• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158027
+
-

آسایش در بوستان‌های مادر و کودک

سخنگوی شهرداری تهران: ایجاد بوستان مادر و کودک مطالبه شهروندان بوده است. زنانه و مردانه‌کردن پارک‌های تهران صحت ندارد

گزارش
آسایش در بوستان‌های مادر و کودک

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

ایجاد بوستان مادر و کودک در تهران، تصمیمی بود که شهردار تهران در هشتمین برنامه قرار خدمت خود، آن را رسانه‌ای کرد و علیرضا زاکانی گفت که هر محله باید یک بوستان مادر و کودک داشته باشد. البته نمی‌توان تهران را در ایجاد بوستان مادر و کودک پیشگام دانست؛ چراکه محمدرضا کلایی، شهردار پیشین مشهد، تیرماه سال گذشته بوستان مادر و کودک را در بلوار امامت به بهره‌برداری رساند؛ طرحی که به‌گفته اعضای شورای شهر تهران جذاب و به‌گفته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران یکی از مطالبات اصلی شهروندان نیز است، اما به‌دلیل عدم‌شفاف‌سازی از سوی مدیران شهری و سوء‌برداشت توسط برخی رسانه‌ها با تیترهای حصارکشی بوستان‌های پایتخت، زنانه و مردانه شدن پارک‌ها، ممنوعیت ورود آقایان به بوستان‌ها و... در شبکه‌های اجتماعی ‌ترند شد. فارغ از حاشیه‌سازی‌‌های صورت گرفته، واقعیت ماجرا این است که مدیریت شهری قصد دارد در راستای احترام به خانواده به‌ویژه مادر و کودک گامی بردارد، اما قشری خاص تلاش می‌کنند با غرض‌ورزی‌ها رویکرد مدیریت شهری را سیاه جلوه دهند.

زنانه و مردانه معنا ندارد
آن‌طور که شهردار تهران در صحن شورا شفاف‌سازی‌ طرح بوستان مادر و کودک را تشریح کرد، قرار نیست با تفکیک جنسیتی ورود آقایان به بوستان‌ها محدود شود، بلکه در محله‌ها بخشی از بوستان‌ها به حضور مادران و کودکان اختصاص داده می‌شود و اگر محله‌ای فاقد بوستان باشد، بوستان مادر و کودک در آنها احداث خواهد شد.
بوستان مادر و کودک دارای نگهبان، اتاق شیردهی و تعویض پوشک کودک، زمین‌بازی، مسیر پیاده‌روی، سرویس بهداشتی و فضای سبز مناسب است و مادران می‌توانند در یک فضای کاملاً آرام و امن لحظاتی را بدون دغدغه با کودکان خود سپری کنند. به‌گفته سخنگوی شهرداری تهران، این فضاها متفاوت از بوستان بانوان است. (در تهران 7پارک بانوان ایجاد شده و قرار است 2پارک دیگر هم اضافه شود که با این کار تعداد بوستان بانوان به 9مورد می‌رسد.) در بوستان بانوان که چند سال می‌شود پذیرای بانوان پایتخت هستند، ورود آقایان ممنوع است، اما در بوستان مادر و کودک، فضا به‌گونه‌ای طراحی شده که حضور برای مادر و کودک جذاب است و اولویت با کودک و نیازهای اوست.
 تفکیک جنسیتی هم در این طرح مطرح نبوده و نیست. عبدالمطهر محمدخانی دراین‌باره گفت: «این کار براساس مطالبات شهروندان در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است؛ چراکه مردم در ملاقات‌های مردمی یا از طریق سامانه 137، گلایه‌های خود از وضعیت بوستان‌ها را مطرح و از وجود اراذل‌واوباش، توزیع‌کنندگان مواد‌مخدر، معتادان متجاهر و افراد هنجارشکن ابراز نارضایتی کردند و خواستار رفع این مشکلات و مناسب‌سازی پارک‌ها برای حضور خانواده‌ها شدند. سگ‌گردانی در بوستان‌ها هم معضل دیگری است که سبب نگرانی خانواده‌ها شده و طی سال‌های اخیر انتشار اخباری از حمله سگ‌ها به کودکان در بوستان‌ها این نگرانی‌ها را تشدید کرده است. به هر حال خانواده حق دارد نگران سلامت فرزند خود باشد و به همین دلیل شهرداری تهران با ایجاد بوستان مادر و کودک تصمیم دارد به این دغدغه‌ها پایان دهد و فضای ایمنی برای حضور کودکان همراه با مادران برای بازی و تفریح فراهم کند.»

هر ناحیه یک بوستان مادر و کودک
شهرداری تهران در راستای پیگیری مطالبات شهروندان مبنی بر مناسب‌سازی بوستان‌ها 2گزینه پیش‌رو داشته است. محمدخانی این موضوع را مطرح کرد و گفت که انجام عملیات اجرایی و بهسازی بوستان‌ها نخستین گزینه و ایجاد بوستان مادر و کودک گزینه دوم بود که پس از بررسی‌های کارشناسی تصمیم بر آن شد تا گزینه دوم در دستور کار قرار گیرد و در هر محله شهر یک بوستان مادر و کودک ایجاد شود که در نهایت شمار بوستان‌های مادر و کودک به 352بوستان می‌رسد. به‌گفته او، 30بوستان در دوره مدیریت شهری ششم برای حضور مادران و کودکان مناسب‌سازی شده است.

مکث
بوستان‌های ویژه مادران و کودکان در جهان

کافی است عبارتی مثل «Special park for mother and child» را در گوگل جست‌وجو کنید تا با تعداد فراوانی از نمونه پارک‌هایی در شهرهای مختلف دنیا آشنا شوید که مخصوص حضور مادران و کودکان هستند. در این‌گونه پارک‌ها تجهیزات خاصی و وسایل بازی بیشتری برای حضور کودکان همراه با خانواده وجود دارد. البته که در این پارک‌ها آقایان نیز مانند بانوان اجازه حضور دارند، اما آنچه در این میان مهم است اینکه برخی از پارک‌ها عنوان بوستان مخصوص مادر و کودک را دارند. در جست‌وجوی اینترنتی به‌طور حتم تصاویری از این نوع بوستان‌ها را خواهید دید؛ به‌طور مثال در آمستردام بخش بزرگی از یک‌بوستان را در راستای شهر دوستدار کودک به مادران و کودکان اختصاص داده‌اند. در شهرهای ایالت یوتای آمریکا نیز 5پارک اینچنینی وجود دارد. سیتی‌کریک، موری پارک و پارک دوستی اوگدن جنوبی ازجمله این بوستان‌ها هستند. در لندن نیز شهرداری برای افزایش امنیت مادران حین گردش و تفریح به‌دنبال ایجاد فضاهای امن به‌ویژه در بوستان‌هاست.  جالب اینکه بسیاری از شهرهای دنیا برای راحتی و امنیت مادران و کودکان، از این موضوع هم فراتر رفته‌اند و در بسیاری از فضاهای همگانی، امکانات ویژه‌ای را برای مادران فراهم کرده‌اند؛ به‌طور نمونه در فضاهای پارک حاشیه‌ای مراکز خرید، خط‌کشی‌های ویژه‌ای انجام شده تا دارای علائم ویژه برای پارک خودروی مادر و کودک باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید