...
تا قبل از آن PM10 معیار بود اما ۸ سال است که در واقع شاخص افزایش پیدا کرده است. بدون شک افزایش کیفیت بنزین و استفاده از بنزین یورو۴ در کلانشهرها در بهبود وضعیت هوا مؤثر بوده است اما باید خود مردم عزم جدی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی داشته باشند. در زمستان با پدیده وارونگی دما و نبود تهویه یا ساکنشدن هوا انتقالهای افقی و عمودی وجود ندارد و ذرات معلق بیشتر انباشته میشوند. اکثر کلانشهرها همین مشکل و بالا بودن PM 2.5 را بهخاطر خودروها و ترافیک دارند. سوخت بهتر و خودروهای با کیفیت در کاهش آلودگی هوا مؤثر است اما مسئله اصلی فرهنگ استفاده از خودروست. نمیشود به مردم گفت خودرو نداشته باشید. در کشورهای اروپایی حتی شاید بعضی خانوادهها 3 یا 4 خودرو داشته باشند و راحتتر از ما بتوانند خودرو بخرند اما از خودرو برای ترددهای معمولی به این شکل گسترده استفاده نمیکنند. وسایل نقلیه عمومی هستند که حرف اول را میزنند و در مواقع خاص از خودرو استفاده میکنند. بعضی وقتها حتی برای مسیرها ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متر هم در کشور ما از خودرو استفاده میشود. مردم وزنه مهم و اصلی برای کاهش آلودگی هوا هستند و باید این همت برای کاهش استفاده از خودروی شخصی به همراه بهبود شرایط حملونقل عمومی وجود داشته باشد.