• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146061
+
-

روشن نشدن خودرو با خطای سرور

قطع شدن سرور تسلا باعث شد تا برخی خودروهای تمام‌الکتریکی این شرکت از کار افتاده و صاحبان‌شان را کلافه کنند

روشن نشدن خودرو با خطای سرور

ساسان شادمان منفرد - خبر‌نگار

اگر خودرویی بسازید که خیلی هوشمند باشد، به‌طور حتم به‌خاطر وابستگی‌های بسیارش به فناوری‌های گوناگون ممکن است با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود. نمونه‌اش هم اتفاقی است که برای خودروهای تسلا افتاد تا نام این شرکت خودروساز برقی و مالک ثروتمندش یعنی ایلان‌ماسک بار دیگر در رسانه‌های مختلف مطرح شود. رئیس شرکت تسلا پس از اتفاقات اخیر گفت که برنامه تلفن همراه این شرکت پس از قطع ‌شدن سرور اپلیکیشن که پیش‌تر مانع از اتصال بسیاری از مالکان به خودروهایشان شده بود، دوباره آنلاین می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، ماسک در پاسخ به توییت یکی از دارندگان خودروی تسلا که گفته بود برای اتصال مدل 3 خود از طریق برنامه iOS در سئول، پایتخت کره‌جنوبی با «خطای سرور 500» مواجه شده است، گفت: «الان باید آنلاین شود. به‌نظر می‌رسد ممکن است به‌طور تصادفی حجم ترافیک شبکه را افزایش داده باشیم.» این قطعی نخستین‌بار توسط وب‌سایت Electrek گزارش شد. حدود 500کاربر گزارش دادند که حوالی ساعت 4:40بعدازظهر جمعه به وقت شرق آمریکا با چنین خطایی مواجه شده‌اند. براساس گزارش وب‌سایت نظارت بر خاموشی Downdetector که قطعی‌ها را با جمع‌آوری گزارش‌های وضعیت از یک‌سری منابع، ازجمله خطاهای ارسال شده توسط کاربر در پلتفرم خود، ردیابی می‌کند، حدود ساعت 21:20کمی بیش از 60گزارش وجود داشت که چنین موضوعی را یادآور شده بود. ایلان‌ماسک اما در این‌باره گفت: «با عرض پوزش، ما اقداماتی را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود.» البته چنین ادعایی واقعا بی‌معناست؛ چراکه در دنیای فناوری احتمال خطا وجود دارد، اما آیا تسلا به راهکارهای جایگزین هم می‌اندیشد تا ارتباط مالکان با خودروهایشان قطع نشود؟

یک اتفاق عجیب
اما داستان از چه قرار بود؟ وب‌سایت بی‌بی‌سی درباره این اتفاق نوشت که رانندگان تسلا می‌گویند که پس از قطع شدن اپلیکیشن این خودروساز، خودروهایشان قفل شده‌است. ده‌ها نفر از مالکان تسلا در رسانه‌های اجتماعی در مورد مشاهده پیام خطایی در برنامه تلفن همراه، پیام‌هایی منتشر کردند که می‌گفت، این خطا مانع از اتصال آنها به وسایل نقلیه خود شده است. برنامه تسلا به‌عنوان کلیدی توسط رانندگان برای باز کردن قفل درها و روشن کردن اتومبیل استفاده می‌شود. مالکان شکایت‌های فراوانی را در مورد عدم‌امکان استفاده از وسایل نقلیه خود به‌صورت آنلاین ارسال کردند. برخی از صاحبان خودروهای تسلا گفته‌اند که مجبور شده‌اند خودروی خود را رها کرده و از وسایل نقلیه دیگر برای رسیدن به مقصد استفاده کنند. نخستین نگرانی که معمولا در این مواقع سراغ دارندگان تسلا می‌آید، این است که تا چه زمانی باید معطل شوند تا بتوانند از اتومبیل خود استفاده کنند.

 هوشمندی که دردسرساز شد
موضوع سوئیچ‌های تسلا هم برای خود داستانی مفصل است؛ کلیدهایی که می‌تواند واقعا مایه فخرفروشی باشد. این شرکت سازنده خودروهای برقی خودران حدود 3سال پیش مصمم به جایگزینی اپلیکیشن موبایلی به‌جای کلید خودرو شد؛ به‌گونه‌ای که مالک خودرو می‌تواند با نصب این اپ روی گوشی هوشمند خود، علاوه بر اینکه از گوشی هوشمند به‌عنوان سوئیچ استفاده ‌کند، از فاصله 9متری درهای وسیله‌نقلیه خود را نیز باز و بسته کند. زمانی که راننده از خودرو پیاده و از آن دور می‌شود، درها به‌صورت خودکار قفل می‌شوند. البته این موضوع اگرچه موافقان بسیاری داشته، اما با مخالفت‌های فراوانی نیز روبه‌رو شده است. برخی از همان ابتدا بر این عقیده بودند که نمی‌توان از گوشی‌های همراه به‌عنوان کلید استفاده کرد؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل آنها برای چنین کاری، موضوع امنیت بود. حالا به‌نظر می‌رسد که با اتفاق اخیر، مخالفان استفاده از اپلیکیشن به‌جای کلید خودرو، تا حدودی قیافه حق به جانب به‌خود گرفته باشند. به‌عنوان مثال باید گفت که کلید مجازی خودروی مدل3تسلا از طریق بلوتوث به‌خودرو متصل می‌شود، ولی در عین حال این سیستم تنها زمانی کار می‌کند که گوشی روشن و اپلیکیشن تسلا روی گوشی فعال باشد. اگر سیستم غیرفعال باشد، نمی‌تواند در خودرو را باز کند که این موضوع می‌تواند معضلاتی را در پی داشته باشد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که چنین چیزی وقتی که شارژ گوشی همراه به پایان برسد، از کار می‌افتد و دردسرهای بسیاری را به‌وجود می‌آورد. البته که در این خصوص باید به موضوع احتمال گم‌شدن گوشی همراه نیز توجه ویژه داشت. یک منبع آگاه نیز می‌گوید که تسلا با این ویژگی‌های جدید برای خریدارانی که در سیستم خودشان ادغام می‌شوند، مشکل داشته است. مشخص نیست که آیا به‌روزرسانی به این قطعی جدید مرتبط است یا خیر. قطع شدن سیستم‌های تسلا امری نسبتاً نادر است، اما نمونه‌های قابل‌توجهی در گذشته وجود داشته است. در سپتامبر سال2020، تسلا برای چندین ساعت با قطعی کامل سرورهای مشتری و سیستم داخلی خود مواجه شد. به‌نظر می‌رسد که تسلا باید به فکر راه‌های جایگزین کارآمد برای چنین مواقعی باشد؛ راه‌هایی که به دارندگان تسلا اجازه می‌دهد درصورت بروز نقص در سرور یا مشکلات‌شان با گوشی‌های همراه بتوانند از خودروی خود استفاده کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید