• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 30 آذر 1400
کد مطلب : 148688
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJ3m6
+
-

در متاورس چی بپوشیم؟

رقابت برندهای مشهور برای تولید لباس‌هایی مجازی آغاز شده است که در متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرند

به سوی آینده
در متاورس چی بپوشیم؟

در آینده‌ای نزدیک، به‌جای اینکه سراغ کمد لباس خود بروید تا برای تماس ویدئویی بعدی، لباسی را انتخاب کنید، ممکن است در عوض به کمد لباس مجازی‌تان سر بزنید تا یک لباس دیجیتال سه‌بعدی را برای «پوشیدن» انتخاب کنید.
این چیزی است که تعدادی از برندها در فضای مد و فناوری روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها معتقدند که این لباس‌های مجازی فقط برای تماس‌های ویدئویی نیست بلکه می‌تواند در سراسر «متاورس»، در بازی‌ها، در شبکه‌های اجتماعی و در نهایت شاید از طریق عینک واقعیت افزوده (AR)در دنیای واقعی مشاهده شود.
شکل دادن «شخصیت دیجیتال» ما چیز جدیدی نیست. صنعت بازی‌های ویدئویی اخیراً مد دیجیتال را با لباس‌ها یا «پوسته»هایی در بازی‌هایی مانند Overwatch و Fortnite ابداع کرده که باعث کسب میلیاردها دلار درآمد می‌شود.
برخی از بازیگران بزرگ حوزه پوشاک قبلاً شروع به سرمایه‌گذاری در بازار بازی کرده‌اند. در سال2019، لوییس ویتون پوسته‌هایی را برای بازی League of Legends طراحی کرد و نایک و رالف لورن، امسال لوازم جانبی آواتار را از طریق پلتفرم دنیای مجازی Roblox ارائه کردند. خارج از محیط‌های بازی، NFTها (توکن‌های غیرقابل تعویض که از فناوری بلاکچین برای تأیید مالکیت دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند) به مد دیجیتال امکان درآمدزایی گسترده‌تری داده‌اند.
در عین حال، به‌خاطر همه‌گیری کرونا و کار از راه دور، بحث‌های گوناگون در مورد دنیای مجازی بیشتر شده است. تغییر نام فیسبوک به «متا» فقط باعث جلب توجه بیشتر به این موضوع شده است. مارک زاکربرگ در یکی از سخنرانی‌های اصلی کنفرانس Meta’s Connect 2021اذعان کرد که ما در متاورس «کمد لباس مجازی برای مناسبت‌های مختلف» خواهیم داشت.
سال گذشته، طراحان مد مجبور شدند در نحوه ارائه لباس‌های خود خلاقیت به خرج دهند. برند لوکس آمریکایی Hanifa یک نمایش دیجیتال برگزار کرد که مدل‌های انسانی در آن حضور نداشتند و لباس‌های شناور به شکل سه‌بعدی به نمایش درآمدند.
کارینا گرانت، هم‌ بنیانگذار یکی از بازارهای مد NFT می‌گوید: «برندها متوجه شده‌اند که باید شوهای مد دیجیتال راه‌اندازی کنند تا محصولات خود را بفروشند. به همین دلیل، مشتریان برای دیدن لباس‌های ارائه شده، با روش‌های جدید دیجیتال مواجه شدند.» این در حالی است که اسنپ‌​‌چت به کاربران این امکان را می‌دهد که لباس‌های دیجیتال را از طریق واقعیت افزوده پرو کنند و اینستاگرام هم فیلترهای لباس واقعیت افزوده را آزمایش کرده است. برندهای مشهور مشتاقانه وارد این فضا می‌شوند و یکی از آنها نسخه‌های دیجیتال از جدیدترین مجموعه خود را در پلتفرم The Dematerialized بین 56تا 560دلار قیمت‌گذاری کرد و تقریبا هم بلافاصله فروخته شد.

جایگزینی مفید
با توجه به توسعه این حوزه، 3روش برای استفاده از لباس‌های دیجیتال پیش‌بینی می‌شود؛ «پوشیدن آنها از طریق واقعیت افزوده، شکل دادن به آواتارها و انتشار آنها به‌عنوان NFT برای گردآوری و معامله.»
اما چرا باید لباس‌های خود را عوض کنیم؟ طرفداران این موضوع می‌گویند که خلاقیت نامحدودی در ارائه لباس‌های دیجیتال وجود دارد که اکنون به لطف پیشرفت در نمایش سه‌بعدی و فناوری واقعیت افزوده، از ظرافت بیشتری هم برخوردار می‌شود. سیمون وایت هاوس، رئیس سابق یکی از برندها در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید:«لباس بیانگر یک شخصیت است. این موضوع در دنیای فیزیکی وجود دارد و در دنیای مجازی هم، چنین خواهد بود.»
در پلتفرم DressX، خریداران می‌توانند چهره‌های علمی، تخیلی را از برند Auroboros خریداری کنند که ممکن است یک خانه مد یا یک طراح بازی هفته‌ها طول بکشد تا آن را به‌طور فیزیکی طراحی کند.
فروش لباس بدون تولید فیزیکی بسیار پرسود است. در عین حال، مد مجازی باثبات‌تر است. از آب استفاده نمی‌شود و انتشار CO2بسیار محدود است. هیچ نمونه‌ای هم برای خریدار ارسال نمی‌شود تا احتمالا بازگردانده شود.
بعضی از گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید یک لباس دیجیتال 97درصد کربن کمتری نسبت به یک لباس فیزیکی منتشر می‌کند و 3300لیتر آب در هر مورد صرفه‌جویی می‌شود.
هرگونه مد مجازی می‌تواند به‌معنای تأثیر مثبت بر صنعتی باشد که سهم عمده‌ای در انتشار کربن و آلودگی میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها دارد. البته این موضوع تا زمانی صادق است که این لباس‌ها بتوانند جایگزین برخی از لباس‌های کمد شما باشند و نه فقط یک محصول اضافی.
با این حال، برخی از منتقدان تردید دارند که اصلاً یک متاورس وجود داشته باشد و اگر هم وجود داشته باشد با چالش‌های فنی گوناگونی روبه‌رو خواهد بود. همچنین اکنون یکی از چالش‌ها مسئله تغییر نگرش نسبت به پرداخت هزینه برای چیزی است که قابل لمس نیست. برخی آن را کلاهبرداری، موضوعی ترسناک و حتی آغاز انقراض بشر می‌دانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :