• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155402
+
-

فناتحریم آمریکایی علیه شهروندان روسی

فناوری
فناتحریم آمریکایی علیه شهروندان روسی

تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های فناوری مجبور به ترک روسیه شوند. به‌طور حتم آنها دل‌شان نمی‌خواهد بازار بزرگ روسیه و چندین کشور آسیای‌میانه را رها کنند، اما سیاست‌های دولتمردان گاه بر مصالح آنها چربیده است؛ مانند تحریم‌های فناوری ایران که به فناتحریم مشهور هستند این‌بار هم شرکت‌های آمریکایی با برخوردی سیاست‌زده در واقع مشکلات زیادی را برای مردم و شهروندان روسیه ایجاد کرده‌اند.

غول‌های موبایل
درحالی‌که سامسونگ هیچ برنامه‌ای برای تحریم روسیه ندارد و اخیرا اعلام کرده که 2گوشی A134G و M255G این شرکت به‌زودی در روسیه به‌فروش خواهند رسید، اپل سیاست‌های تهاجمی گسترده‌ای را بر ضد‌روسیه آغاز کرده است. طبق بیانیه صادر شده از سوی این شرکت، اپل فروش محصولات فیزیکی خود را در روسیه پس از شروع عملیات در اوکراین متوقف کرده است. این جدیدترین گام اپل پس از اعمال محدودیت برای Apple Pay در روسیه و خارج کردن برخی از برنامه‌های خبری روسی از اپ‌استور در خارج از این کشور بوده است. اپل در بیانیه خود می‌گوید: هفته گذشته در واکنش به وقایع اوکراین، تمام صادرات به کانال فروش در روسیه را متوقف کرده است. این شرکت همچنین گفته است که به ارزیابی وضعیت ادامه خواهد داد. درحالی‌که فروشگاه روسی اپل هنوز آنلاین است، محصولاتی مانند آیفون و مک با عنوان «هم‌اکنون در دسترس نیستند»، در آن دیده می‌شود. در بخشی از بیانیه اپل آمده است: «ما عمیقا نگران هستیم و از تلاش‌های بشردوستانه حمایت می‌کنیم؛ برای بحران پناهجویان کمک می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای حمایت از تیم‌هایمان در منطقه انجام می‌دهیم. در پاسخ به روسیه، اقدامات متعددی انجام داده‌ایم. تمام فروش محصولات در این کشور را متوقف کرده‌ایم. هفته گذشته همه صادرات به کانال فروش خود در این کشور را متوقف کرده‌ایم. Apple Pay و سایر خدمات محدود شده است.
«آرتی‌نیوز» و «اسپوتنیک‌نیوز» دیگر برای دانلود از اپ‌استور در خارج از روسیه در دسترس نیستند. ما ترافیک و حوادث زنده را در نقشه‌های اپل در اوکراین به‌عنوان یک اقدام ایمنی و احتیاطی برای شهروندان اوکراینی غیرفعال کرده‌ایم.»

فورد بیشتر متضرر می‌شود تا روسیه
فورد اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درمی‌آورد و این موضوع بلافاصله اعمال شده است. این شرکت ۵۰درصد سهام فورد سولرز، سرمایه‌گذاری مشترک بین خودروساز آمریکایی و شرکت روسی سولرز، را در اختیار دارد. فورد در بیانیه خود اعلام کرد: «با توجه به وضعیت، به شرکای سرمایه‌گذار خود اطلاع دادیم که فعالیت‌هایمان را در روسیه به حالت تعلیق درمی‌آوریم و بلافاصله تا اطلاع ثانوی آن را اجرایی می‌کنیم.» این اعلامیه پس از آن منتشر شد که فورد در اوایل روز سه‌شنبه به وقت آمریکا گفت که آنها عمیقا نگران وضعیت اوکراین هستند، اما آنها تا آنجا پیش نرفته بودند که فعالیت خود را در 3شهر روسیه که این شرکت در آنها کارخانه دارد متوقف کنند؛ یعنی شهرهای سن‌پترزبورگ، الابوگا و نابرژنیه چلنی. این شرکت خاطرنشان می‌کند که آنها طی سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی امور خود در روسیه را تعطیل کرده‌اند، اما سرمایه‌گذاری مشترک باعث استخدام دست‌کم ۴هزار نفر شده است. با این حال تعطیل شدن برنامه‌های فورد در روسیه می‌تواند ضرر سنگینی را نیز متوجه این شرکت کند.

جنگ شرق و غرب در فضا آغاز شد
سازمان فضایی دولتی روسیه(راس‌کاسموس) با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا درباره ادامه کار «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پس از سال۲۰۲۴ ابراز تردید کرد. پیش‌تر گفته ‌شده بود مسائل روز زمین هیچ ارتباطی به خارج از جو ندارد و همکاری روسیه و آمریکا در فضا در صلح، تداوم خواهد داشت. با این حال خبرگزاری تاس اعلام کرد که «راس‌کاسموس» در بیانیه‌اش می‌گوید هم‌اکنون فقط تا سال۲۰۲۴ اجازه دولتی برای انجام عملیات در «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) را دارد و درباره تمدید توافق در این خصوص در شرایط کنونی ابراز تردید می‌کند. سازمان فضایی روسیه می‌گوید، امیدوار است که وزارت امور خارجه آمریکا فشار خود بر ناسا را متوقف کند و اجازه گفت‌وگوی این سازمان با روسیه را بدهد. در این بیانیه آمده است: «اگر ما در این زمینه به توافقی نرسیم، این عدم‌توافق بر این برنامه فضایی بین‌المللی سرنشین‌دار اثر خواهد گذاشت.»

گوگل، توییتر و متا هم هستند
در دنیای فناوری اطلاعات، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، متا و حتی توییتر در حال پیاده‌کردن برنامه‌هایشان علیه روسیه هستند که این موضوع طبیعتا به‌طور مستقیم روی مردم این کشور نیز تأثیر می‌گذارد. گوگل و متا که پیش‌تر هم با دولت روسیه مشکل داشتند و بارها توسط روس‌ها مجبور به پرداخت جریمه شده‌اند، حالا از فرصت پیش آمده برای ضربه‌زدن به این کشور استفاده کرده‌اند. ترویج افکار ضد‌روسی و تبلیغات علیه این کشور در پلتفرم‌های غول‌های رسانه‌ای آمریکایی آزاد و در مقابل کانال‌ها و صفحه‌های مربوط به رسانه‌های رسمی روسیه تعطیل و غیرقابل دسترسی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید