• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 30 آذر 1400
کد مطلب : 148761
+
-

محسن رضایی رونمایی کرد

تأیید افزایش یارانه نقدی و آزادسازی آزمایشی قیمت بنزین

خبر همشهری مبنی بر افزایش یارانه نقدی 60میلیون ایرانی را محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری تأیید کرد، حالا خبر جدیدتر این است که؛ دولت تصمیم دارد به هر نفر سهمیه ماهانه بنزین بدهد. به این ترتیب بساط اختصاص سهمیه به هر خودرو برچیده خواهد شد. قرار است اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی از کیش و قشم آغاز شود.
یک روز پس از گزارش ویژه و اختصاصی همشهری، از افزایش یارانه نقدی دست‌کم 60میلیون ایرانی، با اصلاح سیاست ارز 4200تومانی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، از دوبرابرشدن رقم یارانه‌ها، از دی‌ماه امسال، خبر داد. محسن رضایی دیروز اعلام کرد: مبلغ یارانه را در سند بودجه ۱۴۰۱ دوبرابر کرده‌ایم. رئیس‌جمهور تأکید داشت ما در 3‌ماه باقی مانده سال ۱۴۰۰ هم این کار را انجام می‌دهیم. او افزود: مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد در ۳‌ماه باقی مانده هم یارانه‌ها دوبرابر شود، اگر طرح خوب اجرا شود هر خانواده ۴نفره ۸۰۰هزارتومان کالا و پول دریافت خواهند کرد. معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری افزود: به مسئولان اجرایی گفته شده، از دی‌ماه باید این کار اجرا شود. قرار بود در آذرماه اجرا شود اما چون بن‌کارتی که قرار است بخشی از یارانه به مردم بدهند آماده نشده، آغاز اجرای طرح به دی‌ماه افتاد. رضایی تأکید کرد: رئیس‌جمهوری از مسئولان اجرایی خواسته کاری را که می‌خواهیم در سال آینده شروع کنیم  در این 3‌ماه هم انجام دهیم. به‌گفته او، براساس این طرح به هر خانواده ۴نفره ۸۰۰هزارتومان پول و کالا به‌عنوان یاران پرداخته می‌شود.
به گزارش همشهری، دولت اصلاح سیاست ارز ترجیحی را آغاز کرده و تصمیم دارد به جای آن، مابه‌التفاوت ریالی، ناشی از حذف ارز ترجیحی را، به‌حساب دست‌کم 60میلیون ایرانی واریز کند. همشهری پیش از این، برای نخستین بار از افزایش میزان یارانه نقدی تا سقف 200هزار تومان خبر داده بود و حالا خبرها حکایت از آن دارد که مبلغ 126هزار تومان به یارانه نقدی 35میلیون نفر در دهک‌های پایین و 90هزار تومان به یارانه نقدی 25میلیون نفر متوسط جامعه افزوده خواهد شد. قرار است این یارانه نقدی پیش از توقف اختصاص ارز، با نرخ ترجیحی، به کالاهای اساسی، به‌حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز شود. البته این کار به‌صورت موقتی خواهد بود زیرا قرار است یکی از بانک‌های عامل احتمالا بانک ملی ایران یک کارت ویژه خرید کالاهای اساسی با قیمت‌های مصوب را آماده کند تا در اختیار خانوارهای مشمول قرار گیرد.

آزادسازی تدریجی قیمت بنزین
خبر مهم دیگر این است که؛ قرار است به‌صورت پایلوت، در 2منطقه آزاد، سهمیه بنزین، به جای اختصاص به‌خودروها به شهروندان داده شود. این کار از 2منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کیش و قشم آغاز خواهد شد. خبری که دیروز در فضای مجازی رسانه‌ای شد و در ادامه فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم آن را تأیید و اعلام کرد: هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود باید در جای کوچکی اجرا شود، از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌توانند به‌عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرند. ولی اول باید کارهای کارشناسی انجام شود، درآمدهای مردم و نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود تا بعد بتوان در مورد حامل‌های انرژی اظهارنظر کرد. این نماینده مجلس تأکید کرد: از آنجا که درآمدها در مناطق آزاد با بقیه کشور متفاوت است، شاید مطلوب باشد به‌صورت آزمایشی، مصرف یا قیمت حامل‌های انرژی در این مکان‌ها امتحان شود.
عباسی می‌گوید: این کار، آزادسازی قیمت نیست، بلکه این کار، مقدمه واقعی‌سازی قیمت‌ها و واقعی‌سازی دستمزدهاست، یعنی ابتدا باید تکلیف خط فقر را مشخص کنیم. او تأکید کرد: باید درآمد مردم را با هزینه‌های آنها باهم ببینیم. افراد جامعه ما نباید سوءتغذیه داشته باشند بلکه باید به اندازه نیاز برای خوردن داشته باشند. نباید همه درآمد خود را صرف هزینه مسکن کنند؛ در این صورت چیزی نمی‌ماند که بخواهیم در مورد پوشاک یا حامل‌های انرژی صحبت کنیم. عباسی اضافه کرد: هر اتفاقی که بخواهد بیفتد باید از روی کاغذ به فضای واقعی بیاید، یعنی یک منطقه آزاد یا منطقه کوچک به‌عنوان آزمایشگاه عملی درنظر بگیریم که مطمئن باشیم زندگی مردم آسیب نمی‌بیند. این می‌تواند در مورد بنزین یا هر موضوع دیگری باشد. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بستگی به وزارت نفت دارد، زیرا این نهاد می‌داند قیمت تمام شده، هزینه حمل‌ونقل، درصد سهم جایگاه‌های توزیع و... چه میزان است. برای این کار باید میزان قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج‌فارس و... بررسی شود و سپس با درنظر گرفتن سود قیمت مشخص شود.
همشهری کسب اطلاع کرده؛ طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش و قشم اجرا خواهد شد تا پس از آن اعضای دولت براساس نتایج آن، درباره تعمیم آن به سراسر کشور تصمیم‌گیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید