسی که پائوک یونان را حذف کرده در این مرحله حضور دارد، فاینورد با علیرضا جهانبخش و با برتری مقابل اسلاویا پراگ به این مرحله راه یافته و لسترسیتی هم با برندن راجرز توانسته بر آیندهوون غلبه کند و راهی این مرحله شود. در مرحله نیمه‌نهایی روز هشتم اردیبهشت ماه رم در زمین لستر به میدان می‌رود و مارسی در خانه فاینورد. 

فهرست 11‌شکست اخیر بارسا در اروپا
پاری سن ژرمن 4  ................................بارسلونا صفر
یووه 3  .................................................بارسلونا صفر
رم 3  ....................................................بارسلونا صفر
لیورپول 4  ............................................بارسلونا صفر
بارسلونا 2  ...........................................بایرن 8
بارسلونا صفر  ......................................یووه 3
بارسلونا یک ...........................................پاری سن ژرمن 4
بارسلونا صفر .......................................بایرن 3
بنفیکا 3  ...............................................بارسلونا صفر
بایرن 3  ..............................................بارسلونا صفر
بارسلونا 2  .........................................اینتراخت 3

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :