• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148980
+
-

مراقب خودت باش


یکی از چکیده‌ توصیه‌های روانشناس‌های بالینی است که «مراقب خودت باش». خیلی ساده روانشناس‌ها به افراد توصیه و این واقعیت را یادآوری می‌کنند که بیرون از تو خبری نیست؛ اگر هم هست دلیل اول و دوم و حتی سوم هم نیست. علت خود تو هستی. حتی لسان‌الغیب هم گویا در طریق حقیقت این راه می‌دانسته که فرموده: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز».
بنابراین نخستین و آخرین موجودی که می‌تواند مراقب تو باشد، خود تو هستی. با توجه به این واقعیت بدون دور دور کردن در خیابان‌های پناهندگی به اسباب و وسایل آسایش و آرامش سراغ مهم‌ترین المان‌ها و عناصر مراقبت از خود برویم. آنطور که سایت verywellmind گزارش کرده است اگر بخواهیم از آخر به اول بیاییم باید بدانیم که چندین و چند هورمون در حال بد برخی از ما دخیل هستند که برای کنترل آنها بهتر است افسار روان خود را به‌دست بگیریم و به دست عوامل بیرونی‌اش ندهیم. هورمون‌های اکسی‌توسین (هورمون عشق) و هورمون سروتونین (هورمون شادی و سرخوشی) می‌توانند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش عزت‌نفس، کاهش فشار خون، تعادل دستگاه عصبی و تمدد اعصاب شوند. حالا چگونه این هورمون‌ها را متعادل کنیم. پیش از هر چیز مثبت‌اندیشی قرار دارد؛ بنابراین سراغ منفی‌ترین فکری که سراغ‌تان می‌آید، بروید و با حرکت و نگرش مثبت به ترمیم آن بخش بپردازید. خلاصه بدون آنکه بپرسید: «پنیر من را چه‌کسی جابه‌جا کرد» (کتابی به قلم دکتر اسپنسر جانسون)
 «قورباغه‌‌ات را قورت بده» (کتابی اثر برایان تریسی). بدین معنا که بهانه‌گیری‌ و عوامل بیرونی را که معمولا تغییرناپذیر هستند، کنار گذاشته و سراغ نخستین عامل آزار‌دهنده بروید و آن‌ را خودتان برطرف کنید. به تعبیر دیگر کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که برای تهیه یک برنامه مطلوب و متناسب برای خودمراقبتی قبل از هر چیز ارزیابی کنید که کدام بخش از زندگی شما به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارد و از آنجا که شرایط زندگی تغییر می‌کند، این ارزیابی را هر چند وقت یک‌بار انجام دهید؛ چراکه با تغییر شرایط، نیازهای خودمراقبتی نیز احتمالا تغییر خواهند کرد. برای چالش‌های خود برنامه‌ریزی کنید: اگر متوجه شدید که جنبه خاصی از زندگی خود را مورد غفلت قرار داده‌اید، برنامه‌ای برای تغییر آن ایجاد کنید. همچنین قدم‌های کوچک بردارید؛ لازم نیست همه مشکلات و مسائل را به‌یکباره حل کنید. یک قدم کوچک را که می‌توانید برای شروع مراقبت بهتر از خود بردارید، شناسایی کنید. ورزش یکی از مهم‌ترین عوامل تعادل هورمون‌های مرتبط با آرامش و کاهش استرس‌هاست؛ از آن غافل نشوید. ورزش‌هایی که می‌توانند موجب تعریق شوند چنانچه فقط 20دقیقه در روز انجام شوند، معجزه‌ای برای تعادل هورمون‌های یادشده به شمار می‌روند؛ بنابراین برای دور کردن حال و احوال خراب باید حرکت کرد.
روانشناس‌ها به‌عنوان آخرین راهکار توصیه می‌کنند به جای ورق زدن شبکه‌های مجازی از فضای اینترنت برای جست‌وجوی راهکار‌های به‌دست آوردن شادی استفاده کنید. توصیه‌هایی که عمل کردن به آنها می‌تواند گذر از مرز اضطراب و افسردگی و سمت حال خوب و خوشبختی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید